SS BrewTech Kjeler fra Scandinavianbrew.no (erfaring)

Hallstein

Norbrygg-medlem
https://forum.norbrygg.no/threads/ss-brew-tech-kjeler-erfaringer.29215/

Tenkte jeg skulle poste litt om mine egne erfaringer med SS Brewtech's kjeler, siden jeg ikke har funnet så mye om dem på norbrygg enda!...

Jeg var nervøs på om jeg skulle bestille meg kjele fra ss brew tech eller gå for blichmann, men etter mye om og men, kom jeg frem til at jeg skulle kjøpe SS BrewTech via Scandinavianbrew.no. Årsaken er at siden jeg personlig bruker induksjon, tror jeg blichmann ville gitt en tregere oppvarming enn den jeg hadde fra før med Bryggselv's standardkjeler. Etter mailkorrespondanse med Scandinavianbrew ble vi også enige om at jeg skulle få teste ut kjelen på induksjonsplata mi. Ble jeg ikke fornøyd, skulle jeg få returnere kjelen. Jeg må få nevne spesielt at Scandinavianbrew svarte svært kjapt på mail langt utover kvelden. Siste mail jeg fikk fra scandinavianbrew kvelden jeg bestilte var kl. 23:43 på søndag, en kundeservice jeg absolutt vil si er over all forventning.

Kjelen kom etter bare et par dager, og var godt pakket inn. Instruksjonene var idiotsikre med bilder for hvert steg. For montering trengs teflontape og skiftnøkkel, noe de aller fleste hjemmebryggere sannsynligvis har liggende...

Tok å gjorde en aldri så liten side-om-side test i dag hvor jeg målte opp 10 kilo vann og så hvor lang tid det tok før det kokte. Bryggselv's kjele brukte 22min og 20 sekunder på å varme opp 10kg vann fra 9 grader til 100 grader, noe jeg synes var ganske ålreit, og jeg lenge har vært vant til. SS BrewTech's kjele klarte det samme på 21 minutter og 25 sekunder, altså noe kjappere. (Plate var Caso PRO3500)

Årsaken tror jeg var det at Bryggselv sin kjele hadde et ganske løssittende lokk, mens SS Brewtech sin kjele har et lokk som sitter ganske "snug" på kjelen. Dette medførte sikkert mer avdamping i førstnevnte eksempel, og da mer varmetap.

Ellers så har kjelen mål både for liter og gallons på innsiden, selv om nettsiden kun sier den har mål for gallons.
Det er mål for 20, 25, 30 og 35 liter på innsiden av kjelen, på bak-kant, slik at man kan se målene når kjelen står med krana mot bryggeren. Kjelen har også en ganske kul "SS BrewTech" logo på fronten. Håndtakene er gummierte, og lokket kan henges på et håndtaket når det ikke er i bruk. Sånne smådetaljer liker jeg.

Lånte meg også en pumpe slik at jeg kunne teste trub-blockern i bunnen av kjelen. Den funka ganske bra, og minska mengden trub i gjæringskaret ganske betraktelig i forhold til hva jeg er vant med. (hadde bare en kran montert på min gamle kjele, ikkeno dip-tube eller liknende, så ble fort at jeg vippet på kjelen for å få med det siste av vørter.)

Så om du vil ha en litt fancy kjele, men bruker induksjon, og synes blichmann blir litt i dyreste laget, så ville jeg absolutt anbefalt SS BrewTech sine kjeler. De er knall :)

FullSizeRender 2.jpg FullSizeRender 3.jpg FullSizeRender 4.jpg
 
Sist redigert:
Denne fikk jeg lyst på. Min ene bekymring er at diptuben kanskje skal slite med WP i velhumlede øl.
 
Hehe, det spørs. Det er heldigvis ikke værre enn å ta av diptuben før man brygger, tho. Den er friksjonsfestet med 2 pakninger, så om man vil mekke seg en annen løsning, er jo det også ikke noe problem :)
 
Nå har jeg allerede gått for en billig-kjele pluss Blichmann Hopblocker, men vurderte lenge om ikke SS-kjelen sin dip tube fungerer bedre med whirlpool. Hadde vært interessant å se/høre hvordan denne løsningen fungerer i praksis. Hopblockern fungerer fint egentlig, men det blir ikke noe pent fjell av trub i mitten som man forventer, det legger seg heller runt selve hopblockeren.
 
Det kan være fordi at hopblockeren er såpass stor at den forstyrrer selve whirpoolen. Får du whirlpool helt ned i gryta så er min erfaring at du får denne lille pyramiden av gunk i midten.
 
@Hallstein
Ennå fornøyd med kjelen?

Etter snart tre år med en 19L billig kjele som jeg kjøpte får og se om jeg likte hobbyen, lurer jeg nå på og investere i en skikkelig gryte.
Ser det er mange som skryter av denne på nettet, er den verdt de ekstra kronene i forhold til 36L til bryggselv?
 
https://forum.norbrygg.no/threads/ss-brew-tech-kjeler-erfaringer.29215/

Tenkte jeg skulle poste litt om mine egne erfaringer med SS Brewtech's kjeler, siden jeg ikke har funnet så mye om dem på norbrygg enda!...

Jeg var nervøs på om jeg skulle bestille meg kjele fra ss brew tech eller gå for blichmann, men etter mye om og men, kom jeg frem til at jeg skulle kjøpe SS BrewTech via Scandinavianbrew.no. Årsaken er at siden jeg personlig bruker induksjon, tror jeg blichmann ville gitt en tregere oppvarming enn den jeg hadde fra før med Bryggselv's standardkjeler. Etter mailkorrespondanse med Scandinavianbrew ble vi også enige om at jeg skulle få teste ut kjelen på induksjonsplata mi. Ble jeg ikke fornøyd, skulle jeg få returnere kjelen. Jeg må få nevne spesielt at Scandinavianbrew svarte svært kjapt på mail langt utover kvelden. Siste mail jeg fikk fra scandinavianbrew kvelden jeg bestilte var kl. 23:43 på søndag, en kundeservice jeg absolutt vil si er over all forventning.

Kjelen kom etter bare et par dager, og var godt pakket inn. Instruksjonene var idiotsikre med bilder for hvert steg. For montering trengs teflontape og skiftnøkkel, noe de aller fleste hjemmebryggere sannsynligvis har liggende...

Tok å gjorde en aldri så liten side-om-side test i dag hvor jeg målte opp 10 kilo vann og så hvor lang tid det tok før det kokte. Bryggselv's kjele brukte 22min og 20 sekunder på å varme opp 10kg vann fra 9 grader til 100 grader, noe jeg synes var ganske ålreit, og jeg lenge har vært vant til. SS BrewTech's kjele klarte det samme på 21 minutter og 25 sekunder, altså noe kjappere. (Plate var Caso PRO3500)

Årsaken tror jeg var det at Bryggselv sin kjele hadde et ganske løssittende lokk, mens SS Brewtech sin kjele har et lokk som sitter ganske "snug" på kjelen. Dette medførte sikkert mer avdamping i førstnevnte eksempel, og da mer varmetap.

Ellers så har kjelen mål både for liter og gallons på innsiden, selv om nettsiden kun sier den har mål for gallons.
Det er mål for 20, 25, 30 og 35 liter på innsiden av kjelen, på bak-kant, slik at man kan se målene når kjelen står med krana mot bryggeren. Kjelen har også en ganske kul "SS BrewTech" logo på fronten. Håndtakene er gummierte, og lokket kan henges på et håndtaket når det ikke er i bruk. Sånne smådetaljer liker jeg.

Lånte meg også en pumpe slik at jeg kunne teste trub-blockern i bunnen av kjelen. Den funka ganske bra, og minska mengden trub i gjæringskaret ganske betraktelig i forhold til hva jeg er vant med. (hadde bare en kran montert på min gamle kjele, ikkeno dip-tube eller liknende, så ble fort at jeg vippet på kjelen for å få med det siste av vørter.)

Så om du vil ha en litt fancy kjele, men bruker induksjon, og synes blichmann blir litt i dyreste laget, så ville jeg absolutt anbefalt SS BrewTech sine kjeler. De er knall :)

Vis vedlegget 20180 Vis vedlegget 20181 Vis vedlegget 20182
Har lyst på ei slik jeg også. Er godset i kjelen ( side veggen ) nogenlunde tykk? Jeg kommer til å sveise inn sanitære muffer i den jeg event. kjøper og da er det fint med litt tykkere gods
 
Ja, er enda veldig fornøyd. Når jeg brygget porter for et par dager siden fikk jeg til bra whirlpool bare med den sleiva jeg bruker for å røre i vørteren med under kjøling. Fikk en solid kone med trub i midten. Trub-damen funker bra, og termometret fungerer også veldig bra når det har blitt kalibrert.
Liker også godt markeringene for volum. Veldig enkelt å følge med vann/vørtervolum.

Hvor tykt godset er, vet jeg ikke. Det virker minst like solid som 36L kjelene fra bryggselv.

Kjøpte meg nettopp en 27L Chronical fra SS Brew Tech også. Hadde ikke gjort det om jeg ikke likte kjelen!
 
Kjempe bra. At du deler dette. Jeg holder på og vurdere kjeler til mitt 3 kjelers bryggeri og har vurdert grytene fra Scandinavianbrew. Nå ble jeg enda mer overbevist at det er disse jeg skal gå for :)
 
Og koke 16L i en 19L gryte har sin sjarm, men har etter ca 3 års brygging har jeg innsett at ny gryte var verdt og investere i.
Valget falt på Brewtech 10 gallon BrewKettle og i går kom den endelig posten.

Som dere ser på bildene er det nå gallon merket ned til 2 gallon og liter merket ned til 10. Det er også nå et ekstra hull oppe i gryta til sparge arm eller annet snasent du vil bruke det til, noe jeg ser på som et pluss.
Skal innvie den på lørdag med en kullsvart Imperial Stout og se om den lever opp til forventningene.
image.jpeg image.jpeg
 
Noen som har noen tips til vaskemiddel til før første gangs bruk?
Fikk min i posten i dag, og syntes den virker å være av god kvalitet. Så skal bli spennende å se.
 
De har ikke dette tilgjengelig for salg. Som betyr at de ikke har dette på lager i norge. Ss brewtech lager ikke sine falskbunn selv
 
Tilbake
Topp