SS Brewtech SVBS

Grasto

Norbrygg-medlem
SS Brewtech kommer nå med en kompakt brygger på 45 liter.


Lansering er i desember og prisen fra deres nettside er satt til 1299 dollar.

Det blir spennende å se når det kommer flere detaljer og bilder.
 
4600W varmeelement.. Det burde være mulig å begrense, eller så må hvertfall jeg legge med elektrikerarbeid for å legge opp ny kurs i totalprisen :p
 
4600W varmeelement..
Ganske spesielt. Hvem har det fra før i heimen liksom. Det er industrikontakt 230V. Noen av løsningene vi leverer på jobben krever slikt, men da 20A strømtilførsel. Denne må ha 30A.. Har teknisk utvikling snakket med markedsavdelingen her?
 
Ganske spesielt. Hvem har det fra før i heimen liksom. Det er industrikontakt 230V. Noen av løsningene vi leverer på jobben krever slikt, men da 20A strømtilførsel. Denne må ha 30A.. Har teknisk utvikling snakket med markedsavdelingen her?
Det kan sikkert selge endel, fordi folk tenker at mer er bedre uten å tenke tanken litt videre. Men antakeligvis ikke like mange som en maskin som kunne gå på en 16A-kurs.
 
Det kan sikkert selge endel, fordi folk tenker at mer er bedre uten å tenke tanken litt videre. Men antakeligvis ikke like mange som en maskin som kunne gå på en 16A-kurs.
Eller som Brewtools gjorde det. Software som styrer begrensing på strømtrekk på varmeelementer. Jeg kan kjøre min B80 pro på hvert element individuelt 10A, 13A, 15A eller 16A og i tillegg % effekt når man er i manuell modus, eller begrensing i meskemodus. Denne bryggeren har da to strømkabler.
 
En ting er kursen som må til, men det "maltrøret", hvordan skal det gi en god meskeeffektivitet? Skyllevannet har fjortenhundreognitti rømningsveier. Jeg er generelt skeptisk.
 
Jeg er generelt skeptisk.
Hvordan kan du være skeptisk med denne beskrivelsen her? Regner med at ølet brygget med dette maltrøret både slanker deg, fikser tenna og får tilbake hårveksten!

"The mash basket's ultra-precise photo-chemical etched screen is a piece of art, and was under intense scrutiny during development. The hole pattern on the mash basket is an order of magnitude finer than anything possible with traditional punched steel."
 
Hvordan kan du være skeptisk med denne beskrivelsen her? Regner med at ølet brygget med dette maltrøret både slanker deg, fikser tenna og får tilbake hårveksten!

"The mash basket's ultra-precise photo-chemical etched screen is a piece of art, and was under intense scrutiny during development. The hole pattern on the mash basket is an order of magnitude finer than anything possible with traditional punched steel."
Tror han/hun som skrev dette hadde tårer i øynene.
 
Hvordan kan du være skeptisk med denne beskrivelsen her? Regner med at ølet brygget med dette maltrøret både slanker deg, fikser tenna og får tilbake hårveksten!

"The mash basket's ultra-precise photo-chemical etched screen is a piece of art, and was under intense scrutiny during development. The hole pattern on the mash basket is an order of magnitude finer than anything possible with traditional punched steel."
Jeg er skeptisk fordi kegland testet alt fra hele malkurven med perforering, til halve, til 40 og ned til 15% før de bestemte seg for utformingen av maltrøret til gen 4... Og såvidt jeg forstår landet de på 10cm perforering av en grunn... :)
 
Sist redigert:
Er ikke ekspert på dette, men de som brygger med BIAB klarer jo å skylle så ikke sikkert det blir så halvgærn´t om man tar det litt piano. Ikke sikkert det blir like effektivt, men om man lander noen poeng under hver gang så justerer man jo det med pittelitt mer malt.
 
Er ikke ekspert på dette, men de som brygger med BIAB klarer jo å skylle så ikke sikkert det blir så halvgærn´t om man tar det litt piano. Ikke sikkert det blir like effektivt, men om man lander noen poeng under hver gang så justerer man jo det med pittelitt mer malt.
Vanligst med partiskylling med BIAB vel, da går det nok fint.
 
Ja, men mange legger posen opp i en rist over kjelen og skyller slik.
Uansett så klarer jeg meg fint med min Grainfather G40, mer en rask nok å komme opp i kok. Ikke alltid jeg er ferdig med skyllinga så jeg må sette den på 98 grader til jeg blir ferdig.
 
KISS: Kjele, falskbunn,pose og induksjonsplate. Så kan du kjøre BIAB, bach sparge ell fly sparge med full kontroll og no headaches.

edit: Sorry, men jeg klarer ikke å ikke tenke at disse maskinene gjør ting vanskeligere - som er veldig enkelt for en enkel sjel. Og jeg får stort sett mye bedre utbytte,
 
Sist redigert:
KISS: Kjele, falskbunn,pose og induksjonsplate. Så kan du kjøre BIAB, bach sparge ell fly sparge med full kontroll og no headaches.

edit: Sorry, men jeg klarer ikke å ikke tenke at disse maskinene gjør ting vanskeligere - som er veldig enkelt for en enkel sjel. Og jeg får stort sett mye bedre utbytte,
Venta på denne fra deg ;)
 
Venta på denne fra deg ;)
Kjipt å være så forutsigbar;).

Og så skal jeg spare folk for å si noe jeg veit veldig godt, nemlig at det er en haug med gode praktiske argumenter for å ha en bryggemaskin. Jeg ser dem. Så jeg mener jo ikke at folk ikke skal skaffe seg bryggemaskin. Jeg bare er så innmari fornøyd med mitt eget system :cool:. Og så har jeg jo tid og plass, og er fryktelig heldig sånn.
 
Og så skal jeg spare folk for å si noe jeg veit veldig godt, nemlig at det er en haug med gode praktiske argumenter for å ha en bryggemaskin. Jeg ser dem. Så jeg mener jo ikke at folk ikke skal skaffe seg bryggemaskin. Jeg bare er så innmari fornøyd med mitt eget system :cool:. Og så har jeg jo tid og plass, og er fryktelig heldig sånn.
En god brygger tilpasser seg til verktøyet man har. Jeg er ganske sikker på at du hadde fått både en behagelig bryggedag og godt utbytte med en kompaktmaskin som du lærte deg å kjenne - fordi du er en dyktig ølbrygger med lang erfaring. Mannen i gata helt uten erfaring som kjøper seg maskin til 20-30k og tror alt gjør seg selv, det er de som klager fordi ølet ikke lager seg selv. Har ikke lest seg opp på forhånd om verken eller, og støter så på problemer.

Men selvsagt er det både bedre og dårligere design, og ditto produkter på markedet. Jeg kjører jo i praksis et 3-kjelers oppsett nå, med BB60A som HLT, B80 pro med uttagbar meskekjele som da forvandler B80'en til kokekjele. Sliter litt med å se den helt store forskjellen på at man løfter opp et maltrør på riktig og forsiktig vis, og det å vri over ei krane i bunn av en meskekjele. Man tapper jo bare av vørteren - og når den er rent av så skyller man ovenfra. Om det er batch sparge eller fly sparge som er best, det kommer også an på hvor innkjørt man er med avrenningsfarta og kverningsgraden i maltrøret. Men batch sparge er klart best ved lavere maltmengde, for da renner det for fort gjennom i et maltrør. Lite man får gjort med akkurat det utenom å bruke et finere filter i bunn av maltrøret.
 
Kjipt å være så forutsigbar;).

Og så skal jeg spare folk for å si noe jeg veit veldig godt, nemlig at det er en haug med gode praktiske argumenter for å ha en bryggemaskin. Jeg ser dem. Så jeg mener jo ikke at folk ikke skal skaffe seg bryggemaskin. Jeg bare er så innmari fornøyd med mitt eget system :cool:. Og så har jeg jo tid og plass, og er fryktelig heldig sånn.
Er for øvrig helt enig med deg! Har også vært innom både BB30 og Speidel, før jeg gikk tilbake til samme type oppsett som deg. Tar meg selv i å savne den sparte plassen noen ganger, men det går greit. Do not tarnish that which you have by desiring that which you do not.

edit: Føler jeg må føye til at jeg ikke har noe imot bryggemaskiner, eller folkene som brygger med det. Folks behov og interesser i en hobby er forskjellig, og man gjør som man vil. Så tror jeg jo essensen i det du misjonerer @Finn Berger er at folk ikke må tro at bryggemaskinen i seg selv skal være nøkkelen til å låse opp Det Beste Øl.
 
Tilbake
Topp