PID jeg bruker har releutgang. Dvs kun av/på. SSR har bare av på funksjon den også så det er i praksis det samme som et mekanisk relé. Grunnen til at jeg har en tre trinns rakett er:
Trinn 1: PID med releutgang. Datablad sa at 220v AC var OK, men jeg åpnet den og sjekket. På relé står det 110V AC /24V CD. Det vil typisk fungere en stund med 220V på et relé av den typen, men levetiden kan bli veldig kort. Man risikerer at relét sveiser seg fast i lukket stilling. Jeg mater derfor reléet med 12V.
Trinn 2: Reléet fungere dermed som en bryter for styreinngangen til SSR.
Trinn 3: SSR fungerer som bryter for styreinngangen til kontaktor. Grunnen til dette er at kontaktor krever 220V AC som styrestrøm.
En PID som kan gi 50% utgang høres ut som en dårlig ide. Hvis SSR skulle strupet utgangen sin tilsvarende så vil det bli VELDIG varmt.
Eks. 2000W element trekker 2000/220=~9A. Dette betyr igjen at motstanden i elementet er 24Ohm (U=R*I, 220V=24Ohm*9A)
Skal du redusere dette til halv effekt så må det gå 4,5A gjennom elementet. For å få til dette så må den totale motstanden som 220V anlegget ser være 48Ohm (48Ohm*4,5A=~220V, spenningen kan ikke bare forsvinne). Dette betyr igjen at SSR må ha en indre motstand på ca 24Ohm format elementet skal jobbe på halv effekt. SSR vill ikke overleve lenge i en sånn situasjon siden det blir svidd av 1000W hvis det hadde fungert på denne måten.
Skal man få elementet til å gradvis endre effekt så må man bruke noe annet enn SSR (type dimmebryter).
For varming av vann/mesk er det ikke nødvendig sånn jeg ser det.
Mye tekst her. Håper det var forståelig
Sent from my iPad using Tapatalk