SSR - innsiden av et 'Fotek' Solid State Relay

Man bruker vel ikke frostvakt eller varmebelte på over 2300W i et gjæringsskap. Så sånn sett så burde det vel vært dimensjonert for den type bruk, men da tenker jeg på strømmengden de tåler, ikke hvis de skulle ryke av andre grunner.

Har brukt to slike i flere år (nå bruker jeg bare en) til strøm over 10A. Trekker vel 15A nå på den jeg bruker i herms, og kanskje jeg må banke i bordet, men de fungerer enda helt greit.
 
Joda. Det er en åpenbar feiltilstand. Du har brent i stykket triac'en din og strømmen passerer uhindret selv om den skulle være åpen. Det som redder dagen er motstanden i resten av kretsen din. Når en komponent leder uten motstand og den egentlig skal ha en god del motstand har jeg pleid å omtale den som kortsluttet. Men jeg kan godt slutte med det, altså. Det er åpenbart ikke et presist begrep når jeg bruker det slik.
Ok. Trodde det var snakk om når den leder i normaltilstand. Da er jeg enig man kan nok si kortsluttet men det er litt upresist.
 
Har sett noen selgere på eBay som oppgir at man gange laststrømmen med en faktor på 2 for å velge riktig størrelse på Ssr. Dette er selvfølgelig en bambus faktor da de vet de selger fake :D.. Til info koster en schneider Ssr 25A ca 600+mva
 
Jeg var også rimelig skeptisk til å bruke SSR til å drive element direkte. Var mest bekymret for varmeutvikling, men også kvaliteten. Det skal ikke være store motstand i en sånn når den er lukket før den blir veldig varm. Det jeg gjorde var å la PID styre SSR. SSR ble så kun brukt til å styre en kontaktor. Jeg kom over noen i restekassa til onkel Claes til ca 230/stk. Det fordyrer kontingent litt, men blir billig i forhold til et ødelagt brygg hvis ting svikter midt i prosessen. Eks på kontaktor: http://www.clasohlson.com/no/AEG-kontaktor-4-pol-24-A-/36-3123
Kontaktor er et mekanisk relé så det høres når elementet slår inn. Men det er ikke noen ulempe sånn jeg ser det. Bare bra med litt ekstra tilbakemelding på hva utstyret driver med. :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg skjønner ikke hvordan et mekanisk relé kan brukes med en PID. Hva skjer med kontraktor når PID gir 50% effekt?
 
PID jeg bruker har releutgang. Dvs kun av/på. SSR har bare av på funksjon den også så det er i praksis det samme som et mekanisk relé. Grunnen til at jeg har en tre trinns rakett er:
Trinn 1: PID med releutgang. Datablad sa at 220v AC var OK, men jeg åpnet den og sjekket. På relé står det 110V AC /24V CD. Det vil typisk fungere en stund med 220V på et relé av den typen, men levetiden kan bli veldig kort. Man risikerer at relét sveiser seg fast i lukket stilling. Jeg mater derfor reléet med 12V.
Trinn 2: Reléet fungere dermed som en bryter for styreinngangen til SSR.
Trinn 3: SSR fungerer som bryter for styreinngangen til kontaktor. Grunnen til dette er at kontaktor krever 220V AC som styrestrøm.

En PID som kan gi 50% utgang høres ut som en dårlig ide. Hvis SSR skulle strupet utgangen sin tilsvarende så vil det bli VELDIG varmt.
Eks. 2000W element trekker 2000/220=~9A. Dette betyr igjen at motstanden i elementet er 24Ohm (U=R*I, 220V=24Ohm*9A)
Skal du redusere dette til halv effekt så må det gå 4,5A gjennom elementet. For å få til dette så må den totale motstanden som 220V anlegget ser være 48Ohm (48Ohm*4,5A=~220V, spenningen kan ikke bare forsvinne). Dette betyr igjen at SSR må ha en indre motstand på ca 24Ohm format elementet skal jobbe på halv effekt. SSR vill ikke overleve lenge i en sånn situasjon siden det blir svidd av 1000W hvis det hadde fungert på denne måten.
Skal man få elementet til å gradvis endre effekt så må man bruke noe annet enn SSR (type dimmebryter).
For varming av vann/mesk er det ikke nødvendig sånn jeg ser det.

Mye tekst her. Håper det var forståelig :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
IMG_2199.PNG IMG_2198.PNG
Det er da ikke dyrt med 15 krussedullpenger for en Auber SSR. betaler gladelig det for å få noe som er litt bedre og slippe å vente 2 mnd på en kineser til fots skal spasere dem til meg. Fra Auber tok det begge gangene jeg handla der nøyaktig 7 dager.
Og så hadde de jo så flotte kjøleribber, måtte bare ha det http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_48&products_id=617
Men hvor lager auberins sine releer?
Det meste av slikt utstyr blir vel laget i Kina der leverandørene får på sine klistremerker.
Fant rele på ebay som ligner veldig på auberins sine. :)
Så får en jo bare lure på om det er Kina som kopierer for å lure oss, eller det er leverandørene som får det laget i Kina - klistrer på sine merker .. og lurer oss :)
 
Vis vedlegget 29411
Men hvor lager auberins sine releer?
Det meste av slikt utstyr blir vel laget i Kina der leverandørene får på sine klistremerker.

Det er ikke et problem at det blir laget i kina. Spørsmålet er om det blir designet og spesifisert i Kina. Mesteparten av det som er designet i Kina er drit. Gå og bruk en dag på bigclivedotcom eller et annet sted som tar for seg hva slags design de greier å komme opp med der i landet. Omtrent ingen i Kina bryr seg om kvalitet og om ikke det står et vestlig selskap og holder dem i øra så skipper de mer eller mindre dødlige produkter hvis de kan spare 1% på produksjonskosten.

Det er en såpass klar trend at hver gang et selskap i Kina designer ordentlig ting så legger folk merke til det. Men da tar en eller annen nepe og kopierer produktet deres på en kjip måte og så har ikke det merket noen verdi.
 
Det er ikke et problem at det blir laget i kina. Spørsmålet er om det blir designet og spesifisert i Kina. Mesteparten av det som er designet i Kina er drit. Gå og bruk en dag på bigclivedotcom eller et annet sted som tar for seg hva slags design de greier å komme opp med der i landet. Omtrent ingen i Kina bryr seg om kvalitet og om ikke det står et vestlig selskap og holder dem i øra så skipper de mer eller mindre dødlige produkter hvis de kan spare 1% på produksjonskosten.

Det er en såpass klar trend at hver gang et selskap i Kina designer ordentlig ting så legger folk merke til det. Men da tar en eller annen nepe og kopierer produktet deres på en kjip måte og så har ikke det merket noen verdi.
Ja det har du rett i :)
Så lenge vi holder oss til seriøse forhandlere bør vi vel vere relativt trygg :)
 
Ikke noe galt med produksjon i Kina, men det er ofte store problemer med kvalitetskontrollen. DET er hva du kjøper fra seriøse leverandører
 
PID jeg bruker har releutgang. Dvs kun av/på. SSR har bare av på funksjon den også så det er i praksis det samme som et mekanisk relé. Grunnen til at jeg har en tre trinns rakett er:
Trinn 1: PID med releutgang. Datablad sa at 220v AC var OK, men jeg åpnet den og sjekket. På relé står det 110V AC /24V CD. Det vil typisk fungere en stund med 220V på et relé av den typen, men levetiden kan bli veldig kort. Man risikerer at relét sveiser seg fast i lukket stilling. Jeg mater derfor reléet med 12V.
Trinn 2: Reléet fungere dermed som en bryter for styreinngangen til SSR.
Trinn 3: SSR fungerer som bryter for styreinngangen til kontaktor. Grunnen til dette er at kontaktor krever 220V AC som styrestrøm.

En PID som kan gi 50% utgang høres ut som en dårlig ide. Hvis SSR skulle strupet utgangen sin tilsvarende så vil det bli VELDIG varmt.
Eks. 2000W element trekker 2000/220=~9A. Dette betyr igjen at motstanden i elementet er 24Ohm (U=R*I, 220V=24Ohm*9A)
Skal du redusere dette til halv effekt så må det gå 4,5A gjennom elementet. For å få til dette så må den totale motstanden som 220V anlegget ser være 48Ohm (48Ohm*4,5A=~220V, spenningen kan ikke bare forsvinne). Dette betyr igjen at SSR må ha en indre motstand på ca 24Ohm format elementet skal jobbe på halv effekt. SSR vill ikke overleve lenge i en sånn situasjon siden det blir svidd av 1000W hvis det hadde fungert på denne måten.
Skal man få elementet til å gradvis endre effekt så må man bruke noe annet enn SSR (type dimmebryter).
For varming av vann/mesk er det ikke nødvendig sånn jeg ser det.

Mye tekst her. Håper det var forståelig :)


Sent from my iPad using Tapatalk

En ssr på 50% struper ikke strømmen,den skrus seg av 25 sinuskurver og på i 25 kurver i et 50 hz anlegg..fordelen med ssr at den kan jobbe veldig raskt.. du må self. ha en pid som kan styre med %.. en vanlig "dum"pid på 50% legger inne feks. 30 sec av 60 sec. Ikke så veldig brukende til å styre koking feks..
 
Her var det mye storm i ølglassene :)
Hvorfor har ikke noen av mine røket, har 9 stykker i bruk, 7 av disse har kjøling med ganske stor ribbe fra ebay det og, brukte først prosessorkjølere med det var overcill og mye bråk.
Kjører elementer på fra 2 kW til 2,5 kW i HLT, mesk og koker i timer sammenhengende, og uker med 200 w frostvakt i gjæringsrom/boks, husker ikke rating på alle men det er mye 10 A.
Har bare hatt en som ikke virket i det hele tatt.

Ang. benevnelsen kortsluttning, det er som jenta svarte på eksamen (i 1978) når to bare ender møter hverandre.
Så når vi kobler sammen to ledninger kortslutter vi dem, en bryter er kortsluttet når den er på slått, samme med triac.
I elektrolysehaller har de kortslutning for å koble ut ovner, det utnytter de seff når det kommer nye folk, da får de beskjed om og hente en kortslutning.

En triac kortslutter når den blir varm og må da kjøles for og åpne igjen, blir den for varm blir den værende kortsluttet og åpner aldri igjen.

EDIT: PS. kunne ikke lese alt, det ble nok med 2 sider.
 
De kutter faktisk midt i fasen - dermed har du egentlig veldig god kontroll når det er resistiv last (varmeelementer). https://en.wikipedia.org/wiki/TRIAC#/media/File:Triac_funktion.gif (dette er fra TRIAC-siden til wikipedia, men SSRene bruker SVJV bare TRIACer når når de styrer AC).

Jeg tror det er det TRIAC'er som i hovedsak sitter i dimmere. Altså SSR uten galvanisk isolasjon.

Det stemmer sikkert det (det er vel det som påpekes i videoen i starten av tråden også).
Men det er vel sånn for en SSR at hvis styrespenning er >3V så er den på hele tiden. Dvs skal du få 50% ut så må du ha et styresignal som switcher av og på i fase med 50HZ i nettet (alternativt med noe lavere frekvens, f.eks 12Hz. I mitt opplegg er iallfall SSR på hele tiden når den mates med 12V.
PID som jeg har gir kun av eller på ut, det finnes sikkert andre som har andre funksjoner.
Sånn jeg har forstått det så har en SSR samme funksjon som et mekanisk relé, men med den fordel at man har galvanisk skille + omslag skjer når spenningsforskjellen er 0V.

Bekymringen for feilende SSR er sikkert veldig overdrevet :)
Vi snakker ikke om masseprodusert utstyr her (tenker da på bryggerutstyret). Om det er 1% eller 0.001% av SSR som får problemer er derfor ikke så viktig. I tillegg er det jo sånn at hvis man får en dårlig SSR så vil den typisk ryke en av de første gangene den brukes. Overlever den innkjøringsfasen er ss for at den lever lenge veldig stor.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det stemmer sikkert det (det er vel det som påpekes i videoen i starten av tråden også).
Men det er vel sånn for en SSR at hvis styrespenning er >3V så er den på hele tiden. Dvs skal du få 50% ut så må du ha et styresignal som switcher av og på i fase med 50HZ i nettet (alternativt med noe lavere frekvens, f.eks 12Hz. I mitt opplegg er iallfall SSR på hele tiden når den mates med 12V.
PID som jeg har gir kun av eller på ut, det finnes sikkert andre som har andre funksjoner.
Sånn jeg har forstått det så har en SSR samme funksjon som et mekanisk relé, men med den fordel at man har galvanisk skille + omslag skjer når spenningsforskjellen er 0V.

Bekymringen for feilende SSR er sikkert veldig overdrevet :)
Vi snakker ikke om masseprodusert utstyr her (tenker da på bryggerutstyret). Om det er 1% eller 0.001% av SSR som får problemer er derfor ikke så viktig. I tillegg er det jo sånn at hvis man får en dårlig SSR så vil den typisk ryke en av de første gangene den brukes. Overlever den innkjøringsfasen er ss for at den lever lenge veldig stor.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det stemmer sikkert det (det er vel det som påpekes i videoen i starten av tråden også).
Men det er vel sånn for en SSR at hvis styrespenning er >3V så er den på hele tiden. Dvs skal du få 50% ut så må du ha et styresignal som switcher av og på i fase med 50HZ i nettet (alternativt med noe lavere frekvens, f.eks 12Hz. I mitt opplegg er iallfall SSR på hele tiden når den mates med 12V.
PID som jeg har gir kun av eller på ut, det finnes sikkert andre som har andre funksjoner.
Sånn jeg har forstått det så har en SSR samme funksjon som et mekanisk relé, men med den fordel at man har galvanisk skille + omslag skjer når spenningsforskjellen er 0V.

Bekymringen for feilende SSR er sikkert veldig overdrevet :)
Vi snakker ikke om masseprodusert utstyr her (tenker da på bryggerutstyret). Om det er 1% eller 0.001% av SSR som får problemer er derfor ikke så viktig. I tillegg er det jo sånn at hvis man får en dårlig SSR så vil den typisk ryke en av de første gangene den brukes. Overlever den innkjøringsfasen er ss for at den lever lenge veldig stor.


Sent from my iPad using Tapatalk


TazzaT forklarer ganske bra over er. Det er i ingenting som heter 50% ut av verken PID eller SSR. Den kan ikke dimme last. Det er enten av eller på. Dvs skal man benytte seg av halvparten av effekten på varmeelementet må styrestrømmen tilført SSR pulse slik at den er på 30sek av 60 sek..
 
Det er i ingenting som heter 50% ut av verken PID eller SSR.
Det var jeg som brukte 50% effekt noe upresist
Hva skjer med kontraktor når PID gir 50% effekt?
Det jeg mente var 'Hva skjer når man bruker PID, og elementet varmer på 50%.
Jeg har skrevet litt om forskjellene mellom de tre vanligste Sestos PID'ene (VR, CR og 2R) med tilhørende SSR i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/diy-sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler.29353/
Det finnes mange flere, men disse er ganske vanlige
 
De kutter faktisk midt i fasen - dermed har du egentlig veldig god kontroll når det er resistiv last (varmeelementer). https://en.wikipedia.org/wiki/TRIAC#/media/File:Triac_funktion.gif (dette er fra TRIAC-siden til wikipedia, men SSRene bruker SVJV bare TRIACer når når de styrer AC).

Jeg tror det er det TRIAC'er som i hovedsak sitter i dimmere. Altså SSR uten galvanisk isolasjon.
En triac kan ikke kutte midt i fasen. Det vil si at når den er tent så vil den lede helt til hovedstrømmen blir null da vil den slokke. I et vekselstrømsystem så må derfor gate (styreinngangen) få en tennpuls for hver positive og negative halvperiode. Den kan derimot tenne hvor som helst i perioden. Det er dette som utnyttes i dimmere. Et ssr har en triac som den aktive komponenten. Den har i tillegg elektronikk som skal. Sørge for at den også tenner ved nullgjennomgang. Det er en fordel med tanke på radiostøy (emc problematikk).

Når det gjelder om man kan styre et slikt rele til 50 prosent, så kan man ikke det direkte, men man må styre det tidsproporsjonalt for eksempel ett sek av og ett sek på. Det kalles også pulsbreddemodulering.
 
Jeg skjønner ikke hvordan et mekanisk relé kan brukes med en PID. Hva skjer med kontraktor når PID gir 50% effekt?

Disse typene pid som vi kjøper fra kina har som regel utganger som er beregnet å styre et ssr. Da kommer det 12 volt styrespenning ut. Eller det kan være en type med releutgang. Dersom elektronikken inni pid finner ut at pådraget skal være 50 prosent så vil den styre ssr eller releet tidsproporsjonalt. For eksempel 5 sek på og 5 sek av.
Hvis man da skulle velge å bruke en kontaktor så vil jo den slå veldig mye inn og ut. Den vil nok tåle det, men den vil stå og klikke hele tiden. Det er nok ikke ønskelig.

Det finnes også pid som har andre typer utganger for eksempel 0-10 volt. Eller 4-20mA. Dersom en slik pid skulle gi et 50 prosent pådrag så ville den gi ut 5 volt på 0-10 volt utgangen. Man må da ha et pådragsorgan som kan ta imot et 0-10 volt signal. Det finnes ssr som har slik inngang. Den vil da fungere som en dimmer.

I industrien brukes pid til å styre ventiler og andre typer pådragsorganer. For eksempel å åpne en steamventil til en koker for eksempel.
 
Du har jo helt rett i at en ikke kan kutte midt i fasen. Det var feil og det bærer masse mening. Når jeg tenker meg om fantes det dimmere som gjorde dette og de var jo viden kjent for å være et mareritt mtp støy.

Jeg har sett slike enkle sett som ser ut som en variabel motstand på styresignalet til SSR'en. Jeg trodde at det en SSR hadde noen analoge egenskaper i tillegg til å kunne fungere som et rele - men det ser jo bare ut til å være innbilning. Da er det en kondensator som lades opp og tenner SSR'en litt ute i fasen eller noe slikt i disse kittene da?
 
Det finnes også pid som har andre typer utganger for eksempel 0-10 volt. Eller 4-20mA. Dersom en slik pid skulle gi et 50 prosent pådrag så ville den gi ut 5 volt på 0-10 volt utgangen. Man må da ha et pådragsorgan som kan ta imot et 0-10 volt signal. Det finnes ssr som har slik inngang. Den vil da fungere som en dimmer.
.

Aha. Det er disse jeg har sett. Da er det litt ekstra elektronikk inne på svakstrømsiden i SSR'en som kutter opp strømmen. Da svarte du på det andre spørsmålet mitt og nå bærer alt mening igjen. Takk for at du tok deg tid.
 
Tilbake
Topp