Standard/ordinary bitter

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget særdeles lite britisk øl, så tenkte det var på tide med en ny batch. Samtidig er det kjekt å ha noe lavalkoholøl på tapp også, ikke bare store sterke IPAs :D

I jakten på en god oppskrift har jeg som vanlig blant annet tatt en titt i Brewing classic styles, og jeg har tittet litt på forumet her. I Brewing classic styles skriver Jamil at en vanlig feil med denne ølstilen er å benytte for mye humle, spesielt smak- og aromahumle. Han bruker i sin oppskrift ca. 0,6 gram per liter EKG på 30 og 1 min. Samtidig ser jeg Gahr knuser på med betydelig større humlemengder med 1,33 gram per liter på 15 og 2 min, i tillegg til tørrhumling (Noen som har oppskrift på English Bitter?)

Det er relativt stor forskjell på disse to oppskriftene. Litt usikker på hva jeg spør om, hehe, men blir i grunn litt usikker på hvilke retning jeg skal gå i mtp. humlingen. Noen som har testet de ulike og har noen erfaringer?
 
Har nettopp fått denne ferdig karbonert, og den er i alle fall den beste av slaget jeg har brygget så langt. Krystallmaltet der er ganske spesielt, gir mindre røff smak enn tilsvarende mørke fra andre produsenter, tror jeg. det er første gang jeg prøver det, og jeg er veldig fornøyd. Strømmen/Ila Hjemmebrygg fører det. Aner ikke hvilke andre.

OG 1.044, FG 1.011, ABV 4,3, IBU 27, 14 EBC. Mesket på 67 + 72 + utmesk. Starte gjæring på 17, gradvis stigning til 19/29. 0,75 ts sulfat i mesk, ditto i kok.

Malt til 25 liter
4,75 kg Maris Otter
0,15 kg Simpson's Dry Roasted Crystal 300 EBC
0,10 kg syremalt
Humle
30gr Target @ 60
30 gr EKG @ 2
Gjær: WLP013

Det blir ingen humlebombe av dette.
 
Har nettopp fått denne ferdig karbonert, og den er i alle fall den beste av slaget jeg har brygget så langt. Krystallmaltet der er ganske spesielt, gir mindre røff smak enn tilsvarende mørke fra andre produsenter, tror jeg. det er første gang jeg prøver det, og jeg er veldig fornøyd. Strømmen/Ila Hjemmebrygg fører det. Aner ikke hvilke andre.

OG 1.044, FG 1.011, ABV 4,3, IBU 27, 14 EBC. Mesket på 67 + 72 + utmesk. Starte gjæring på 17, gradvis stigning til 19/29. 0,75 ts sulfat i mesk, ditto i kok.

Malt til 25 liter
4,75 kg Maris Otter
0,15 kg Simpson's Dry Roasted Crystal 300 EBC
0,10 kg syremalt
Humle
30gr Target @ 60
30 gr EKG @ 2
Gjær: WLP013

Det blir ingen humlebombe av dette.

Nokså moderat på humlen den der og, ja. Kanskje jeg skal gå for noe moderat jeg også. Ser denne artikkelen også peker på moderat humlebruk:

Ordinary Bitter - Brew Your Own

Hvordan rangerer du WLP013 mot 002 i en ordinary bitter? Ser de fleste artikler nevner 002 som sitt forslag til gjær.
 
Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har da drukket min andel bitter, og tørrhumle fremstår veldig feil for meg i et sånt øl. Malten og til en viss grad gjæren som skal skinne etter min mening.
 
Nokså moderat på humlen den der og, ja. Kanskje jeg skal gå for noe moderat jeg også. Ser denne artikkelen også peker på moderat humlebruk:

Ordinary Bitter - Brew Your Own

Hvordan rangerer du WLP013 mot 002 i en ordinary bitter? Ser de fleste artikler nevner 002 som sitt forslag til gjær.

Det kommer an på hvor tørr du vil ha den. Jeg har vekslet mellom Wyeast1318 og wlp013. Wyeast1318 er lik 002 på den måten at den kan etterlate litt restsødme. Jeg har vel landet på at jeg foretrekker 013.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg har da drukket min andel bitter, og tørrhumle fremstår veldig feil for meg i et sånt øl. Malten og til en viss grad gjæren som skal skinne etter min mening.

I og for seg enig. Jeg tørrhumler aldri disse. Men jeg tror ikke det er "galt" om en tenker typeriktighet. Du kan gjøre det, og du kan la være.

Det hadde vel opprinnelig en funksjon i cask ale, som forsikring mot infeksjon?
 
Nei, det var en helt subjektiv vurdering. Jeg syns i grunnen at hjemmebryggere er altfor rundhåndet med humlen i alle ledd

Faren er der helt klart når det gjelder bruken av de amerikanske humlene, og de nye eksotiske humlene fra den sørlige halvkule, i alle fall. Og loven om minskende utbytte gjelder jo, så en del kaster nok rett og slett mye penger ut av vinduet.

Jeg er nok glad i å bruke litt mer enn minimum i de lysere engelske ølene, men for all del: Det kan fort bli for mye. Og tørrhumling med de engelske humlene, synes jeg ikke funker så godt.
 
Faren er der helt klart når det gjelder bruken av de amerikanske humlene, og de nye eksotiske humlene fra den sørlige halvkule, i alle fall. Og loven om minskende utbytte gjelder jo, så en del kaster nok rett og slett mye penger ut av vinduet.

Jeg er nok glad i å bruke litt mer enn minimum i de lysere engelske ølene, men for all del: Det kan fort bli for mye. Og tørrhumling med de engelske humlene, synes jeg ikke funker så godt.

27ba01ad70d06523437a51cf1fd28c95.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Synes det var vanskelig å sette sammen en passende kombinasjon av krystall-/spesialmalt til denne. Simpsons dry roasted føres ikke av Vestbrygg, så langt jeg kan se, og det gjør heller ikke alt i oppskriften til Brewing classic styles. Jeg har tittet litt på hva Vestbrygg har og kommet frem til følgende:

93 % Maris Otter
4 % Thomas Fawcett Crystal 150 EBC
3 % Thomas Fawcett Brown malt 200 EBC

Crystal 150 skal i følge beskrivelsen gi meg toffee og karamell, mens brown malten skal gi milde toner av kaffe. Synes det høres ganske godt ut. Gir en EBC på ca. 15.

Noen synespunkter på en slik maltbase? @Finn Berger ?
 
Synes det var vanskelig å sette sammen en passende kombinasjon av krystall-/spesialmalt til denne. Simpsons dry roasted føres ikke av Vestbrygg, så langt jeg kan se, og det gjør heller ikke alt i oppskriften til Brewing classic styles. Jeg har tittet litt på hva Vestbrygg har og kommet frem til følgende:

93 % Maris Otter
4 % Thomas Fawcett Crystal 150 EBC
3 % Thomas Fawcett Brown malt 200 EBC

Crystal 150 skal i følge beskrivelsen gi meg toffee og karamell, mens brown malten skal gi milde toner av kaffe. Synes det høres ganske godt ut. Gir en EBC på ca. 15.

Noen synespunkter på en slik maltbase? @Finn Berger ?

Det blir antakelig godt, men du er nok på vei over i en brown ale, tror jeg. Gode pale ale-oppskrifter har ofte bare basismalt + ett krystallmalt. Brown malt tar jeg sjansen på å si ikke hører hjemme - ikke fordi det blir vondt, men fordi det blir et annet øl.

Jeg synes krystallmalt begynner å bli litt skummelt omtrent fra den fargenyansen du har der og oppover. De blir fort litt røffe i smaken, og jeg tror jeg hadde gått ned til 120 eller 100 EBC. Men det har med personlig smak å gjøre, også. Jeg er ikke så glad i de mørkere variantene av pale ale/bitter. Så sikt mot noe du liker sjøl.

Vil du ha litt røstet smak, kan du nok legge inn noe av det lettere røstede maltet, som Victory eller Biscuit. Det fyller ut basismaltet, og blir ikke så påtrengende.

DRC er veldig spesielt. Det er mye rundere og behageligere enn annet krystallmalt i den fargegraden, som Dark Crystal. Det ville jeg aldri ha brukt på den måten, men jeg var nysgjerrig på DRC, og det falt heldig ut. Jeg tror det er vanskelig å etterligne det med kombinasjoner av andre malttyper. Noen har sagt at Special B kommer nær, men det smaker ganske annerledes.
 
Jeg har laget en best bitter tre ganger.
Eg er ingen ekspert på området og gjorde det først for å spilt batche, så for å teste annen humle, men eg kam gi deg den informasjonen og erfarningen er har.

Maltbase (alt fra Vestbrygg)
ca 88% Maris Otter
ca 8% Dark Crystal 300ebc
ca 4% Amber malt

Det ble litt mørkt, men eg likte det, veldig god maktfylde, ei heller for tung. Alle hadde bra drikkbarhet.

Humlet med:
på ca 23 liter
1 gang:
Target 9,2% 25g i 60 min
EKG 5,1% 30 g i 20 min
EKG 5,1% 30g i 2 min

Denne spilt batchet eg. Gjæret halvparten med 002 og andre med 013.
Eg og en venn foretrakk definitivt 013 versjonen, den ble litt mer kompleks. Mens, andre foretrakk 002, den var mye mer fruktig.
OG: 1.045
FG: 1.012 for 002
FG: 1.011 for 013

Var ledig fornøyd med balansen på disse. Fint bidrag fra alle tre, malt, gjær og fint humlepreg.

Prøvde å lage den igjen, men denne gangen mindre batch og endre gjær og humle.
Samme maltbase, men gjæret med 1318, det ble ok, kanskje litt skuffende (første forsøk med den).
Det som ødela det meste var Fuggle. Humlet på 60+15+2 minutt og det ble alt for mye. Smakte mold og jord all over.
SG: 1.051, FG: 1.012 på den.

Disse er trolig noe for mørke for hva andre brygger og typeriktighet, men den første versjonen/versjonene fungerte veldig bra i min gane.
Eg liker at det er maltpreg, også i humlerike øl.
De fikk forøvirg navnene Sunny Afternoon (002), Pink Moon (013) og Fat Old Sun (1318) som de erkebritiske ølene de var:D
 
Jeg har laget en best bitter tre ganger.
Eg er ingen ekspert på området og gjorde det først for å spilt batche, så for å teste annen humle, men eg kam gi deg den informasjonen og erfarningen er har.

Maltbase (alt fra Vestbrygg)
ca 88% Maris Otter
ca 8% Dark Crystal 300ebc
ca 4% Amber malt

Det ble litt mørkt, men eg likte det, veldig god maktfylde, ei heller for tung. Alle hadde bra drikkbarhet.

Humlet med:
på ca 23 liter
1 gang:
Target 9,2% 25g i 60 min
EKG 5,1% 30 g i 20 min
EKG 5,1% 30g i 2 min

Denne spilt batchet eg. Gjæret halvparten med 002 og andre med 013.
Eg og en venn foretrakk definitivt 013 versjonen, den ble litt mer kompleks. Mens, andre foretrakk 002, den var mye mer fruktig.
OG: 1.045
FG: 1.012 for 002
FG: 1.011 for 013

Var ledig fornøyd med balansen på disse. Fint bidrag fra alle tre, malt, gjær og fint humlepreg.

Prøvde å lage den igjen, men denne gangen mindre batch og endre gjær og humle.
Samme maltbase, men gjæret med 1318, det ble ok, kanskje litt skuffende (første forsøk med den).
Det som ødela det meste var Fuggle. Humlet på 60+15+2 minutt og det ble alt for mye. Smakte mold og jord all over.
SG: 1.051, FG: 1.012 på den.

Disse er trolig noe for mørke for hva andre brygger og typeriktighet, men den første versjonen/versjonene fungerte veldig bra i min gane.
Eg liker at det er maltpreg, også i humlerike øl.
De fikk forøvirg navnene Sunny Afternoon (002), Pink Moon (013) og Fat Old Sun (1318) som de erkebritiske ølene de var:D

Fine erfaringer :) Nå er det forøvrig en ordinary bitter jeg skal brygge, så det er den noe mer alkoholsvake lillebroren, så ikke helt det samme ølet :) Når det gjelder WLP002 er også mitt inntrykk at den er nokså fruktig, og jeg er litt usikker på om jeg er så glad i den, men har bare testet den en gang i en ESB. Kan være jeg må prøve den igjen før jeg gjør meg opp en mening.

@Finn Berger Nå ble jeg usikker. Jeg får gjøre en ny vurdering av bruken av spesialmalt. Når det er sagt så står det på Thomas Fawcett sine sider at brown malt benyttes som adjunct i bitter, så tror nok den kan benyttes, men bør sikkert tilsettes i mindre mengder. Et alternativ til denne er Amber malt (110 EBC) som (jeg tror?) er det samme som Victory som du referer til? Vestbrygg har ikke noe krystallmalt rundt 100-120 EBC, ikke britiskprodusert i hvert fall. Nærmeste er Pale Crystal (75 EBC) fra Thomas Fawcett. Nå er det jo vår og lysere tider, så det hadde kanskje passet best med en nokså lys bitter. Kanskje dette vil fungere bedre?

93 % Maris Otter
5 % Pale Crystal (75 EBC)
2 % Amber malt (110 EBC)
 
Jeg har laget en best bitter tre ganger.
Eg er ingen ekspert på området og gjorde det først for å spilt batche, så for å teste annen humle, men eg kam gi deg den informasjonen og erfarningen er har.

Maltbase (alt fra Vestbrygg)
ca 88% Maris Otter
ca 8% Dark Crystal 300ebc
ca 4% Amber malt

Det ble litt mørkt, men eg likte det, veldig god maktfylde, ei heller for tung. Alle hadde bra drikkbarhet.

Humlet med:
på ca 23 liter
1 gang:
Target 9,2% 25g i 60 min
EKG 5,1% 30 g i 20 min
EKG 5,1% 30g i 2 min

Denne spilt batchet eg. Gjæret halvparten med 002 og andre med 013.
Eg og en venn foretrakk definitivt 013 versjonen, den ble litt mer kompleks. Mens, andre foretrakk 002, den var mye mer fruktig.
OG: 1.045
FG: 1.012 for 002
FG: 1.011 for 013

Var ledig fornøyd med balansen på disse. Fint bidrag fra alle tre, malt, gjær og fint humlepreg.

Prøvde å lage den igjen, men denne gangen mindre batch og endre gjær og humle.
Samme maltbase, men gjæret med 1318, det ble ok, kanskje litt skuffende (første forsøk med den).
Det som ødela det meste var Fuggle. Humlet på 60+15+2 minutt og det ble alt for mye. Smakte mold og jord all over.
SG: 1.051, FG: 1.012 på den.

Disse er trolig noe for mørke for hva andre brygger og typeriktighet, men den første versjonen/versjonene fungerte veldig bra i min gane.
Eg liker at det er maltpreg, også i humlerike øl.
De fikk forøvirg navnene Sunny Afternoon (002), Pink Moon (013) og Fat Old Sun (1318) som de erkebritiske ølene de var:D

Dette blir veldig mørkt i forhold til mine preferanser, ja. Jeg blei litt nysgjerrig, så jeg la det inn i kalkulatoren, og kom ut med 26 EBC. Det er midt mellom "amber" og "dark amber",
og opp mot øvre grense i henhold til BJCPs definisjoner. (10-31 EBC for Best Bitter).

Her er Norbryggs definisjon temmelig merkelig. Den sier 25-35 EBC, og det er for det første veldig snevert, og for det andre urimelig høyt. Din bitter er da bare såvidt mørk nok:confused:.

Du bruker to malt som er veldig kraftige - jeg er fristet til å legge til "og krasse" - i smaken. Jeg ville gjette på at det der er et øl som har godt av litt lagring?
 
Fine erfaringer :) Nå er det forøvrig en ordinary bitter jeg skal brygge, så det er den noe mer alkoholsvake lillebroren, så ikke helt det samme ølet :) Når det gjelder WLP002 er også mitt inntrykk at den er nokså fruktig, og jeg er litt usikker på om jeg er så glad i den, men har bare testet den en gang i en ESB. Kan være jeg må prøve den igjen før jeg gjør meg opp en mening.

@Finn Berger Nå ble jeg usikker. Jeg får gjøre en ny vurdering av bruken av spesialmalt. Når det er sagt så står det på Thomas Fawcett sine sider at brown malt benyttes som adjunct i bitter, så tror nok den kan benyttes, men bør sikkert tilsettes i mindre mengder. Et alternativ til denne er Amber malt (110 EBC) som (jeg tror?) er det samme som Victory som du referer til? Vestbrygg har ikke noe krystallmalt rundt 100-120 EBC, ikke britiskprodusert i hvert fall. Nærmeste er Pale Crystal (75 EBC) fra Thomas Fawcett. Nå er det jo vår og lysere tider, så det hadde kanskje passet best med en nokså lys bitter. Kanskje dette vil fungere bedre?

93 % Maris Otter
5 % Pale Crystal (75 EBC)
2 % Amber malt (110 EBC)

Jeg er sikkert litt for bastant i avvisningen av røstet malt. Men Thomas Fawcetts amber er veldig kraftig for et amber malt - dobbelt så mørkt som Simpsons, f.eks. - så en skal være forsiktig med det. Men 2% er nok innafor.

Noen ganger er det brukt hardt røstet malt for farge, men det blir noe annet igjen.

Victory er 50 EBC, og altså et lettere malt. Jeg tenker på det som et ekstra mørkt münchnermalt, nesten. Briess anbefaler det for mørkere øl, men sier at det kan brukes "in small amounts to add complexity to lighter colored ales and lagers."

Mulig du skulle slenge inn litt Dark Crystal når du har såpass lyst krystallmalt som det der. En prosent eller to for å få inn noen mørkere toner - om du liker det. Det blir ikke feil.
 
Dette blir veldig mørkt i forhold til mine preferanser, ja. Jeg blei litt nysgjerrig, så jeg la det inn i kalkulatoren, og kom ut med 26 EBC. Det er midt mellom "amber" og "dark amber",
og opp mot øvre grense i henhold til BJCPs definisjoner. (10-31 EBC for Best Bitter).

Her er Norbryggs definisjon temmelig merkelig. Den sier 25-35 EBC, og det er for det første veldig snevert, og for det andre urimelig høyt. Din bitter er da bare såvidt mørk nok:confused:.

Du bruker to malt som er veldig kraftige - jeg er fristet til å legge til "og krasse" - i smaken. Jeg ville gjette på at det der er et øl som har godt av litt lagring?

Når eg lager oppskifter, prøver eg å legge de inn slik at de treffer typeriktighet. For meg er det et fint hjelpemiddel mot referanseområder.
Alle disse traff, men den med Fuggle/1318 ble en ESB pga bedre utbytte.
Joda, litt mørk, men absolutt lettdrikkelig. Vi drakk de to første en flott vårdag, med sol og hagearbeid. Det var leskende nok:rolleyes:
Allikevel, nestegang skal eg prøve litt lysere, kanskje noe lys crystal og/eller torrified wheat, ser det er vanlig.

Men som sagt, eg er ingen ekspert, bare en som har brygget dette 3 ganger. Men, det ble godt, i 2 av 3 forsøk.
 
Dette er en øltype jeg sliter med, både med å få til sjøl og med å finne komersielle eksempler jeg virkelig liker. Jeg hadde egentlig landa på å brygge Golden Ale i stedet. Men den siste - med 97% MO og 3% DRC - liker jeg virkelig. (Med 15% DRC og litt lavere ABV blir det en god Dark Mild, også.)

DRC har jo et lett røstet preg, samtidig som det er et krystallmalt. Så jo, kanskje det er noe der - med litt røstet malt, mener jeg.

Det er vel bare Ila og Strømmen Hjemmebrygg som fører DRC, men et alternativ kan være Bestmalz' Special X. Det er vel i prinsippet samme type malt, og skal også ha en rund og behagelig karakter til tross for høyt EBC-tall (350). Her er hva produsenten sier om det: "
BEST Special X imparts to beer – depending on the amount in the grist – a smooth roasty flavor reminiscent of raisins or dried fruit. The beer possesses a chestnut to dark hue (depending on rate) and an aromatic and harmonious full-bodied character. The malt does not, however, introduce bitter roasted flavors but rather brings a mild smoothness to beer without any of the astringent qualities associated with other dark malts."
 
Dette er en øltype jeg sliter med, både med å få til sjøl og med å finne komersielle eksempler jeg virkelig liker.

Litt usikker på om den er "ordianary" eller "best", men hva syns du om Fullers sitt London Pride? Det er min favoritt "butikkøl" ihvertfall, kan drikke litervis av det.
 
Dette er kanskje min favorittstil. Pen å se på, deilig smak og aroma, og du kan hyle noen pints uten å sovne. Et øl som er komplekst nok til å nytes, men enkelt nok til å ignoreres når du heller vil snakke med noen enn å tenke på ølet du drikker.

Jeg lager vanligvis bitter med OG 1,035 - 1,040 og FG ca 1,010. Ca 35 IBU og ca 18 EBC. Da blir ølet kobberfarget og velbalansert etter min smak.

Dessverre har jeg ikke tålmodighet til å finpusse oppskrifter, så det blir ganske ulike øl fra gang til gang, men denne oppskriften fikk tredjeplass i klassen for lyst øl i 2015, og er en av de bedre iterasjonene jeg har laget. Hvis jeg ikke husker feil, ligger den ganske tett opptil oppskriften fra BCS:

90 % Warminster Maris Otter (5 EBC)
7,5 % Warminster Crystal 200 (200 EBC)
2,5 % Warminster Amber (60 EBC)
Mesket i 20 min på 64 C, 20 min på 70 C og 5 min utmesk. Justert etter Gahrs tabell, hvis jeg ikke tar feil.

Humle for 25 liter nedkjølt vørter i gryten etter 90 minutter kok:
40,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Boil 60,0 min Hop 15 25,4 IBUs -
30,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Boil 15,0 min Hop 17 9,5 IBUs -
30,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Boil 2,0 min Hop 19 1,6 IBUs -
20,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Dry Hop 7,0 Days

OG: 1,037, FG: 1,008

Gjæret med en solid pitch WLP002 på 18 C i en drøy uke. Synes denne gjæren fort kan bli for fruktig i sterkere øl og på høyere temperaturer, men gir helt riktig preg brukt på denne måten.
 
Dette er kanskje min favorittstil. Pen å se på, deilig smak og aroma, og du kan hyle noen pints uten å sovne. Et øl som er komplekst nok til å nytes, men enkelt nok til å ignoreres når du heller vil snakke med noen enn å tenke på ølet du drikker.

Jeg lager vanligvis bitter med OG 1,035 - 1,040 og FG ca 1,010. Ca 35 IBU og ca 18 EBC. Da blir ølet kobberfarget og velbalansert etter min smak.

Dessverre har jeg ikke tålmodighet til å finpusse oppskrifter, så det blir ganske ulike øl fra gang til gang, men denne oppskriften fikk tredjeplass i klassen for lyst øl i 2015, og er en av de bedre iterasjonene jeg har laget. Hvis jeg ikke husker feil, ligger den ganske tett opptil oppskriften fra BCS:

90 % Warminster Maris Otter (5 EBC)
7,5 % Warminster Crystal 200 (200 EBC)
2,5 % Warminster Amber (60 EBC)
Mesket i 20 min på 64 C, 20 min på 70 C og 5 min utmesk. Justert etter Gahrs tabell, hvis jeg ikke tar feil.

Humle for 25 liter nedkjølt vørter i gryten etter 90 minutter kok:
40,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Boil 60,0 min Hop 15 25,4 IBUs -
30,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Boil 15,0 min Hop 17 9,5 IBUs -
30,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Boil 2,0 min Hop 19 1,6 IBUs -
20,00 g Goldings, East Kent [5,50 %] - Dry Hop 7,0 Days

OG: 1,037, FG: 1,008

Gjæret med en solid pitch WLP002 på 18 C i en drøy uke. Synes denne gjæren fort kan bli for fruktig i sterkere øl og på høyere temperaturer, men gir helt riktig preg brukt på denne måten.

Den så fin ut, med et amber malt med "normal" grad av røstethet. Og så tørrhumler du den, ser jeg. Jeg har prøvd, men syntes jeg fikk lite ut av det, så jeg har ikke gjentatt forsøket. Hvor vesentlig synes du det er ?
 
Den så fin ut, med et amber malt med "normal" grad av røstethet. Og så tørrhumler du den, ser jeg. Jeg har prøvd, men syntes jeg fikk lite ut av det, så jeg har ikke gjentatt forsøket. Hvor vesentlig synes du det er ?
Jeg synes ikke det er vesentlig i det hele tatt. Det er godt både med og uten, men ofte synes jeg litt tørrhumle gjør ølet ennå mer fristende/drikkbart, og på en måte oppfattes det litt crispere, så man bare må ta seg en slurk til med en gang. Dette er helt sikkert bare min tillærte (innbildte?) oppfatning, så andre folk har nok andre meninger.

Må innrømme at jeg er på jakt etter en god erstatning for ambermalten. Min lokale pusher fører Fawcett, og den er, som du har nevnt, dobbelt så mørk.
 
Tilbake
Topp