Starte bygging med varmt vann?

SveinB

Norbrygg-medlem
Er det noen grunn til ikke å ta varmt vann direkte fra varmtvannskranen ved oppstart av bryggingen? Tenker at det burde kunne spare masse tid?
 
Vi har netopp kjøpt ny varmtvannstank til vårt nye bryggeri og instalert Stc-1000 i det, sparer mye tid !
 
Jeg kan egentlig ikke se de store problemene med det så lenge varmtvannstanken ikke er så altfor gammel. Har åpnet et par gamle varmtvannstanker og det så rett og slett ikke særlig fristende ut.
 
Jeg gjør det. Har forholdsvis ny varmtvanstank. En test du kan gjøre er å tappe ett glass varmtvann og sette i kjøleskapet.  Samtidig koker du opp kaldt vann og setter det også i kjøleskapet. Når vannet er kjølt ned kan smake og se om du kjenner forskjell...
 
Hmm.. Jeg ville nok vært obs på og gjøre dette, iallefall om det er langt strekk med kobberrør eller om tanken er gammel. Ville også sørget for å tømme rørene for vann som har stått stille en stund, da kobberkonsentrasjonen øker fort. Vann som har stått stille i rør over natten inneholder typisk 2-3 mg kobber per liter. Det er nokk til å gi ei real magesjau om man får i seg mye av det.


Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk
 
Enig med Brekke. Selv har jeg ganske ny varmtvannstank, og bruker alltid maks varmt vann derfra for å spare tid. Vannet jeg får ut holder 68 grader etter at det har kjørt en stund, og da er det ikke lenge å vente før meskingen er i gang.

Har også diskutert dette med andre, og vet flere som gjør det samme. Tror ikke det påvirker kvaliteten på ølet.
 
Bruker selv varmt vann fra springen.  Har ny vv tank og rør i rør av plast (mulig plastrørene avgir noe?). Stiller vel heller spørsmål om hvor mye kobber som løses ut fra kjølespiral i kokegryta i løpet av 15 min koking i sur vørter?  Kaldt vann som står i kobberrør kan jeg ikke tenke meg tar opp mer kobber enn det spiralen i varm vørter avgir? 
 
Tilbake
Topp