Starter kontra minibrygg

Spørsmålet er stilt og besvart i en annen tråd men jeg ser det er litt upassende å blande det inn i andres tråder  :)
Litt livshistorie først:
Jeg er flyttet til Saldal og verdens flotteste dame, men her er det ikke mulig å brygge øl, det er det derimot på Skjerstad 6 mil unna hvor jeg bodde i eget hus før jeg flyttet og som vi nå kaller fritidshuset.

Så spørsmålet:
Jeg har brukt å lage starter av en pakke Wyeast lager i ca 1,5 liter vørt av Moss eller DME med ustabil risting etterpå, og tilsatt slurryen i brygget som varierer mellom 70 og 100 liter, dette kan da gjære ut på 14 dager, nøyakti vet jeg ikke siden jeg ikke er der og ser.

Her hjemme har jeg mulighet til å lage et minibrygg på kjøkkenet, kanskje opp mot 7 liter, noen dager før jeg reiser til "bryggeriet" og tilsetter hele brygget som kanskje er halvgjæret til hovedbrygget på opp mot 100 liter.

Hva er best ? slurry eller minibrygget ?
Hvorfor skal jeg gjøre det lettvindt når jeg har like god mulighet til å gjøre det tungvindt ?
 
Det viktigste er vel å få tilnærmet riktig antall celler i brygget. Jeg har intet svar, men gå til Mr Malty. Her er det info om startere, repitching og en pitching-kalkulator som regner ut hvor stor starter ev. hvor mye slurry du må ha.
http://www.mrmalty.com/
Foruten flotte damer, Saltdal har vel også ei nydelig laks/sjøørretelv?
;D
janh
 
Men hvorfor tilsette hele brygget? Du kan jo lage små eksperimentelle brygg som du flasker, og deretter tilsetter slurryen fra dette til det store brygget? Ellers er det vel ingen forskjell mellom dette og en vanlig starter.
 
Prinsippet med starter er greit, det er dette med antall celler jeg ender opp med i det ene eller andre tilfelle, en ristet og oksydert starter av DME som må dekanteres eller et minibrygg fremdeles under gjæring.
Det jeg finner ut av http://www.mrmalty.com/ (har prøvd å snike meg unna regning på dette) er at 2 smack pack fra Wyeast i 5 liter minibrygg skulle holde godt til 70 liters brygg og sikkert nok til 100 liter.

Angående to hus, dette tilsvarer bare ett husbankhus.

Angående flotte damer, det ene huset får jeg styre som jeg vil med brygging, i det andre er det forbudt, men jeg får laget starter og kanskje et minibrygg mens hun er på jobb, men aldri flasking og det det medfølger, så da er det ikke tid til annet enn å tilsette det hele i hovedbrygget når jeg ankommer "bryggeriet"

Angående lakselver, jeg fisker ikke laks selv om vi har en flott lakselv, det er det også i nabokommunen Beiarn og gamle Skjerstad (nå Bodø) Lakselva i Misvær, den første med Gyro i Norge.
Jeg tror alle disse er friskmeldt.
 
Tilbake
Topp