Starter - luftepumpe istedenfor magnetrører?

St.Bjørnar skrev:
Bjarte H skrev:
Når det først er snakk om magnetrører og luftepumpe. Så enkelt og rimelig kan det gjøres:
Hvilken type magnet bruker du? Eller har det noe å si?

Det har noe å si hvilken type magnet man bruker. Utenom at de må være sterke husker jeg at det var noe med polariteten, sentrum i midten e.l. De jeg bruker er fra DealExtreme og kalles "earth magnet". Clas Ohlson har også noen supermagneter, og så kan man plukke fra hverandre en harddisk som olavgn har gjort :) Rørepinner har de på kjemibutikker og på VinogBar.

Har nå akkurat laget en starter med akvariumpumpe, sterilfilter og oksygeneringsstein.
(Synes det er for dumt å ikke prøve, selv om jeg så langt har sverget til magnetrører).

Var litt bekymret da jeg begynte å oksygenere vørteren, det skummet voldsomt.....
Men når jeg tilsatte gjærslurry (WLAB) opphørte all skumdannelse.
Har kolben stående i en 10L bøtte tilfelle skummet skulle tilta.

Utfører ikke noen "side by side" med magnetrører så resultatet blir bedømt ut fra magefølelse...

Glemte å si hva min motivasjon for eksperimentet var:

Ingen problem å designe magnetrører som håndterer store volum....men tror at en komersiell magnetrører som håndterer opp til 5 liter er mer enn nok.
Ettersom jeg brygger opp til 70L er en 5 liter starter litt lite for lager, så kan gjerne benytte akvariumpumpe da.....

Har også hørt at noen benytter magnetrører, men tilfører oksygen i headspace på kolben med akvariumpumpe og sterilfilter....

Ny starter med akvariumpumpe, sterilfilter og oksygeneringsstein, denne gang med WLP400, det gikk dårlig.
Så veldig bra ut lenge, men i nattens mulm og mørke tok gjæringen av og en betydelig del av gjæren endte opp i plastbøtten som kolben sto i.
Tror ikke dette hadde skjedd med magnetrører, har ikke prøvd foam controll så kan ikke uttale meg om den.

Min subjektive konklusjon:

Magnetrører er fungerer best for meg....

Tilbake
Topp