Starthjelp/brukerveiledning - Beer Brew 30 3. gen.

Rører kun når vi har i malten for å ikke få den i klumper :)
Resirkulerer med pumpe så det ordner seg også selv ;) Resirkulerer som sagt ikke "for å få OG innafor" men for å ganske lettvint holde jevn temperatur i hele karet + god filtrering av vørteren :)

Edit: Skriveleif
 
Så, hvordan gikk nå dette?

Først: Jeg valgte å følge veiledningen gitt tidligere i tråde av @bjornhe. Det har lagt opp til kortere tid og virket lettere å forstå enn bla. den vedlagte fra BB.

Skal ikke gå igjennom trinn for trinn(eller?), skal derimot nevne de tingene jeg enten misforsto eller bare gjorde galt. Jeg vil også nevne noen "modifikasjoner" som jeg planlegger å gjøre til neste brygg.

Mesking: Sirkulerte i 90 minutter med medfølgende pumpe, UTEN filter. Filteret viste seg å ikke være tett, og lakk masse. Mulig det er fordi jeg hadde byttet til det grove filteret og ikke hadde fått skudd det på igjen godt nok, men jeg droppa det uansett.
Hadde en jevn flow gjennom hele prosessen, rørte 3 ganger, inkl. klumperøring helt i starten. Styrte litt rundt med pumpeslangen i karet, men ikke utenfor.

UTmesking: Hadde ikke lest godt nok om meskeprosessen på forhånd, så skjønte ikke helt poengtet med å øke temp til 78-80 grader i 15 min. Bomma litt her, brukte lang tid på å komme opp i temperatur. Brukte ikke lokket og hadde på for lav effekt. Hadde nok 78 grader maks i 5 minutter.

Skylling: Heller ikke her hadde jeg lest godt nok på forhånd. Hadde innledningsvis fylt på med for mye vann, som jeg måtte tappe av når jeg fylte oppi kornet. Sparte på dette i en kjele, da jeg tenkte at det ville være lurt å bruke dette til skyllingen. Jeg gjorde som i veilederen resirkulerte med vørter når karet sto på ringen, og skylte så med vann, og endel vørter desverre. Her skulle jeg bare brukt rent vann, for å få vasket av sukkeret ordentlig.

Koking: Det var en gjennganger at jeg ikke var god nok på å komme kjapt til temperaturene som var ønskelige. Kokingen tok også lang tid, og jeg var usikker på hvor bra jeg ville kunne styre kokingen underveis. Noe som viste seg å være veldig enkelt. Kokte derfor først nesten over, for så å ligge rett under kokepunktet. Dette gjorde at jeg brukte mye lengre tid på kokingen. Da det tok litt tid før jeg fikk stabilisert kokingen på nettopp det. Koking.

Resten gikk forsåvidt bra, startet såvidt med litt rydding osv. når vørteren sto å avkjølte seg. Det skal jeg ikke gjøe nestegang. Blir litt støv og kan være lett å komme borti noe som kan infisere vørteren.

Kjølte ned ved å bevege kjølespiralen jevnlig. Sleit litt med å finne riktig temp, da det viste forskjellig på termometer og i bunn av BB'n.

Når jeg var rimeligsikker på temp, tappet jeg over i kar.

Målte OG to ganger, først etter mesk da var den på 1055, etter skylling og kok var den på 1040. Tror det skyldes den dårlige skyllingen og kanskje litt kok.

Neste gang:
- Skal jeg kjøpe mer korn, denne var bare på 4,5kg. Har hørt man har plass til nærmere 6.
- Skal bruke effekt og temp mer effektivt + lokk(?).
- "Modde" utgangen på sirkulasjonsslange utgangen så det fordeler seg mer jevnt over malten og utenfor røret.
- Ha litt for lite vann i BB'n når jeg tar oppi kornet, heller etterfylle når alt av malt er i.
- Skylle med RENT vann.
- Fikse en av koblingene på kjøleren, den lakk litt.
- Bruke kar med kran med en gang.
 
Sist redigert:
Målte FG til 1010 under tappingen. Etter utregning fra Foseids bok endte jeg da på 4% noe som selvsagt er et stykke unda 5,5% som det skulle være, men ingen krise likevel. Smaken uten kullsyre var uten tvil god, og klart definert som en Pale Ale.

Endte med 20,17 L på flaske.

2015-01-24 09.57.27.jpg
Vasking gikk fint. Helt genial løsning.

Skulle som sagt hatt et kar med kran med en gang.
2015-01-24 10.16.47.jpg 2015-01-24 10.16.49.jpg 2015-01-24 10.16.51.jpg
Så hadde jeg sluppet litt ekstra arbeid.

Så det som såpass tungvindt i forhold å ta det direkte fra heverten at jeg tok det over i kar med kran.

2015-01-23 13.00.06.jpg 2015-01-24 13.17.03.jpg


2015-01-24 12.21.28.jpg
 
Hiver meg på denne tråden

etter å ha skylt med ønsket mengde vann - er det noen som fortsetter å sirkulere med meskerøret hevet?
kan jo hjelpe ytterligere med å få ut grums før oppkok, men er usikker på hva slags effekt det har?
jeg har ikke gjort dette tidligere og har truffet godt på målingene både før og etter gjæring
 
Dersom du mener at du skal pumpe vørter opp i meskerøret etter skylling, og mens det er hevet - er svaret nei :)
Da vil du pumpe smak / sukkerholdig vørter tilbake inn i mesken. Det er dette du nettopp har skylt ut ....
 
Hva med sylinderen som er inni? Skal den vendes på den siden som vannet skal gå "inn"?

På dine bilder ser jeg den ikke, på min blir den veldig synlig..

Sliter litt med dette selv. Kan sikkert prøve meg frem men er litt redd for at det er vanskelig å endre på ting etter at ting er skrudd/klemt fast.

Skal begge de 2 ringene inni med (både gullfarvet og kobberfarvet)? I tilfelle hvordan?

IMG_5962.JPG IMG_5963.JPG
 
Den kobberfargede er støttehylse og skal inni røret. Den messingfargede skal utenpå røret og klemmer mot rørveggen når du strammer til kuplingen.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Til info: fikk trødd 7.8kg malt nedi BBen i går, brukte 3l vann pr kg. Det var FULLT men det gikk. Skulle ha 1068, endte på 1064 med 23l i spannet. Kunne nok kokt bittelitt hardere.

Kosteskaft er fint å ha!
Kjenner meg igjen når det gjelder kosteskaftet.
 
Tilbake
Topp