Startsett for nybegynner-Hva behøver man egentlig?

Vurderer å gå til innkjøp av Grainfather G30 da eg er meget interessert i ølbrygging.
Har sett på eit komplett startsett, men eg tenker nok at det er garantert noe annet man også trenger.
Noen gode råd fra dere andre med erfaring hadde eg satt stor pris på.

 
Det er vel først og fremst noe å varme skyllevann i du trenger i tillegg. Det ligger jo også som forslag i settbeskrivelsen. Men har du en stor kjele, kan du saktens greie deg med den og komfyren din.

Skal du ha ølet på flaske eller fat? For enkelhets skyld ville jeg vel starta med flasker. Da ville jeg ha skaffa en tappestav, skjønt det er ikke helt nødvendig. Du kan bruke mineralvannflasker; da trenger du ikke bekymre deg om korker og korkeapparat. Skal du ha ølet på glassflasker, må du ha det.

Etter hvert vil du kanskje få behov for en del mer, som utstyr til å lage gjærstartere, pH-meter, salter til vannjustering, utstyr til oksygenering av vørteren, utstyr til temperaturregulering av gjæringa. Men ikke noe av dette er sånt du ha - med et mulig unntak for det siste, litt avhengig av hva slags øl du vil brygge og hva slags forhold du har i boligen din.

Du må ikke ha en bryggemaskin, heller. Hvis du vil prøve deg fram litt med mindre brygg (8-10 liter øl), kan du stort sett klare deg med ting du antakelig har i huset, + gjæringskar, og eventuelt en stor nok kjele til mesking og koking. Minimum 20 liter, vil jeg si. Kjelen vil du uansett ha nytte av seinere. Og så blir det jo en del småplukk. Hydrometer du ha, og desinfeksjonsvæske.

Men det viktigste er kunnskap. Bryggemaskin er praktisk, men du får ikke bedre øl med den enn med det aller enkleste utstyret.

Noe det er lett å glemme: Har du godt avtrekk som du kan brygge under? Når du koker, fordamper du 3-4 liter væske, minst, og det må du få ut. Hvis ikke, kan det bli en veldig dyr hobby, dette. Og det er litt kjipt å komme hjem med utstyr til 10 laken - og oppdage at du ikke har noe sted du kan bruke det:).

Du skal også ha mulighet for å koble til kjølevannet der du brygger; kran og vask, altså.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt grainfather i mange år. Den fungerer aldeles utmerket. Som sagt over trenger du noe å varme skyllevann i. GF bruker mye skyllevann. For 20 liter øl mesker du typisk med 15L vann og skyller med 14L vann som da helst skal være varmet opp til 80ish grader i en annen kjele. Jeg har derfor kjøpt GF skyllevannskjele til dette.

Jeg begynte uten bryggemaskin, men syntes det var mye søl og vanskelig å få det til. Jeg likte ølet mitt da, men er ikke sikker på om jeg ville likt det i dag. Med erfaring og kunnskap blir man kresen.

Du kan kjøpe uendelig med duppeditter til denne hobbyen. Hvis du har begrenset avtrekk der du skal brygge, kan du sette en kondensator på GF. Da slipper du all damp.

Du må ha utstyr til renhold. Det er kanskje det aller viktigste. Prosedyren er grundig vask, deretter skylle vekk såpen og til sist desinfisert. Såpe og desinfeksjonsmidler kjøper du på bryggebutikken din.

Det blir fort mye vannsøl. Det er best å stå i et rom som er bygget for mye vannsøl. Bad, vaskerom eller oppvarmet garasje med innlagt vann.

Jeg er ikke så glad i flaskefyllere. Jeg liker best hvert uten slik fyller. I det aller første brygget mitt, et sett fra Europris, fulgte det med et filter, nylanserte omtrent som et kondom, til å tre over inntaket på heverten. Den har jeg tatt god vare på og hatt veldig stor glede av. Bruker den alltid sammen med heverten.

Jeg liker gjæringskarret fra Europris uten tappetut bedre enn fatene fra Brygg Selv. Og jeg tror de er rimeligere.

Du kan gjerne kjøpe deg et ekstrakt sett fra Brygg Selv og brygge med slike sett de første gangene. Er målet kun å få godt og rimelig øl, er det mer enn nok. Ta trenger du bare en stor kjele til å koke vørten i. Ingen bryggemaskin. Skal du brygge for hobbyen skyld, vil du etter hvert bevege deg over til mesking. Og da trenger du mer utstyr. Men det er mer enn nok å sette seg inn i i begynnelsen, så ekstraktsett er ofte en god start hvis du ikke har med deg en veileder.
 
Har sett på eit komplett startsett, men eg tenker nok at det er garantert noe annet man også trenger.
Jeg vil vel si at noe som vil heve kvaliteten på det du får i glasset er et kjøleskap med varmekilde og en inkbird. Da får du alltid riktig gjæringstemperatur. Ellers har vel det startsettet det meste du trenger utenom skyllevannvarmer. Obs at Brewshop har også et Grainfather startkit, det inkluderer mye av det jeg nevner nedenfor til flasking samt skyllevannvarmer.. Personlig går jeg aldri tilbake til tappestav og hevert, for mye søl og muligheter for luft og infeksjon.

Flasker er nok greit å starte med, da må du også ha en korkemaskin og en flaskeskyller samt fastrack eller juletre til å sette tappeklare flasker i. Startkostnad er jevnt det samme som fat, men det er mer arbeid med flasker.

Brewshop
Doc Revolution: 899
Flaskeskyller: 199
Korker 1000 stk 26mm: 298
Totalt: 1396 og fri frakt

Bryggselv
2 kasser 0.5 longneck fra Bryggselv: 2x 339
Fastrack tray og rammer fra Bryggselv:: 429
Inkbird 308 Wifi: 698
Totalt: 1805 og fri frakt

Totalt: 3201 kr

Eventuelt, Sodastream regulator og 20L fatpakke fra en av stedene, kanskje Mesterbrygg om du ikke er kresen på type fat og utseende. Jeg liker den fra Brewshop, her kommer pakka inkludert ei sodastream flaske og en kvalitets regulator samt du kan velge 23L fat som passer hjemmebryggerbatcher godt. Totalen der er 2960 for 23 liter fat og skumdempende slangekit. Inkbird koster 698 der.

Totalt for fat: 3658 kr.
 
Sist redigert:
I tillegg på fat kommer jo tapping, det glemte jeg av i forrige innlegg. Kjapt forklart her.

Du må ved tapping til fat ha en 2-meters gasslange med grå ballock i ene enden, og en slange som passer krana og en 3/8" john guest på sort ballock i den andre. Dette fikser en leverandør til deg som passer på krana på gjæringsbøtta. Noe sånt men ingen garanti for at dette passer nettopp det du kjøper da det er forskjellige diametere på kranene på gjæringsbøtter;

1x https://brewshop.no/produkt/fat-co2/slanger-koblinger-og-tilbehor/ball-lock-ol-hurtigkobling-gjenger
1x https://brewshop.no/produkt/fat-co2...-tilbehor/ball-lock-co2-hurtigkobling-gjenger
2x https://brewshop.no/produkt/fat-co2/john-guest/john-guest-overgang-38-14-ffl#
1x https://brewshop.no/produkt/utstyr/slanger-koblinger-mm/38-til-12-skjotenippel (overgang til slange som passer krana på bøtta)
5 meter: https://brewshop.no/produkt/utstyr/slanger-koblinger-mm/olslange-pet-38-od (mellom gass på fat og pakning i lokk på karet, og i overgang til 1/2" tappeslange fra sort ballock)
5 meter: https://brewshop.no/produkt/utstyr/slanger-koblinger-mm/olluft-slange-lldpe-12-od-john-guest (tror den passer på krana på dunken.
 
Tilbake
Topp