Det er vel først og fremst noe å varme skyllevann i du trenger i tillegg. Det ligger jo også som forslag i settbeskrivelsen. Men har du en stor kjele, kan du saktens greie deg med den og komfyren din.
Skal du ha ølet på flaske eller fat? For enkelhets skyld ville jeg vel starta med flasker. Da ville jeg ha skaffa en tappestav, skjønt det er ikke helt nødvendig. Du kan bruke mineralvannflasker; da trenger du ikke bekymre deg om korker og korkeapparat. Skal du ha ølet på glassflasker, må du ha det.
Etter hvert vil du kanskje få behov for en del mer, som utstyr til å lage gjærstartere, pH-meter, salter til vannjustering, utstyr til oksygenering av vørteren, utstyr til temperaturregulering av gjæringa. Men ikke noe av dette er sånt du
må ha - med et mulig unntak for det siste, litt avhengig av hva slags øl du vil brygge og hva slags forhold du har i boligen din.
Du må ikke ha en bryggemaskin, heller. Hvis du vil prøve deg fram litt med mindre brygg (8-10 liter øl), kan du stort sett klare deg med ting du antakelig har i huset, + gjæringskar, og eventuelt en stor nok kjele til mesking og koking. Minimum 20 liter, vil jeg si. Kjelen vil du uansett ha nytte av seinere. Og så blir det jo en del småplukk. Hydrometer
må du ha, og desinfeksjonsvæske.
Men det viktigste er kunnskap. Bryggemaskin er praktisk, men du får ikke bedre øl med den enn med det aller enkleste utstyret.
Noe det er lett å glemme: Har du godt avtrekk som du kan brygge under? Når du koker, fordamper du 3-4 liter væske, minst, og det må du få ut. Hvis ikke, kan det bli en veldig dyr hobby, dette. Og det er litt kjipt å komme hjem med utstyr til 10 laken - og oppdage at du ikke har noe sted du kan bruke det

.
Du skal også ha mulighet for å koble til kjølevannet der du brygger; kran og vask, altså.