STC-1000 Koblingsskjema

Stc-1000 vil nå være termostaten og da stopper det når det kaldt nok.
Hvis jeg forstår dine bekymringer rett er svaret at skapet med fordel for kompressoren sin del gjerne kan gå i 60 år, men da blir det kaldere enn nødvendi.
Kort sagt, du har ingen grunn til bekymring, Plug and Play
:)
 
Oddvar Demmo skrev:
Stc-1000 vil nå være termostaten og da stopper det når det kaldt nok.
Hvis jeg forstår dine bekymringer rett er svaret at skapet med fordel for kompressoren sin del gjerne kan gå i 60 år, men da blir det kaldere enn nødvendi.
Kort sagt, du har ingen grunn til bekymring, Plug and Play
:)

Ok.

Takk for svar  ;)

Da er det kanskje en fordel at det faktisk blir kaldere enn et vanlig kjøleskap da, så går det raskere å kjøle ned. Vet ikke hvordan det er med evt kondens eller noe da jeg skal ha dette 100w varmeelementet fra kina liggende inni. Men det får jeg bare se på når jeg får det igang.
 
Vi bruker element også fordi skapen står ute i kulda (-30)  ellers er ikke element nødvendi.
Jeg logget kjøletiden for et, 12 timer med et veldi kaldt skap, såvidt pluss grader.
 
Koblet en stc1000 i dag og to voltmeteret for å teste.  Stod ett hakk feil  på kortslutningstest.  Jaggu ble det overledning..  Stc ble svart...  Men heldigvis gikk bare sikringen..  Puhhh.  Men jeg lurer på  om det skal holde med 2 stk element på 200 watt for å holde varmen i en fryser som står innerst i carport?  25 kalde er vel maks her. Fryser er av den store typen.  Rett under to meter lang.
 
Waltz skrev:
Koblet en stc1000 i dag og to voltmeteret for å teste.  Stod ett hakk feil  på kortslutningstest.  Jaggu ble det overledning..  Stc ble svart...  Men heldigvis gikk bare sikringen..  Puhhh.  Men jeg lurer på  om det skal holde med 2 stk element på 200 watt for å holde varmen i en fryser som står innerst i carport?  25 kalde er vel maks her. Fryser er av den store typen.  Rett under to meter lang.

Det må bare være nok, det holder jo til et litt større soverom.
 
Raska til meg et par STC-1000-kloner (trudde jeg) fra dx. Men det viser seg at denne varianten kun har ett relé (og brukes da som en UT-200). Men så var det koblingskjema og kinesisk da. Noen som snakker språket, evt. kan hjelpe meg med forslag til kobling her? :D

T2CV7dXitXXXXXXXXX_!!199304554.jpg
 
Kva er poenget med alle stikkontaktene folk bruker på stc'ene sine?
Er det ikkje like greit å koble utgangene på stc'en rett på kompressoren og varmeelementet?
 
SF skrev:
Kva er poenget med alle stikkontaktene folk bruker på stc'ene sine?
Er det ikkje like greit å koble utgangene på stc'en rett på kompressoren og varmeelementet?
Tror folk velger fleksibiliteten ved å kunne bruke den flere steder, og ikke låst til et øleskap/gæringsskap ov.

Samsung med autokorrumpering
 
glennrlie skrev:
Raska til meg et par STC-1000-kloner (trudde jeg) fra dx. Men det viser seg at denne varianten kun har ett relé (og brukes da som en UT-200). Men så var det koblingskjema og kinesisk da. Noen som snakker språket, evt. kan hjelpe meg med forslag til kobling her? :D

T2CV7dXitXXXXXXXXX_!!199304554.jpg


Ser ut som du skal koble 230v inn på 5 & 6, temperatur sensor på 3 & 4 og kjøleskap eller varmeelement på 1 & 2.
 
Det var det jeg også antok. Sensoren var ferdig koblet på, så var egentlig ytterpunktene jeg var litt usikker på :)
 
Da blir det i klartekst å koble slik for de som ikke har studert elektro :)

220V ledninger inn på 5 og 6
Kjøl/Varm ledningene kobles på 1 og 6
Koble sammen 2 og 5 med en enkel leder.

Nå får element/aggregat strøm når releet (mellom 1og2) lukker.
 
Har gjort eit lite forsøk ved sist gjæring
Eg har som så mangen andre eit kjøleskap styrt av ein stc.
Og eg har lurt litt på om det er noke stor temperatur forskjell mellom temperaturen på sensoren som er isolert på utsiden av dunken, og temperaturen midt inni dunken.
Kva som skjer med temperaturen under stormgjæring, kor lang tid det tar å øke tempen på slutten av gjæringa, og kor stabil temperaturen egentlig er.
Kjøleskapet mitt står ute i ei uisolert bod, så eg logga utetempen og  ;)
Så ved forrige gjæring plasserte eg eit par trådløse sensora som logga temperaturen kvart 10 min.
Ein sensor i dunken, ein isolert i lag med stc sensoren på utsiden av dunken, ein i kjøleskapet og ein på utsida av kjøleskapet :)

Temperaturen er stilt på 19,2 grader +- 0,3.
Første bildet er ei oversikt over heile perioden, og etterpå har eg zoomet inn på noken perioda.

Konklusjonen er at stc'en gjer jobben  :skitbra:
 

Vedlegg

  • Oversikt.pdf
    20,2 KB · Sett: 217
  • starten.pdf
    20,1 KB · Sett: 93
  • Midt.pdf
    23,8 KB · Sett: 64
  • Temp økning.pdf
    21,1 KB · Sett: 55
Kan jeg spørre kjapt; blir dette riktig kobling på uttaket? Dobbeltstikk til kjøling og til varme..
 

Vedlegg

  • 20140415_104315.jpg
    20140415_104315.jpg
    1,6 MB · Sett: 634
Den doble kontakten der er vel paralellkobla i utgangspunktet, så her blir det antagelig kortslutning. Men hvis funksjonen dens er som to separate kontakter så går det bra

EDIT Ikke kortslutning, men du får alltid strøm på kjøl og frys samtidig.
 
Har du sjekka om de to stikkene i dobbeltkontakten er kobla sammen? Vil nesten tro at de er det, og at x x er for å trekke ledning videre til neste stikk. Dette blir jo bare synsing fra min side... Ikke utdanna elektriker :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
.... 2 enkle eller hvis du klarer å bryte banen mellom de to stikkene.
Biltema sine doble grå er enkle å bryte forbindelsen på.
 
Tilbake
Topp