steril, dessinfisert, ren...osv

magne1972

Moderator
Jeg skjønner at det er mange diskusjoner anngående dette på forumet, og vill legge inn denne til opplysning/diskusjon.
Når en ting/væske er ren vil det si at den synelig ikke inneholder andre enn seg selv.
er en ting/væske dessinfisert, er den fri for skadelige organsimer (kjemisk eller mekanisk)
Steril er en ting/væske kun når den er fri for alle organismer. Tingen/væsken vill opphøre å være steril når den kommer i kontakt med andre stoffer som luft eller lignende.
DVS øllet er IKKE STERILT!
ØL er forhåpentligvis fritt for uønskede organsimer, men med innehold av gjær klassifiseres øl ikke som dessinffisert engang.
Noen som har vellykket ettergjæring på flaske med sterilt øl?
Litt kort oppsummering og satser på en vill diskusjon om temaet, men måtte blåse ut litt.
 
Nei, ikke så mye å diskutere her.  Det stemmer bra dette. 

Vørteren er steril etter at den er kokt, dvs pasteurisert.  Deretter tilsetter man jo den organismen man ønsker skal være i vørteren.  Om det kommer andre bakterier eller gjær til så er de i sterkt mindretall og har liten sjangs til å formere seg effektivt, men allikevel må man være nøye med hygienen da for ikke å få feil bakterievekst. 

Men når ølgjæren har gjort jobben sin kan andre organismer øke særlig om disse spiser ting i ølet som ølgjæren ikke klarer å spise.  Store kommersielle bryggerier pasteuriserer ofte ølet også etter at ølet har oppnådd rett alkoholstyrke for at alt av organismer skal dø og dermed oppnår man økt holdbarhet (og et mindre godt øl synes jeg men det er en annen diskusjon)
 
Jepp, og øl er vanskelig i forholdet til holdbarhet i forhold til vin og sterkere saker, mener å ha lest at en alkoholprosent over 17-18 er selvdessinfiserende...DVS at organismer ikke er levedyktige over tid i et slik miljø, det gjelder mao ikke øl. siden vi har gjær-rester i øl, som bidrar med det gode og øllet får lov å utvikle seg over en tidsbegrenset stund blir øllet bedre med lagring. Etter en viss tid vill uansett disse skumle uønskede "småjævlene" få en viss innvirkning, og øllet vill bli ødelagdt. det gjelder også kjøpeøl, siden det selvom det er pastaurisert, dessinfisert og etter alle kunstens regler behandlet riktig fortsatt ikke er sterilt. (det har vært utsatt for luft en eller annen gang)
Sterilt er vanskelig det.......
men dessinfisert det er mesteparten av øllet da:)
flott diskuterer dette videre;)
 
Her er definisjonene fra Store medisinske leksikon, med lenke til artiklene. Jeg anbefaler en titt i artiklene, for de inneholder mye god informasjon, særlig den om desinfeksjon.

Desinfeksjon prosess hvor man eliminerer de fleste eller alle mikroorganismer. Ved desinfeksjon inaktiverer man ikke bakteriesporer; for å oppnå det, må sterilisering til.

Sterilisering Mikrobiologisk sterilisering er en metode som sikter mot å drepe alt mikrobielt liv, inkludert bakteriesporer.

Antiseptika stoffer som forhindrer vekst av bakterier
 
Rekner med at dette er ein glipp, men eg bruker innlegget ditt som eksempel.

Ørjan B skrev:
Vørteren er steril etter at den er kokt, dvs pasteurisert.  

Fordi det er nettopp bruken av dette ordet som skaper forvirring på forumet. Kokt vørter er ikkje steril, den er desinfisert. Alt me heimebryggere gjør er å desinfisere. For å sterilisere trengs det mykje meir energi enn å bare koke ting eller å dynke i starsan. Så ordet steril kan me nesten glemme i vår sammenheng.

Var forresten bra å ta opp temaet i eigen tråd Magne
 
Lur tråd, det er mye forvirring rundt dissse begrepene.

Amerikanerne snakker gjerne om "to sanitize", er det da desinfisering de sikter til?
"Sanering" er vel også et ord som brukes her til lands, men hva er definisjonen? Jeg oppfatter som en mer grundig rengjøring som kan føre til desinfisering, i det å få fjernet eller drept mikroorganismer inntil et gitt (lavt) nivå.
 
Lars skrev:
Lur tråd, det er mye forvirring rundt dissse begrepene.

Amerikanerne snakker gjerne om "to sanitize", er det da desinfisering de sikter til?
"Sanering" er vel også et ord som brukes her til lands, men hva er definisjonen? Jeg oppfatter som en mer grundig rengjøring som kan føre til desinfisering, i det å få fjernet eller drept mikroorganismer inntil et gitt (lavt) nivå.

"to sanitize" betyr å desinfisere ja, Star san er jo ein "sanitizer", eller "a sanitizing agent". Kva definisjonen av "sanering" her til lands er eg ikkje sikker på, men på engelsk har man jo "decontamination". kanskje det er det engelske ordet for "sanering" ?

Edit: retta
 
Torvald skrev:
Fordi det er nettopp bruken av dette ordet som skaper forvirring på forumet. Kokt vørter er ikkje steril, den er desinfisert. Alt me heimebryggere gjør er å desinfisere. For å sterilisere trengs det mykje meir energi enn å bare koke ting eller å dynke i starsan. Så ordet steril kan me nesten glemme i vår sammenheng.

Ja du har rett i det, går lett i surr i de forskjellige begrepene.  Derfor er det jo fint med en slik tråd som dette.
 
Det er et skille mello
Lars skrev:
Amerikanerne snakker gjerne om "to sanitize", er det da desinfisering de sikter til?

Så vidt jeg har klart å finne ut, er «sanitize» og «sanitizing agent» begrep som stammer fra amerikanske godkjenningsrutiner for kjemikalier brukt i matlaging, mens de for tilsvarende rutiner knyttet til helse snakker som «disinfection» og «disinfectant». Ellers ser det ut til at begrepene brukes litt om hverandre. En oversikt finner du i denne artikkelen:
http://www.hillyard.com/ProductsServices/UniversityofHillyard/Disvsant.htm
 
I hine hårde dagar var eg arbeidande laksasløyar og seinare fileterar hjå ein fiskeforedlingsbedrift på Bømlo. Der snakka ein ofte om desinfeksjon. Dette har eg tatt med meg i bryggjinga: Når eg "desinfiserar", sprayar eg med Star San evt anna væske med desinfiserande kvalitetar. Ellers er sanering av gjeld og bygningar eitt uttrykk som poppa opp i hovudet..
 
Ifølge min favorittinformasjonskilde Riksmålsordboken har "sanere" tre betydninger:

1 gjøre sund (sanitær); skape sunde (sanitære) forhold i.

2 bringe (et større økonomisk foretagende, private ell. offentlige økonomiske forhold) tilbake på en sund og solid økonomisk basis, særl. ved å nedskrive inflasjonsverdier.

3 rive (eldre, forfallen bebyggelse) for å gi plass til moderne nybygg.

Det ser ut til at ordet også i betydning 1 helst brukes om størrre ting, så som bydeler eller bygninger. Med andre ord er det ikke spesielt relevant i hjemmebryggsammenheng.
 
Det norske uttrykket desinfeksjon er relativt synonymt med uttrykkene sanitization og desinfection. I helsevesenet (hvor jeg jobber) er det desinfeksjon som gjelder når man driver på med rengjøring på sykehusavdelingene (utenom utstyr beregnet for inngrep og operasjonsavdelinger og slikt). Dvs at man tar knekken på hoveddelen av mikroorganismene, hvor målet er at objektet for desinfeksjonen skal ha så lav andel av mikroorganismer at man ikke risikerer smitteoverføring.  Sterilisering er noe helt annet, da man a) bruker masse energi (koking, damping, stråling) over lang tid og b) har mulighet til å kontrollere at steriliseringen fungerer (med sporeteip eller andre indikatorer).

Når det gjelder brygging vil desinfeksjon være det eneste man trenger. Man har på ingen måte behov for sterilitet under brygging, bare at andelen fremmede mikroorganismer er så lav at de blir utkonkurrert av ølgjæret. Min personlige mening er at rent, kaldt vann er det eneste man trenger for dette, men bruker allikevel starsan og lignende for å være bombesikker.
 
Tilbake
Topp