sukker eller ikke i oppskriften

Jeg her brygget en tripel fra pilsenermalt, hummelpallets og tørrgjær og måtte også bruke 500 g sukker ifølge oppskriften. Jeg har sett et annet oppskrift av belgisk tripel men uten bruk av sukker. Tilsetter en ekstra sukker hvis du vil øke % alc.vol.? eller hvis du vet/forventer at malten har ikke nok eget gjærbar sukker?
 
Sukker er etter min mening et must i en tripel. Hvis du vil ha rett OG (i området rundt 1.080), og ikke bruker sukker sm en del av det ekstraktgivende materialet, vil du fort ende opp med for dårlig utgjæring og for søtt øl. Tripel skal være tørt. 10-25 % av ingrediensene (målt i vekt) er ikke en uvanlig mengde. Siden sukkeret vil gjære helt bort, vil du få en lavere FG (og følgelig høyere alkoholprosent) enn om man kun hadde brukt malt for å oppnå ønsket OG.
 
op til 25% sukker? så f.e. for 10 liter tripel: 4000 g malt, 40 g hummel og maks. circa 1000 g sukker?
er det bare å eksperimentere hvilken sort (vanlig sukker, råsukker osv.?). Gjelder også 100 g honning som 100 g sukker?

skal jeg tilsette sukkeren i de siste minuter under wørterkokingen ?
 
Jeg er her enig med Gahr, selv om jeg har smakt noen belgiske helmalttripel for ikke så lenge siden. Man merker nok forskjellen.

Sjekk eventuelt [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,54.0.html]denne tråden[/iurl] som inneholder en oversettelse av en artikkel skrevet av Ronny Baert. Artikkelen omhandler nettopp brygging av tripel-øl. Dessverre så er linken til originalen død, så nå finnes den bare på norsk. [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?action=profile;u=141]Hør evt med Ronny[/iurl] dersom du vil ha originalen.  :brygging:
 
Huub skrev:
op til 25% sukker? så f.e. for 10 liter tripel: 4000 g malt, 40 g hummel og maks. circa 1000 g sukker?
er det bare å eksperimentere hvilken sort (vanlig sukker, råsukker osv.?). Gjelder også 100 g honning som 100 g sukker?

skal jeg tilsette sukkeren i de siste minuter under wørterkokingen ?

Personlig ville jeg lagt meg på noe mellom 10-15 %. Om du bytter ut sukkerat med honning, må du ta høyde for vanninnholdet i honningen (varierer) for å få like stort SG-utbytte av denne som av sukker. Honning vil også sette en god del smak på ølet. Etter min mening er det beste å bruke til tripel helt vanlig farin. Det setter ikke smak og har en forutsigbar utgjæring. Mørkere sukkertyper gir smak i større eller mindre grad, noe som kan fungere veldig bra i mange øltyper, men i tripel liker jeg at sukkeret bare er med på å gi et mer lettdrikkelig øl.

Du kan tilsette sukkeret når du måtte ønske i kokingen, bare pass på at det får kokt så lenge at det bli sterilt. 15 minutter bør holde. Selv tilsetter jeg som regel alt sukker så fort jeg har nok vørter i gryta til at det kan løses opp.
 
Gahr skrev:
10-25 % av ingrediensene (målt i vekt) er ikke en uvanlig mengde.

Dette rådet vil vel avhenge av at du brygger all-grain? Fra ekstrakt får man jo flere OG-points fra en lavere vekt sammenlignet med malt, så for ekstraktbryggere er da rådet å bruke noe mindre? Effektiviteten på systemet ditt vil jo også virke inn som all-grain brygger, siden man alltid har 100% effektivitet med sukker. 20% sukkervekt er jo mere for en bryggger med effektivitet på rundt 70%, sammenlignet med en som har en effektivitet på 80%.

Jeg mener å ha hørt et lignende råd der det var snakk om % OG-points som kunne komme fra sukkeret. (Dvs hvis rådet var maks 10% sukker, så tilsvarer det at 8 OG points kan komme fra sukker i en OG=1.080 øl). Er ikke dette en mere presis måte å oppgi slike ting på? (percent extract, tror jeg de sier på engelsk).

Så for å spørre Gahr: Ca hvor mange prosent OG vil dine 10-25% av vekt tilsvare på ditt system?



(Jeg liker tall og regning) :besserwisser:
 
Tilbake
Topp