Sukker eller spraymalt til ettergjæring?

GeirH

 
Mitt andre brygg, en IPA fra et Muntons Gold-sett, skal tappes om til flasker og femlitersfat i løpet av uka. Det jeg lurte på er om det er noe poeng i å bruke spraymalt i stedet for sukker til ettergjæringen? Jeg brukte spraymalt til det forrige brygget mitt (Coopsers Wheat), ca 25 gram per femlitersfat og 6 gram per halvlitersflaske, og det fungerte i hvertfall fint.

Om det er like greit å bruke sukker, bør jeg endre noe på mengden i forholt til spraymalt?
 
Sukker er enkelere å ha med å gjøre. Det gjærer helt ut (slik at det er lettere å beregne mengden man trenger for å få rett kullsyreinnhold) og er billigere. Ca. 6 g/l (+/-) er et greit utgangspunkt for de fleste øl.
 
Wow, raskt svar :)

Du har rett i at spraymalt ikke er så lett å ha med å gjøre, og om det ikke har noe å si for smaken sin del bruker jeg heller sukker, da.

6 gram per liter gjelder vel ikke når man bruker femlitersfat? Jeg mener å ha lest at man skal ha noe mindre da (tror det stod ca. 3 g/liter i instruksjonene til party kegsene...), så kanskje 15-20 gram per fat er passe...
 
Det Gahr sier.

Og med partykegsene så stemmer din antakelse, skjønt noen har hatt greie erfaringer med større mengder med sukker.
 
Tirsdag hadde brygget (muntons gold IPA, 1 kg amber spraymalt og Wyeast XL1335) stått i to hele uker, det hadde vært lite aktivitet i gjærlåsen de siste par-tre dagene (tre-fire minutter mellom hvert plopp på tirsdag), så vi tappet over på party kegsene da (pluss noen få halvliters farrisflasker). Med en OG på 1,060 og en FG på 1,020 hadde det ikke gjæret ut riktig så langt vi hadde håpet, men satser på at det blir bra likevel. Tilsatte ca 20 gram sukker per femliters-keg, så får vi se om det blir passe med futt i det. Fargen var sånn mellombrun (hadde håpet på en mer rødlig farge med amber spraymalt, menmen...), og var ganske uklart, men det blir vel klarere etter etpar uker i kjøleskap?

En uke i romtemperatur er nok før vi setter det kjølig?
 
Tilbake
Topp