Sukker for å øke OG i øl

Også er det vel forskjell på bra og dårlig hjemmebrent mtp. fusel, uten at jeg har no særlig erfaring med noen av delene
Har litt erfaring med raki dog..
har god og lang erfaring med god HB som er enkelt å lage, men det fra før 1997 da det var nesten lovlig.
Og smakt raki/raksi i Nepal som er akkurat som dårlig HB med masse fusel,
Men hva var din raki for noe?
 
Du har dokumentert mer enn jeg orker lese så jeg krangler ikke mer, vil bare legge ut en bok som tar for seg det rare sukker kan lage, dette er seif ikke bare vann og sukker så det er tydelig at gjær har en viktig rolle.
se side 34, slett gjerne om linken er upassende
Jeg trur vi lar boka passere som "kulturhistorisk dokument":). Jeg synes det er vanskelig å se den som en oppfordring til hjemmebrenning nå, og for den interesserte finnes det uansett lett tilgjengelig mer moderne info.

Det var ellers ikke meninga å slå deg i hodet med mye info. Jeg blir bare fort litt revet med når jeg synes noe er interessant:). Men artikkelen til Janish vil jeg absolutt anbefale, helt uavhengig av diskusjonen. Den har jeg hatt mye glede av.
 
Da var NEIPA satt, 38 liter med OG 1047 ut av en Grainfather G30. Siden det var så lav OG så gadd jeg ikke lage gjærstarter, hydrerte bare to pakker med Verdant IPA gjær og heiv oppi.
Når stormgjæringen er ferdig skal jeg helle i 2 liter sukkerlake fra 1 kg sukker.
Da burde jeg lande på ca 6-6,5%.

Kjører først nesten trykkløst i fermzillaen, og når sukkeret er nesten gjært ut så vrir jeg opp til 1,5 bar. Satser på at dette blir gode greier .
Skal tørrhumle med 400g når gjæringen er ferdig.

Hvis dette blir bra, så er det en hyggelig metode å få to 19liters fat ut av en G30.
De 25 liters settene har alltid irritert meg, fikk alltid en liten skvett i det ene fatet...
 
Det er for å få litt mer fylde i smaken, syns neipa generelt sett smaker bedre når de er rundt 6%.
Det smaker bra når det er 4,5% også, for all del. Men syns det får det lille ekstra når de er rundt 6%..
 
Det er for å få litt mer fylde i smaken, syns neipa generelt sett smaker bedre når de er rundt 6%.
Det smaker bra når det er 4,5% også, for all del. Men syns det får det lille ekstra når de er rundt 6%..
Du oppnår vel snarere det motsatte når du øker alkoholinnholdet uten å tilføre mer smak. Når et øl på 6% har mer smak enn det "samme" ølet på 4%, er det fordi det har blitt brukt mer malt, ikke fordi det er sterkere. Fuller brygger f.eks. 3 versjoner av det samme ølet med 3 ulike styrkegrader, og det er stor forskjell. Det ville blitt noe helt annet om de bare hadde tilsatt alkohol i de sterkere versjonene.

Nei, spander tørrmalt i stedet. Det er avgjort verdt de ekstra kronene.
 
Jeg syntes han skal prøve det, også brygge en med spraymalt like etter eller samtidig
Så blir vil alle litt klokere, eller i hvertfall sikre i vår mening
Aldri dumt å gjøre det sånn:). Og jeg er alltid åpen for å bli overraska. Jeg er nok ikke usikker på effekten av å bruke sukker i stedet for malt - det er en forskjell på selzer og øl:) - men hvor stor effekten er, veit jeg jo ikke.
 
Da var neipaen fix ferdig, med 1 kg sukker for å øke OG.
Og jeg kan bekrefte at dette funka som bare det, ingen usmaker eller hint av heimebrent.

Det ble rett og slett den beste neipaen jeg har brygga, og bedre enn de fleste neipaene jeg har smakt på polet.

Så i dette tilfellet var det helt ufarlig med litt sukker.
 
Tilbake
Topp