Sukker og kullsyre i flaskeøl

Nå har brygget mitt sluttet å "gå" det suser såvidt i gjæringskaret men klarer ikke å drive gjærlåsen.
kan det nå være lurt å fylle brygget i et nytt desinfisert gjæringskar med 250 gram sukker eller bør jeg vente til det er helt dødt?
sier igjen, det klarer ikke drive gjærlåsen.
 
Er det mulig? Jeg laget et julebrygg som ble flasket for 3 uker siden. Har stått lagret ved 20 grader hele tiden men det er pr nå overhodet
Ingen kullsyre!! Jeg begynner å lure på om jeg faktisk glemte å ha sukker i da jeg skulle flaske. Pleier ha det i omstikkingsbøtta.  Spørsmålet er om jeg kan sprøyte litt i hver flaske nå og korke om? Eller bør jeg tappe alle i et kar å tappe alle på nytt?
 
Denne burde du lagt under "bryggeritabber"  ;D

Tror jeg ville forsøkt å sprøyte inn sukkerlake i hver flaske. Å helle ølet frem og tilbake vil bare tilføre mer O2 og derfor øke oksidasjonsfaren.
 
Du har så rett;) men jeg kan bare ikke skjønne jeg har glemt det heller, men det er jo totalt flatt. Hvor mye sukker tror du jeg trenger pr 1/2 L? Liker at det er et fyldig skum selv på denne litt mørke.
 
6 g/l er jo ganske standard, så 3 g/0,5L gjør ofte susen. Sukret alene gir da 1,5 volumenheter Co2 + 0,8-1 fra gjæringa. Dersom du øker til 8 g/l så øker du Co2-en med 0,5 volumenheter. Denne siste gir veldig god karbonering og er litt utafor for en del typer. Kanskje kjøre litt forskjellig for å teste?
 
Jeg brukte 7 gram sukker pr/l i en blonde. Lot det stå i romtemp noen dager før jeg satt det i kald kjeller.
Ølet er blitt kjempegodt og det er veldig bra med kullsyre i det.
Men det er litt som brus på en måte. Det er ikke sånn skikkelig ølskum. Der skjønner sikkert hva jeg mener.

Er det noen måte å påvirke dette?
 
Og så kan dere kanskje bruke denne.  Bare vær obs på at ølet må være ferdig utgjæret for at tabellen skal være riktig.  Og så tar det litt tid i romtemperatur før at gjæren får gjort jobben sin, og så tar det (sålangt jeg har erfart) enda litt lengre tid før at skummet stabiliserer seg.
 

Vedlegg

  • Karboneringstabell.xls
    15 KB · Sett: 100
Tilbake
Topp