Surt øl

Riis'en

Dommer
Har jeg virkelig greid å forsure øllet en gang til?
Var utrolig nøye med rengjøring og dessinfisering av allt. Kan oksydering være en grunn til at øllet er surt? Eller har gjæren trives så godt at den gjæra for langt ut?
Smakte på øllet etter en uke i primærdunk, da smakte det fortreffelig. Mulig jeg oksiderte det da jeg tappet det over til sekundærdunken. (fikk en liten venturi effekt fra heverten pga noen dårlige koblinger)
Øvelse gjør vel mester. ;D

Kanskje du kan beskrive ølet mere nøye? Er det skum som vanlig, er ølet uklart, lukter det rart også, hvor lenge har den stått på sekundærdunken? Oksidering trenger ikke nødvendigvis gi en veldig sur smak, men kan heller ikke utelukke det.

Få noen med peiling til å smake på ølet, f eks ved 'Evaluering av øl', Norbryggs tilbud for medlemmer som vil få prøvesmakt ølet sitt av en objektiv og erfaren ølsmaker.  :brygging:

Nettiopp faren for å oksidere ølet er grunnen til at jeg aldri noensinne kjører på noen sekundærdunk. Alltid fra primær til flaske eller fat.

Når det er sagt, vet jeg jo ikke om det er oksidering som har skjedd hos deg, da.

Lav FG i seg selv vil ikke føre til surt øl. Men det kan kanskje føre til at en surhet som allerede er der, kommer tydeligere fram.

Prøv å bytte ut samtlige slanger/plastdeler som kommer i kontakt med ølet etter gjæring. Det koster ikke skjorta, billig forsikring.

Jeg lurer på om du kanskje kan ha en liten eddikbakteriekultur (Acetobacter?) på gang... Irriterende basilusker som finnes overalt, og angriper når det passer dårligst :)

Løsningen er å forhindre at det kommer luft til ølet etter gjæring. Å gå rett fra primær til fat/flaske, som Joques sier, er absolutt ikke dumt.

For noen brygg siden tappet jeg mesteparten av ølen på desinfiserte fat, og så det jeg hadde igjen gikk på noen "rene" flasker jeg hadde liggende med kork på (skrukork). Disse flaskene var vasket i oppvaskmaskin, og en av flaskene utviklet skikkelig eddiklukt. Så det og desinfisere alt selv om det virker rent er veldig viktig.

På siste brygg la jeg de "nye" svingtoppflaskene Joques skaffet meg i et en gjæringsbøtte med One Step Sanitizer. Jeg tok flaskene rett opp fra bøtten og fyllte direkte i flaskene en etter en. Føles mye tryggere.. Jeg tar alt på fat, men siste rest går på flasker for å unngå å la det gå til spille. Husk at dersom du har en ørliten bakterie i flasken vil den utvikle seg kraftig ved ettergjæring på flasken.

Grunnen til at jeg prøvde sekundærdunken var at mitt forrige øl hadde en utpreget gjærsmak fra å ha stått på gjærbunn for lenge.
Trodde dette ville løse mine bekymringer, men neida... Nå har jeg endelig fått Sterkrens, noe jeg håper løfter kvaliteten.
Vasket primærgjæringsbeholder med Black Cat flaske og ballongrens. Skyllt med dusjhode og tilslutt Kokt vann. (sekundærdunk med Sterkrens)
Smakte på øllet etter primærgjæring, da smakte det himmelsk.
Kan innslag av einer og ingefær ha noe med surheten å gjøre? Eller faktummet at denne smakingen foregikk under tapping på flaske for ettergjæring? Kan kullsyre rette på dette?

Her er forrøvrig oppskriften:

Brygg: Averøl Julespesial
Kategori: Tradisjonsøl - Extraktbrygg
Bryggedag: 28.11.2007

Ingredienser til 20 Liter

1 Kg. Brunt sukker
1,8 Kg. Munton Dark LME

1 dl. knust einebær - 60min
Under 10g ingefær - 60min

Cascade - 30g - 60 min.
Cascade - 10g - 15 min.

Start Volum: 20 Liter

14:15 - Koker opp 20 liter

14:45 - Tilsetter Sukker og maltekstrakt - 60 °C    30 min

15:55 - Koker - tilsetter krydder                1t 10 min

16:40 - Tilsetter armomahumle                  45 min

16:55 - Kjøling                                        15 min

18:30 - Heller gjær                                  1t 35 min

Slutt volum: 19 Liter

Beregnet OG: 1,047
Beregnet FG: 1,012
Beregnet IBU: 31
Beregnet EBC: 51

Finner ikke Hydrometeret mitt... :cheeky:

Primærgjæring:
Start: 28.11.2007 - 18:30 - 20 °C
Aktiv gjæring : 29.11.2007 - 09:00 - 18 °C
Over til secundær: 5.12.2007 -  10 °C
Over til primer og flasker: 10:12.2007 - 19 °C

Det kan jo hende at du har fått smak på ølet som kan erfares som sur pga de spesielle ingrediensene du har brukt. Også er sukkerandelen særdeles stor. Mange har erfart at store andeler sukker, skal vi si over 30%, kan sette en syrlig, cideraktig smak på ølet.

Også er det noe i sukkeret som gjør at det er brunt. Dette skyldes ufullstendig raffinering og kan gi en litt skarp smak. Jeg bruker av og til brunt sukker som pålegg på pumpernickelbrød og da merker man denne smaken ganske godt.

Ingefær er også noe som gir en ganske sterk smak. Nylig var det noen på forumet som har brukt store mengder i ølet sitt. Han har ikke fått smake ølet ennå, men det kan hende at han får lignende smak på ølet. Einerbær har jeg aldri brukt selv så jeg vet ikke hvilken innvirkning det har på ølet.

Kullsyre kan oftest kamuflere visse smakselementer i ølet, men på den annen siden så blir ikke ølet mindre surt av kullsyre.

Hva med rengjøring av slanger tappekraner og lingnende? Dette kan ofte være kilde til infeksjon......

En god idé er å skifte slanger ol. med jevne mellomrom...........  (det koster jo ikke all værden, og det kan ofte være vanskelig å få rengjort godt nok)

Slangene lå i Flaske og ballongrens i flere dager. Skyllt med kokt vann. Type vakumhevert (som ikke var helt tett).
Nå har jeg gått over til Joques's fylle slangen med sterkrensløsning og la denne suge opp øllet for meg. Ingen suging påkrevd. Puh..

Richard skrev:
For noen brygg siden tappet jeg mesteparten av ølen på desinfiserte fat, og så det jeg hadde igjen gikk på noen "rene" flasker jeg hadde liggende med kork på (skrukork). Disse flaskene var vasket i oppvaskmaskin, og en av flaskene utviklet skikkelig eddiklukt.

Oppvaskmaskin er nok ike godt nok nei.. Da skal man i hvert fall ha en laboratorie-utgave, hvor hver flaske kan stå opp-ned over en rørstuss som spruter kokvarmt vann rett inn i hver flaske. Vanskelig nok å vaske høye kaffe latte-glass i oppvaskmaskinen.

Tilbake
Topp