Sveiser på utstyr og hygiene

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Ser at det diskuteres sveiser på utstyr at det kan være porer som kan være vanskelig å rengjøre og desinfisere. Jeg tenker at det kan vel ikke være noe problem for kokere og slike ting der temperaturen kommer opp til 100 grader? Hva da med gjæringstanker? Hvis man fyller slikt utsyr med starsan vil ikke en evt pore bli druknet av væske slik at bakterier ikke overlever? Hvis bakterier kommer inn i et hull / dårlig sveis så vil jo også desinfiseringsvæske også komme inn i hulrommet?

Ser at det diskuteres sveiser på utstyr at det kan være porer som kan være vanskelig å rengjøre og desinfisere. Jeg tenker at det kan vel ikke være noe problem for kokere og slike ting der temperaturen kommer opp til 100 grader? Hva da med gjæringstanker? Hvis man fyller slikt utsyr med starsan vil ikke en evt pore bli druknet av væske slik at bakterier ikke overlever? Hvis bakterier kommer inn i et hull / dårlig sveis så vil jo også desinfiseringsvæske også komme inn i hulrommet?

Er det sveist slik det skal det ikkje være nokon porer, porer er då tegn på ein dårligt utført jobb. Porer er eit tegn på ureinheiter i smeltebadet og kan føre til sprekker og lekasje

Jo er jo klar over det. Er jo kanskje et problem på hjemmelaget utstyr. Alt er jo relativt, så ideelt sett ønsker man jo utstyr uten synlige sveiser. En profesjonelt utført uslipt sveis vil jo være litt ruglete. Spørmålet er jo om man uansett ikke vil klare å drepe bakterier med desinfisering?

Tror ikke Starsan er førstevalget mht rengjøring. Det er vel kaustik soda eller tilsvarende som kan være egnet til slikt.
Men les deg opp på skader som kan oppstå ved bruk av så sterke stoff før evt bruk.
Porer som går til overflaten vil man helst ikke ha. Porer inne i sveisen tror jeg har mindre betydning da sveisen ikke blir belastet så hardt. Og porer er vel som oftest runde så sprekker pga slike er ikke det første jeg tenker på.

Er det utstyr som skal kokes så har det vel ikke så mye å si for hygienen da oppvarmingen vil drepe bakteriene, hvis det kokes lenge nok. Men små porer vil være en utfordring å få desinfisert med kjemikalier da dette ikke nødvendigvis vil trenge ned i porene. Det vil fort danne seg luftbobler som medfører at starsan og lignende ikke får virke skikkelig. Sannsynligheten er vel egentlig ganske stor for at kjemikalier ikke vil få virke optimalt.

Tilbake
Topp