Tåler malt frost?

Grove

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet om malt tåler frost? Jeg har begrenset plass innendørs i varmen, så alternativet mitt er å lagre maltsekkene utendørs i boden. I boden er det ingen varmekilde, så temperaturen dukker nok ned langt under frysepunktet om vinteren.

Lagrer noen av dere andre malten deres på et kuldeutsatt sted? Hvilke erfaringer har dere med å gjøre dette? Påvirker det smak eller meskeeffektiviteten?
 
Jeg har selv på grunn av manglende lagringsmuligheter innendørs måttet oppbevare det meste av malten min i en garasje, både forrige vinter og den kommende. Det har gått rimelig bra, selv om det ikke er ideelt. Én halvfull sekk hvetemalt måtte kastes fordi det hadde gått mugg i den, sikkert pga. fuktighet. Vet ikke om den kom fra kondens på grunn av temperaturskifter eller fordi ei mus hadde gnagd hull. Dette med mus var det største problemet - malt er nam-nam for sultne mus! Og de kjenner nok lukta fra sekkene, bl.a fordi det har lett for å komme maltstøv på utsiden. Jeg tror en god løsning ville være å oppbevare malten i gjæringsfat eller liknende tette dunker. Selv ser jeg fremt til å kunne lagre malten min under mer ideelle betingelser, som er tørt og kjølig.
 
Tore B. skrev:
Dette med mus var det største problemet - malt er nam-nam for sultne mus! Og de kjenner nok lukta fra sekkene, bl.a fordi det har lett for å komme maltstøv på utsiden. Jeg tror en god løsning ville være å oppbevare malten i gjæringsfat eller liknende tette dunker. Selv ser jeg fremt til å kunne lagre malten min under mer ideelle betingelser, som er tørt og kjølig.

Er vist ikke bare bare å lagre i plastbøtter som gjærkar, for disse musene gnager seg lett gjennom plastdunker. Jalle på denne tråden mistet en del hundefor fra sin hundeforbøtte, fordi musa rett og slett gnagde gjennom bøtta.

Richard
 
Tilbake
Topp