Tanniner

Er det noen som vet om det blir trukket ut mer tanniner av dårlig knust korn, enn av korn som er knust som det skal?
Brygget 4 batcher på rappen i begynnelsen av november, og stusset litt over at jeg fikk dårligere og dårligere utbytte. Fant ut etter batch nummer 4 at rulla på mølla mi hadde løsnet på ene siden. Var rett på en side, så det så ut til at det ble kvernet, men det har sluppet igjennom mange hele korn. Nå, når jeg skulle prøvesmake på disse, så er det en veldig tannin bitterhet i de 2 siste batchene. Kan ikke se noen annen sammenheng i dette, enn at det er de hele korna som har bidratt til dette.
I teorien er jo dette helt ulogisk, da et helt korn i mesk bare er i kontakt med 1 side av skallet. Mens et knust korn kommer i kontakt med både inn og utsiden av skallet, og vil bidra til mer tannin uttrekk....
 
Joda, vannet var justert til ph 5,1- 5,2. Det er bare IPAer det er snakk om, så innholdet er jo egentlig bare basemalt, med unntak av en liten dose cara.. Ph virket stabil under hele meskeprosessen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det noen som vet om det blir trukket ut mer tanniner av dårlig knust korn, enn av korn som er knust som det skal?
Brygget 4 batcher på rappen i begynnelsen av november, og stusset litt over at jeg fikk dårligere og dårligere utbytte. Fant ut etter batch nummer 4 at rulla på mølla mi hadde løsnet på ene siden. Var rett på en side, så det så ut til at det ble kvernet, men det har sluppet igjennom mange hele korn. Nå, når jeg skulle prøvesmake på disse, så er det en veldig tannin bitterhet i de 2 siste batchene. Kan ikke se noen annen sammenheng i dette, enn at det er de hele korna som har bidratt til dette.
I teorien er jo dette helt ulogisk, da et helt korn i mesk bare er i kontakt med 1 side av skallet. Mens et knust korn kommer i kontakt med både inn og utsiden av skallet, og vil bidra til mer tannin uttrekk....

Tviler på at det er kornene, men sjekk alltid knusen din etter knusing, da ser du fort hvis noe er litt ute :)

Sikker på at det ikke er tanniner fra humla du smaker? Hva slags øl er de to siste batchene?
 
Tviler på at det er kornene, men sjekk alltid knusen din etter knusing, da ser du fort hvis noe er litt ute :)

Sikker på at det ikke er tanniner fra humla du smaker? Hva slags øl er de to siste batchene?
Det er 2 IPA'er som skal ha va 70 IBU... Ser nå at begge inneholder magnum i bitter-tilsettingen. Lenge siden jeg har brukt magnum.. Kan det være den som gir mye tanniner? Eller, jeg vet jo ikke om det er tannin det er snakk om. Kjente bare samme, tørre te-pose type, bitterhet i begge ølene. Det ene ølet har jeg brygget før, og kan ikke huske samme type bitterhet. Nå har jo begge bare 1 uke på fat. Kanskje det svekkes ved litt lagring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er 2 IPA'er som skal ha va 70 IBU... Ser nå at begge inneholder magnum i bitter-tilsettingen. Lenge siden jeg har brukt magnum.. Kan det være den som gir mye tanniner? Eller, jeg vet jo ikke om det er tannin det er snakk om. Kjente bare samme, tørre te-pose type, bitterhet i begge ølene. Det ene ølet har jeg brygget før, og kan ikke huske samme type bitterhet. Nå har jo begge bare 1 uke på fat. Kanskje det svekkes ved litt lagring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har opplevd noe av det samme i øl jeg har satt hvor jeg har benyttet Magnum. Når jeg leser hva du skriver her, vurderer jeg å finne en annen standard bitterhumle.
 
Det er 2 IPA'er som skal ha va 70 IBU... Ser nå at begge inneholder magnum i bitter-tilsettingen. Lenge siden jeg har brukt magnum.. Kan det være den som gir mye tanniner? Eller, jeg vet jo ikke om det er tannin det er snakk om. Kjente bare samme, tørre te-pose type, bitterhet i begge ølene. Det ene ølet har jeg brygget før, og kan ikke huske samme type bitterhet. Nå har jo begge bare 1 uke på fat. Kanskje det svekkes ved litt lagring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Magnum er veldig clean i seg selv, men hvis du putter en pellet i kjeften så smaker du jo det som oppfattes som tanniner, så det er nok ikke det. Hvis de fatene har stått kaldt en uke, og du har tappet mer enn en liter av de, så bør de smake rent, etter den literen, mtp evt tørrhumle som har kommet med over i fatet.
 
Ser at HåvardK skrev mens jeg skrev. Det er nok ikke magnum-humla som gjør det. Det er mer prosess, vil jeg anta. Du får tanniner av alle humler. Tanninner bunnfeller. Er humla "røff/grov" så er det mer co-humulone det står på. Magnum har lite av denne oljen ifht mange klassiske bitterhumler.
 
Det er 2 IPA'er som skal ha va 70 IBU... Ser nå at begge inneholder magnum i bitter-tilsettingen. Lenge siden jeg har brukt magnum.. Kan det være den som gir mye tanniner? Eller, jeg vet jo ikke om det er tannin det er snakk om. Kjente bare samme, tørre te-pose type, bitterhet i begge ølene. Det ene ølet har jeg brygget før, og kan ikke huske samme type bitterhet. Nå har jo begge bare 1 uke på fat. Kanskje det svekkes ved litt lagring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du brukt mye kalsiumsulfat? Det gir en tørrhet i munnen.
 
Magnum er veldig clean i seg selv, men hvis du putter en pellet i kjeften så smaker du jo det som oppfattes som tanniner, så det er nok ikke det. Hvis de fatene har stått kaldt en uke, og du har tappet mer enn en liter av de, så bør de smake rent, etter den literen, mtp evt tørrhumle som har kommet med over i fatet.
Det stemmer jo at bitterheten blir avrundet med lagring, heldigvis. Det skal også sies at min humle er fra 2014, dog lagret i fryser - men det burde vel egentlig tilsi mindre "sting" alt med seg, ville jeg tro? Og for ordens skyld: Jeg justerer også vann og pH.
 
Nå sier du bitterhet.. Er humla oppbevart i fryser og lufttett så skal ikke det ha "noe" å si for det du opplever. Men har du brukt mye sulfater? Kalsiumsulfat eller magnesiumsulfat?
 
Nå sier du bitterhet.. Er humla oppbevart i fryser og lufttett så skal ikke det ha "noe" å si for det du opplever. Men har du brukt mye sulfater? Kalsiumsulfat eller magnesiumsulfat?
Jeg for min del, brukte så godt som bare CaCl2 i den ene, som er en svart ipa.. (Ville fremheve maltpreget)
I den andre var det standart IPA justering iht Gahrs tabell..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Klorid/sulfat forholdet kan gjøre mye med hvordan bitterheten fra humla oppleves. Sulfat runder av og gjør at bitterheten oppleves som mindre røff og mer behagelig. Har jobbet med IPA'n min og merket stor forskjell fra 100 til 200 ppm sulfat. Og det er forskjell på folk hva de liker, og hvordan dine smaksløker er skrudd sammen. Alle IBU vi hjemmebryggere regner ut er kalkulasjon, faktisk IBU er bingo. Om du har mye hele korn antar jeg at effektiviteten gikk drastisk ned, og dette endrer/øker også IBU. Samme humlemengde i 1.040 og 1.060 gir stor forskjell i IBU
 
Tja, hatt bryggestopp siden påske av ymse årsaker, så ikke vært veldig fokusert og lest mye siste tiden. Men det jeg sitter igjen med etter x antall podcaster og lesing er at sulfat fremhever humle/bitterheten, men gjør at den blir mer harmonisk og mindre harsk. Klorid skal fremheve maltkarakter, men har ikke tenkt over at den kan runde av bitterhet også, virker logisk. Prøver iherdig å pløye meg gjennom the waterbook, men skjønner at det ikke blir kjemistudie på meg neste år;)
 
Jeg for min del, brukte så godt som bare CaCl2 i den ene, som er en svart ipa.. (Ville fremheve maltpreget)
I den andre var det standart IPA justering iht Gahrs tabell..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt interessant er at Gahr har sagt at han ikke driver med annen form for justering nå (på 7Fjell) enn å tilsette litt kalsiumklorid. (Tror det er i en eller annen tråd her, men er ikke i stand til å huske hvor.)
 
Tilbake
Topp