Tapping av øl

Jeg gjør som Dokkedal. Et tips: Tappestangen kan bli litt skitten med tiden. Har løst det hjelp av en rensebørste for et blåseinstrument, lang tynn børste med skrå bust i enden. Denne er skjøtet slik at den når helt til bunns i tappestangen. Det har fungert helt topp.
 
Gjør også som nevnt over.
Den flaskefylleren jeg har kan lett demonteres, så gjøre det å vasker med klorin og skylles umiddelbart etter tapping. Etter snart 20 brygg ser den fortsatt ny ut :)
Før tapping går alt utstyr igjennom en runde med starsan.

Lykke til med flasking! :)
 
Jeg har begynt å sette tappestangen på en hevert i stedet for på krana. Måtte gjøre det en gang jeg ikke hadde gjæringskar med kran i nærheten og har etter det fortsatt å bruke heverten. Jeg setter ca. 16 flasker på bordet, stikker tappestangen ned i flaskene og fyller alle før jeg korker. Synes det er mye enklere, slipper å stå å holde hver flaske. Og heverten er jo allerede rengjort før overføring i sekundærkar, så det er ikke mer arbeid med det heller.
 
Tilleggsspørsmål til proffene og til Dokkedal: Er omstikking nødvendig kun når du skal karbonere på ny gjæringstank, eller omstikker man om man skal legge inn en halv teskje sukker i hverflaske og karbonere på flaske? Med andre ord: må man ha 2 kar og omstikke eller kan man tappe på flaske direkte fra gjæringskaret, bare man heller i litt sukker i flaska?
 
Jeg ville kokt sukkeret 15 minutt i litt vann (typisk 4 dl til 20 liter øl), og tilsatt i hver flaske, for å unngå infeksjoner.
 
Takk for svar. Er det noe oppskrift på hvor mye sukker, når det i oppskriften fra Europris står en halv teskje til hver flaske?
 
Tilbake
Topp