Tapping på fat

thesaldo

Norbrygg-medlem
Har lest meg gjennom fryktelig mange tråder og klarer liksom ikke helt å catche svarene jeg er ute etter.
Har altså lyst til å begynne å tappe på fat og lurer på hva som vil være den greieste løsningen for meg med det tappeanlegget jeg har og hva jeg eventuelt må gjøre for enklest å få en god løsning.

Hvilke alternativer har jeg?
 

Vedlegg

  • 20160315_211458_resized.jpg
    20160315_211458_resized.jpg
    85,3 KB · Sett: 132
  • 20160315_211351_resized.jpg
    20160315_211351_resized.jpg
    99,8 KB · Sett: 139
Bilde 1 er Co2 flasken som skrus på enheten til høyre i bilde nr2.
Deretter har du en 'klo' til venstre i bilde nr2 som er til ett av flere fat-typer. Det er det mulig å finne ut av... men...
Ta av de to ledningene på kloen, og sett på et uttak for øl, og et inntak for Co2 som passer til Corneliusfat. Dette får du kjøpt i alle bryggeforetninger.
Så må du kjøpe deg et Corneliusfat, som de også selger - og vips - så er du i gang :)
 
Takk for svar!

Er vel en g- kobling jeg har da det er brukt på gamle dahls fat tidligere. Ser de g- koblingene som selges på bryggebutikkene har 2 inn/ utganger. Er den ene til karbonisering?

Vil det si at hvis jeg tar et fat med g- kobling og karboniserer med sukker så vil det virke med det oppsettet jeg har?
 
Har ikke sett det før (G-kopling med 2 inn og ut), om så virker det litt spesielt. Men ja, du kan karbonere med sukker eller bare bruke co2 til tvangskarbonering (se tidligere link). Om du leter på finn.no går disse fatene for et par hundre for 30 liter.

Sendt fra min delvis knuste mobiltelefon
 
Hei! Takker. Hvar nok jeg som ordla meg litt klønete :)
Lest tidligere link, men forstod ikke helt. Men tolker jeg det rett når jeg setter "trykk på fatet" så vil det igangsette karbonisering?

Og så leng en ikke rører kranen så vil den prosessen gjøre seg ferdig på egen hånd?
 
Jepp. Jeg har plomberte øl ut på koblingen for å være sikker på at det ikke står øl ut under trykk. Du finner riktig trykk i tabeller eller kalkulator på nett avhengig av type øl og temperatur på fat/øl.

Sendt fra min delvis knuste mobiltelefon
 
Tilbake
Topp