Finn Berger
Moderator
Jeg tar opp en diskusjon som begynte i denne tråden: Fermzilla 30l All round , og svarer på det følgende innlegget:
Jeg setter sjølsagt ting på spissen.Som du sier; det går an å se trykkgjæring som et ekstra verktøy. Greit nok.
Det jeg er litt skeptisk til, er at man fort kan få et intrykk av at dette er noe man "må ha" om man vil lage det best mulige ølet. En ganske stor del av trådene her på forumet handler om bryggeteknologi av ymse slag - og om tildels veldig dyr teknologi. Jeg mener på ingen måte å si at den enkelte som har glede av å skaffe seg dette eller hint skal føle skam - jeg har sjøl ei helt unødvendig dyr mølle på vei fra Trondheim nå - men jeg lurer på om teknologifokuseringa er med på å gjøre denne hobbyen til noe avskrekkende eksklusivt.
Ølbrygging er fryktelig enkelt, egentlig. Du kan lage verdens beste øl med det som finnes på et vanlig kjøkken pluss litt småtteri som gjæringsbøtte, gjærlås, hydrometer og et godt termometer. Den viktigste utrustninga er kunnskap.
At brygging representerer en uimotståelig fristelse for folk med kunnskap om og interesse for teknologi av ymse slag, samt en viss nevenyttighet, er veldig naturlig - og ikke noe jeg hisser meg opp over. Det er en annen sak.
Gjæring med trykk reduserer produksjon av estere og fusel (hodebank) i Lager gjær ved gjæring i høyere temperatur. Høyere temperatur gir raskere gjæringsforløp, så ved 17 grader kan du lage ferdig karbonert Pils/Lager på 2-4 uker.
Høyt trykk kan virke motsatt av sin hensikt for Ale gjær, men du må ikke gjære med høyt trykk selv om du har en Allrounder med trykksett. Du kan fint gjære en Ale ved 0,2 bar og evt øke trykket mot sluttten av gjæringsforløpet for å karbonere.
Trykkgjæring er et ekstra "verktøy" til å eksperimentere og påvirke gjæringsforløpet ved å kunne justere trykket fra 0 - 2,4 bar, og du har et helt lukket gjæringssystem med enkel oksygenfri overføring til fat og muligheten til å karbonere før overføring til fat eller flaske, eller servere rett fra tanken.
Så vidt jeg husker fulgte det med vanlig gjærlås til allrounder'n selv om jeg bestilte "pakka" med trykksett, så da har en alle muligheter. Men det koster jo littegrann mer enn ei "bøtte".
Jeg setter sjølsagt ting på spissen.Som du sier; det går an å se trykkgjæring som et ekstra verktøy. Greit nok.
Det jeg er litt skeptisk til, er at man fort kan få et intrykk av at dette er noe man "må ha" om man vil lage det best mulige ølet. En ganske stor del av trådene her på forumet handler om bryggeteknologi av ymse slag - og om tildels veldig dyr teknologi. Jeg mener på ingen måte å si at den enkelte som har glede av å skaffe seg dette eller hint skal føle skam - jeg har sjøl ei helt unødvendig dyr mølle på vei fra Trondheim nå - men jeg lurer på om teknologifokuseringa er med på å gjøre denne hobbyen til noe avskrekkende eksklusivt.
Ølbrygging er fryktelig enkelt, egentlig. Du kan lage verdens beste øl med det som finnes på et vanlig kjøkken pluss litt småtteri som gjæringsbøtte, gjærlås, hydrometer og et godt termometer. Den viktigste utrustninga er kunnskap.
At brygging representerer en uimotståelig fristelse for folk med kunnskap om og interesse for teknologi av ymse slag, samt en viss nevenyttighet, er veldig naturlig - og ikke noe jeg hisser meg opp over. Det er en annen sak.
Sist redigert: