Temp på utgangen av HERMS vs temp i mesken.

Miguel

Norbrygg-medlem
Driver og leker meg og skal kalibrere og autotune nye oppsettet mitt.

Det jeg legger merke til at PIDen holder tempen på utgangen av HERMSEN greit, men da tar det så sykelig lang tid å få tempen i mesken den siste kneika der den skal være iom at PIDen skrur seg av og på for å holde HERMS-sløyfa der den skal være.

Nå har den brukt ca 3 minutter på 1 grad i meskekaret.

Hvordan gjør dere andre med samme oppsett det? Lar det være som det er?

Virker jo i bunn og grunn umulig å få mesken til å bli f.eks 66 grader hvis jeg har HERMSen på 66 grader. Antar at jeg bør korte inn og isolere noen slanger iallefall.

Hvor stor flow har du? Og hvor stort volum brygger du? Hvis avviket er tilnærmet konstant uansett temperatur så er det vel bare å legge inn en offset?

Akkurat nå tester jeg bare det nye oppsettet. Autotuner osv. Men labbdunken som jeg bruker er 2/3 full. Flowen er 2.5 liter i minuttet.

Hvis jeg legger inn offset i HERMS-piden som overskyter. Hvordan blir det da? For vørteren skal jo ikke være varmere enn f.eks 66 grader, hvis det er det oppskriften sier. Da vil den bli varmet opp til over 66, og så kjølt ned igjen to tre grader.

Jeg spikker kanskje flis nå, to grader fra eller til, men dog. Vil gjerne ha det så nøyaktig som mulig.

At vørteren blir litt varmere enn mesketemperaturen på vei ut av hermsen betyr nok ikke så veldig mye. 2,5L/min høres forresten litt lite ut synes jeg.

Bjarte H skrev:
At vørteren blir litt varmere enn mesketemperaturen på vei ut av hermsen betyr nok ikke så veldig mye. 2,5L/min høres forresten litt lite ut synes jeg.

Dette blir jo interessant. Da må jeg finne forskjellige settings til forskjellig størrelse batcher. Ja, skulle gjerne hatt litt mer enn 2.5 liter. Tenkte å oppgradere HERMS-coilen til 12mm i steden for 8 som jeg har nå. Men, samtidig så treffer jo vørteren den gitte temperaturen bedre med saktere gjennomstrømning.

Og, et lite spørsmål til. Ang PID. Vet du hvorfor den overskyter med mange grader, selv om jeg har autotunet flere ganger? Den nekter å sette seg på de 66 jeg prøver å få den til å holde.

Du må autotune ved den tempen som er vanleg at du skal bruke, feks 66. Varm opp til 66 og køyr autotune. Det er ein fordel å ha kortast mogeleg slange fra tempsensoren ved utgangen til meskekaret. Og så kan meskekaret godt vere isolert.

protto skrev:
Du må autotune ved den tempen som er vanleg at du skal bruke, feks 66. Varm opp til 66 og køyr autotune. Det er ein fordel å ha kortast mogeleg slange fra tempsensoren ved utgangen til meskekaret. Og så kan meskekaret godt vere isolert.

+1

Ingen problem å treffe temperaturen med høyere gjennomstrømning.

Sensoren min sitter rett på utgangen av herms coilen. Men ja, venter på noen albuer så får jeg kortet inn slangene litt.

Men. Jeg auto tuner  ved tempen jeg skal bruke, men den vil bare ha det varmere. Får teste en del ganger til så får jeg se.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Forøvrig så bruker jeg bare vann nå. Med malt så vil kanskje meskekaret treffe tempen litt bedre?

Såvidt jeg har skjønt så mister jeg ca tre grader i slangene på vei til meskekaret.

Bjarte H skrev:
Miguel skrev:
Såvidt jeg har skjønt så mister jeg ca tre grader i slangene på vei til meskekaret.

Det var veldig mye.

Det er et lite stykke fra herms'en til karet pga rutingen min. Skal korte inn så mye som mulig og satser på at det hjeper med noe slangeisolasjon fra biltema.

Med 12mm i steden for 8 (10 vs 6mm ID) så skal flowen øke med 2.7 ganger. Med mindre autospargen ikke klarer det iom at den har mindre utløp.

Og et spørsmål til. Jeg vet jeg har sett spørsmålet her før men Google finner det ikke for meg.
Hvordan er det med de forskjellige mesketrinnene og tiden det tar å øke tempen? Hvis det tar f.eks et kvarter å øke fra 55 til 68, fra når skal man telle tiden på hvert enkelt trinn? Hvis man ser bort i fra tiden det tar å øke så vil jo meskingen ta veldig lang tid.   

Det velger du selv. Det viktigste er nok repeterbarheten - at du gjør det samme hver gang. Jeg pleier ikke å telle med temperaturøkningen i tiden.

Bjarte H skrev:
Det velger du selv. Det viktigste er nok repeterbarheten - at du gjør det samme hver gang. Jeg pleier ikke å telle med temperaturøkningen i tiden.

+1

Så du teller bare de minuttene du har vært stabil på de forskjellige meskestegene, og later som om tiden det tar å øke tempen ikke er der?

Hvor stor flow og h or lang tid bruker du på å øke temp i mesken, og hvor store batcher lager du?

Jeg teller kun tiden på hvert steg ja.

Flow, kanskje 5 liter pr. minutt? Ca. 1C/min i tempøkning. Brygger mellom 10 og 20L vørter etter kok.

Miguel skrev:
Og, et lite spørsmål til. Ang PID. Vet du hvorfor den overskyter med mange grader, selv om jeg har autotunet flere ganger? Den nekter å sette seg på de 66 jeg prøver å få den til å holde.

Min gjorde også dette, fant ut at "controll period/cycle time" var for lang satte den ned til 2 manuelt og kjørte autotune en gang til etter det så har ihvertfall min oppført seg mer som jeg vil

Mats skrev:
Miguel skrev:

Min gjorde også dette, fant ut at "controll period/cycle time" var for lang satte den ned til 2 manuelt og kjørte autotune en gang til etter det så har ihvertfall min oppført seg mer som jeg vil

Akkurat det samme fant jeg og ut. Tror jeg kjøpte auto tuner fem seks ganger i går. Satte min til 0 og da var den ganske innenfor.

Tilbake
Topp