Temperatur for lagerlagring

Grande

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg pønsker på å gjøre mitt første forsøk på å brygge en lager. Siden jeg ikke har plass til noe ekstra kjøleskap, er jeg prisgitt det naturen stiller opp med av temperaturer. Jeg har en kjellerbod som om vinteren stabilt holder ni grader, og det burde jo være finfint for selve gjæringen. Den påfølgende lagringen er det verre med.

Jeg har forstått det slik at lagringen helst skal foregå ved mellom null og fire grader. Det jeg ikke har klart å finne ut, er hva som egentlig skjer dersom temperaturen er høyere – i dette tilfellet altså ni grader. Hvor galt vil det kunne gå? Og er det noen lagerøltyper som takler slik skjødesløs behandling bedre enn andre? I utgangspunktet hadde jeg tenkt å prøve meg på en tsjekkisk pilsner, men jeg er villig til å revurdere dette hvis det er slik at andre øltyper er mindre følsomme for høy lagringstemperatur.
 
Hei! Har en tjekkisk pils til gjæring nå på 9-10 grader.Og tror det blir bra! :yes: Tenker jeg flasker den etter gjæringen er ferdig om 3 uker ca. Deretter lar jeg den stå 10-14 dager i romtemperatur for å gjære ut karboneringssukkeret. Etter dette setter jeg den i kjøleskapstemperatur. Mener det er flere som gjør dette.

Gjærer forøvrig i kjøleskap også.

Kenneth
 
k.ped skrev:
Hei! Har en tjekkisk pils til gjæring nå på 9-10 grader.Og tror det blir bra! :yes: Tenker jeg flasker den etter gjæringen er ferdig om 3 uker ca. Deretter lar jeg den stå 10-14 dager i romtemperatur for å gjære ut karboneringssukkeret. Etter dette setter jeg den i kjøleskapstemperatur. Mener det er flere som gjør dette.

Jepp – dette var var omtrent noe sånt jeg hadde planlagt, bortsett fra at det altså kan bli vanskelig å gjennomføre det siste trinnet, det som krever kjøleskapstemperatur. For den skal vel helst stå sånn i en måned eller to før den er konsumklar? Jeg har selvsagt et kjøleskap med plass til noen ølflasker, men jeg tror ikke jeg ville bli så populær hos min bedre halvpart om jeg ryddet ut alt av melk og leverpostei å lagre drøyt tyve liter øl der over såpass lang tid. Så det jeg lurer på, er hva som egentlig skjer om jeg etter karbonering lar ølet stå ved ni grader i kjelleren istedenfor den anbefalte kjøleskapstemperaturen.
 
Hei.

Vil tro 9 °C vil fungere helt flott.

Vi har lagret pils i kjeller ved ca samme temp noen måneder (i fjor vinter), og det var helt utmerket.
 
Ypperlig. Da tenker jeg jeg gjør et forsøk så snart temperaturen har sunket lavt nok. Takk.
 
Ideelt set bør vel pils lagres en periode nær frysepunktet (kanskje du kan sette det ute, hvis det ikke er for kaldt?). Ved å lagre ølet på høyere temperatur, tror jeg bare prosessen tar lenger tid. Om det har noen effekt på smaken, vet jeg ikke. Vil ikke tro det har veldig mye å si.
 
Ølvind skrev:
Ideelt set bør vel pils lagres en periode nær frysepunktet (kanskje du kan sette det ute, hvis det ikke er for kaldt?).

Hohum. Jeg bor midt på Carl Berner, så jeg tror ikke 20 liter øl haddde fått stå i fred så veldig lenge utendørs. Ellers hadde det selvfølgelig vært en mulighet.
 
Tilbake
Topp