Tett bazooka filter under brygging

Hvordan har dere andre som har hatt tett bazooka filter under bryggingen løst det? Sist jeg brygga så tettet filteret seg fullstendig slik at jeg måtte skrape det litt med meskespaden sånn at pumpa kunne fortsette å gå. Finnes det andre bazooka filtere på markedet med litt større hull i stålnettingen? Eller vil det resultere i tett pumpe da også? Evt kan det hjelpe å knuse maltet i litt høyere mm i mølla? Eller blir kornet for dårlig knust ved høyere mm? Jeg har hittil knust på 1,2mm.
 
Kan det være en mulighet at du kjører for høy hastighet på pumpen, slik at masken pakker seg tett rundt filteret ?
Lar du masken stå i fred en liten stund før du starter pumpen ? Slik at masken legger seg som et filter.
Kverningsgraden din hørest ut som det de fleste her gjør. Men kanskje du kverner med høy hastighet slik at du får mye mel ?
 
Kan det være en mulighet at du kjører for høy hastighet på pumpen, slik at masken pakker seg tett rundt filteret ?
Lar du masken stå i fred en liten stund før du starter pumpen ? Slik at masken legger seg som et filter.
Kverningsgraden din hørest ut som det de fleste her gjør. Men kanskje du kverner med høy hastighet slik at du får mye mel ?
Her må jeg innrømme at jeg kjenner meg igjen litt ja. Jeg sveivet litt ivrig på mølla, det skal være sagt. Når det kommer til meskinga så har jeg som nybegynner i all grain fått for meg å sette mesketid på 15 min ekstra sånn at jeg rekker å røre inn malten godt og deretter satt på lokket og starta pumpa med en gang tiden er feks 1 time igjen hvis oppskriften sier det er 1 times mesketid. Jeg bør kanskje la maltet ligge litt lenger i ro etter røring før jeg starter pumpa? Ang hastigheten på pumpa så har jeg ventilen sånn halveis rett mot stigerøret og stengt sånn at det renner i rolig tempo. Da må det vel være hastigheten på mølla og det at jeg ikke lar maltet ligge i ro lenge nok etter det er rørt inn som er the main problem her?
 
Tilbake
Topp