Tetting av uttappingshull i mesketank

Riis'en

Dommer
Jeg er nesten ferdig med mesketanken min. (Kjøleboks med Kobbermanifold.) Jeg har lyst til å koble på en kuleventil i bunnen og lurer på hva jeg bør bruke for å tette hullet rundt uttappingen?
Bør vel være et relativt sterkt lim som ikke gir fra seg giftige stoffer.
Takker for svar  :biersmile:
 
Det er bare å sjekke jernvarebutikken. Der har jeg engang kjøpt lim fra Bison som ser ut som en dobbel injeksjonssprøyte. Når man blander begge komponentene får man en veldig sterk lim, som visst skal være 'food grade' også. Bare sjekk forpakningen på dette og maks temperatur og tålelighet mot fukt/væske.
 
Alternativt kan du gå innom en skipshandel/båtforretning/bildeler og kjøpe en skroggjennomføring i plast eller messing. Da har du mulighet for å demontere hele sulamitten for rengjøring.

Rune GE
 
Hvordan tetter denne da? Går dette med en gummiring og så blir den skrudd på skikkelig hardt på utsiden? Ser ellers fint ut.
 
Jepp, gummipakning får du hos rørhandelen. Jeg har loddet kopperrøret inn i skroggjennomføringen men den delen kan også limes.
Her er to eksempler fra nettbaat.no
 
Riis'en skrev:
Humm.. Stilig silbunn du har der.  :) Så det kan lønne seg å legge en rist over kobbermanifoldet?

Det ble bare slik. I utgangspunktet ville jeg benytte kun silbunn, men for å utnytte volumet i maksimalt måtte jeg legge gitteret under avtappingen. Da falt det seg naturlig å la gitteret hvile på en kobbermanifoil med avtapping over silbunnen .Manifoilen fungere mest som støtte for silbunnen.
 
Tilbake
Topp