The Electric Brewery - Noen erfaringer?

Torfinns: Kjøleboks er en veldig god idè! Har vurdert det en stund, men bling-faktoren og utfordringen med TEB er det som drar meg egentlig :)
TEB er jysla stilig, samt at det forenkler bryggingen vesentlig, og gir jevnere resultat :)

Ang. HLT coiler, tror jeg det er mulig å lage dem for 1000 kr. stk. Da i 18m lengde m/ 1/2" NPT eller BSP males i endene :)

Har også planer om en teb løsning, men fant ut at det er bedre å komme igang og få litt bryggeerfaring. Nå kan jeg brygge med det oppsettet jeg har, så kan jeg sysle med teb løsning på si. Hvis du går for teb løsning med engang så ser jeg for meg at det blir både dyrt og omfattende før du i det hele tatt har fått produsert en enste øl.
 
Må ikke tenke på literprisen med et TEB oppsett. Kan ikke se for meg at det vil være særlig hyggelig regnskap for en enkelt person med nogenlunde normal bryggeaktivitet. Må heller glede seg over bling,teknikk,bygging og imponator effekt;) Er vel ikke normalt at en hobby går i pluss heller, det er jo gleden av å drive på som er betalingen.

Jeg har dessverre fått en interresse for å gjør mest mulig ut av minst mulig, så brygger kun med en singel kjele. Savner bare HERMS så er det perfekt for mitt bruk med opp til 30 liter i bøtta.

Men det blir litt løfting, silbunn av før kok,pumpe på og av etc. Men et slikt manuelt oppsett gir deg 100% kontroll på sluttresultatet, sålenge bryggeren er tilstede og edru.

Skulle jeg brygget større volum ville jeg definitivt gått for TEB
 
Takk igjen for gode svar!

Brygger for harde livet, og prøver å lære mest mulig etterhvert :)

Ang. TEB er dette noe jeg tenker å gjøre litt på si (mens vi venter på at gjæren skal gjøre sitt innimellom batcher).

Som Noget Undergjæret sier, så er det ikke regnskapet det jeg tenker på i denne sammenheng, men gleden for å drive på. -Jeg har en tendens til å bli helt OCD på nye hobbyer, hvor det gjelder å tilegne seg mest mulig kunnskap og bygge utstyr. (Droneflyging og brygging er de store aktivitetene jeg gjør på fritiden).
 
Spørsmål.

Har kjøpt og og koblet opp setos pidcontr. Ser greit ut men temp. Viser 0.0. Hva har jeg gjort galt ?

Takker for innspill.

Jarle
 
Hvor holder du til Holbzz? Du kunne kanskje fått litt inspirasjon i bryggeriet mitt.
 
Hvor holder du til Holbzz? Du kunne kanskje fått litt inspirasjon i bryggeriet mitt.

Hei Bård!

Holder til på Sotra, rett utenfor Bergen! :) -Det hadde vært kjempeflott å kunne få se på noen andres oppsett. Viktig å få litt inspirasjon.

Jeg har enda ikke bestilt inn deler til TEB, men ser for meg at jeg kommer til å gjøre det i løpet av uken, slik at jeg kan bygge det i ferien :):D

Skal kjøre et ny batch i morgen, for å prøve ut noen nye metoder for mesk med BIAB :)
 
Litt lang unna gitt. Gi beskjed om du er i Oslo. I mellomtiden kan du lese tråden "gamlebyen håndbryggeri bygger om"
 
Au, det er noen Liebhabere der ute som går gjennom mye før de kommer i gang med det det dreier seg om (?), nemlig å brygge øl - hvis det altså er det det dreier seg om?...
 
Ser forresten ut som jeg fant det ut, i USA har de 4-linjer: 2xhot 1 neutral å 1ground. Å i Norge har vi kun 1xhot
 
Eller for å være mer korekt, har 3 fas til vanntanken og vanlig 16A 1 fas til bryggeren. Bruker ikke rele som i TEB, jeg bruker kontaktorer. Grunnen til å bruke 3 fas er at jeg bruker ett 9kw varmeelement i HLT som er 3 fas (hater å sitte å se maling tørke, 50l vann til 68 grader på 18-20 min)
Har du enfas har du bare 2 ledere og ingen av dem er hot som i US, her er begge likestilte, den 3. er jord som ikke leder noe
 
Eller for å være mer korekt, har 3 fas til vanntanken og vanlig 16A 1 fas til bryggeren. Bruker ikke rele som i TEB, jeg bruker kontaktorer. Grunnen til å bruke 3 fas er at jeg bruker ett 9kw varmeelement i HLT som er 3 fas (hater å sitte å se maling tørke, 50l vann til 68 grader på 18-20 min)
Har du enfas har du bare 2 ledere og ingen av dem er hot som i US, her er begge likestilte, den 3. er jord som ikke leder noe
Riktig, men jeg må uansett «velge» meg en hot for koblingen videre. Jeg er ganske ukyndig på elektro, (skal greie å kable skapet) men må finne noen som kan gi meg en 30a sikring ;)
 
Tilbake
Topp