The Electric Brewery - Noen erfaringer?

Hei,

Er relativt fersk i bryggingen, og med 3 brygg bak meg (BIAB).
Mitt oppsett består basically av krabbekoker m/15kW propanbrenner, og meskepose.

Sliter litt med at utbyttet blir lavt, og at ølen blir "tynn". -Regner med at dette er pga. lav skyllingsgrad/effektivitet. Samtidig er det veldig vanskelig å treffe spot-on på mesketemperaturene. Generelt knotete.

Jeg har derfor sett litt på oppsettet til The Electric Brewery, og er veldig interessert i å bygge et slik selv.
-Nå skal det sies at jeg er tidligere plate/sveisearbeider og medbryggeren min er elektriker. Noe som gjør at vi slipper "billig" unna. (Prod. av kjeler, kontrollskap og spiral for HLT lager vi selv - Muligens falskbunn også.)
Vi har satt et budsjett på Kr. 10.000,- for prosjektet.

Noen som har bygget dette selv, og har erfaring med hvilke komponenter som man bør bruke, og hvilke man bør styre unna?

Ser at det er en del PID Controllere der ute, slik som Sestos. Er disse bra for dette oppsettet?

Pumper: Kal anbefaler March sine pumper, men de er himla dyre i 230V-versjon m/rustfritt pumpehus. Har sett litt på Chugger sine, og de er betraktelig billigere for samme oppsett. Noen som har erfaring med Chugger?

Ser at amerikanerne er glade i FPT og MPT gjenger på fittingsene sine. Er det mulig å få tak i slike fittings her til lands? -BSP og NPT er vel det vanlige?

Ser frem til respons! :D
 
Startet med tilsvarende oppsett selv, slet også med meskeutbyttet. Å treffe med mesketemperatur hadde jeg ikke problemer med, benyttet denne kalkulatoren http://www.brewersfriend.com/mash/
Utbyttet ved partiskylling ligger på 83-86% (brewhouse effeciency), skal jeg ha det samme eller bedre utbytte med kontinuerlig skylling kreves det svært god teknikk og lang tid på dette utstyret. Det hadde jeg ikke i starten og utbyttet havnet rundt 70% med kontinuerlig skylling.

Se denne tråden for mere info angående partiskylling https://forum.norbrygg.no/threads/forbedring-av-prosess-mesking-skylling-i-igloo.28361/#post-290907

Ikke akkurat det du spurte om ser jeg nå, men du kan få like bra øl med BIAB og krabbekoker kjele som i et hvilket som helst annet bryggeri er min påstand.
 
Sist redigert:
Vi bygde et oppsett som TEB. Særdeles godt fornøyd med det. Får svært konsistente resultat med et utbytte på 85% for 6% øl og ca 78% ved 10% øl
Men vi får det samme utbyttet hver gang.
Vil absolutt anbefale Blichmann gryte med sin utmerkede silbunn som meskegryte. På kok og hlt kan det godt benyttes billigere gryter (f.eks fra 2080.no)
Og ikke bruk for små gryter. Vi har 15gal oppsett og da brygger vi 40L øl. Men det er heller ikke problem å brygge 20L 16% øl med det heller
Når det gjelder strøm så er til oss en 16amp kurs akkurat nok for en 40L batch (ca 52L i kok), skal dere ha større så bør dere ha mere strøm eller isolere kokegryta godt.
Og et budsjett på 10000 her er svært optimistisk. Grytene koster en del, pumper, fittings, silikonslanger, kraner, gjennomføringer, komponenter til styringskap, varmelement, termostatprober, hopfilter (anbefales). It adds up...
 
En ting til. Coil i hlt bør være av stål og det er svært vanskelig å lage selv
Har ikke noe tro på en kobbercoil her, den står tross alt nede i skyllevannet
 
Takk for gode svar!
Jobber i en bedrift som kun driver med rustfri industri.
Grytene blir nok laget selv i AISI 316 materiale, samme med coilen :) -Har spunnet opp slike coiler før i atskillig tykkere rør enn 1/2", så det skal gå brillefint :)
Har god tilgang på div. syrefaste perforerte plater, mesh-duk og CNC styrt vannskjærer. -Noen erfaringer med hjemmelaget silbunn?

Kunne du tatt mål av Blichmanngrytene? Utvendig diameter og høyde?

Styreskapet tegner jeg opp og vannskjærer ut alle hull, knekker, sveiser og monterer. -Også i AISI 316.

Utgifter blir vel kun elektronikk, pumper, motstrømskjøler, koblinger/fittings, silikonslanger, ventiler og varmeelementer, så håper ikke budsjettet vårt sprekker så veldig mye :p (Håper på snille tollere)
 
Ah. Med industrimaskiner så går det nok greit og lage coiler :)
Tror nok det er et market her på forumet hvis du kan lage sånne til en grei pris også
 
Grytene blir nok laget selv i AISI 316 materiale, samme med coilen :) -Har spunnet opp slike coiler før i atskillig tykkere rør enn 1/2", så det skal gå brillefint :)

Husk å laga coilen i tynt rør f.eks. 0.5 mm - rustfritt rør leier ikkje varme så godt som kopar og då gjeldt det at det er tynt.
 
Eller så kan du jo satse på en mellomløsning. Meske i kjøleboks med hjemmelaget kobbermanifold. Jeg laget ett brygg med med biab oppsett. Fikk dårlig utbytte og det var generelt et knot. Koker også i Krabbegryte. Har også planer om et oppsett ala electric brewery. Men inntil videre bruker jeg kjøleboksen. Funker kjempebra og er en rimelig løsning.
 
Katla: Godset i røra er .75 mm. Regner med det går greit. Evt. får jeg skjøte på en lengde (6m) til, slik at coilen blir lengre :)

Torfinns: Kjøleboks er en veldig god idè! Har vurdert det en stund, men bling-faktoren og utfordringen med TEB er det som drar meg egentlig :)
TEB er jysla stilig, samt at det forenkler bryggingen vesentlig, og gir jevnere resultat :)

Noen som vet om silbunner av perforerte plater er noe tess? Tenker da ø 2.4 mm perforering i hullene. Evt. to plater med Ø8.0 mm hull lagt oppå hverandre, slik at hullene blir elliptiske.

Ang. HLT coiler, tror jeg det er mulig å lage dem for 1000 kr. stk. Da i 18m lengde m/ 1/2" NPT eller BSP males i endene :)
 
men bling-faktoren og utfordringen med TEB er det som drar meg egentlig :)
TEB er jysla stilig, samt at det forenkler bryggingen vesentlig
De argumentene ser jeg, kanskje med unntak av hvordan trekjelers oppsett med mye bling å rengjøre forenkler bryggedagen.
Ang. HLT coiler, tror jeg det er mulig å lage dem for 1000 kr. stk. Da i 18m lengde m/ 1/2" NPT eller BSP males i endene :)
Det eneste jeg savner som ville forbedret oppsettet med mesking i 39L krabbekoker kjele med kran og kinapumpe for resirkulering er en HERMS coil i rustfritt. Kjøper glatt en slik hvis den tilbys under 1500 kroner og passer i en vannkoker el. lignende dimensjoner :)
 
Ser at amerikanerne er glade i FPT og MPT gjenger på fittingsene sine. Er det mulig å få tak i slike fittings her til lands? -BSP og NPT er vel det vanlige?
:D

Er ikkje særleg stort problem å miksa BSP og NPT (FPT, MPT) i 1/2" og 3/4" - det er ikkje akkurat høgtrykk vi balar med innan brygging.

TEB er jysla stilig, samt at det forenkler bryggingen vesentlig, og gir jevnere resultat :)

Enno enklare med Speidel Braumeister - men du får den ikkje nedi 10.000...
 
Takk Katla! -Ellipseformet med maks bredde på 1.5-2 mm må da bli bra :)

Ellers har vi et søtt lite Ø506x3 mm rør liggende på jobben, som vi aldri får solgt (selv om sjefen febrilsk prøver å bli kvitt det).
Med Blichmanns 1.2:1 forhold på høyde/diameter, blir karene 600 mm høye, og får et volum på 118L.
Kanskje litt overkill for max 50 L batcher.

Er det egentlig noe problem å lage dem i 1:1 forhold? Tenker da i forhold til avdamping og faren for overkok.
 
Bare en liten tulletegning. (Nei, har ikke styrkeberegnet bordet enda ;) )
 

Vedlegg

  • Dust.JPG
    Dust.JPG
    338,3 KB · Sett: 141
Gå like godt for 118 liter eller meir når dere er to. Dere kan alltids bryggje mindre om dere vil.
 
Hei,
Ser at det er en del PID Controllere der ute, slik som Sestos. Er disse bra for dette oppsettet?
Ser frem til respons! :D

Sestos har jeg bra erfaring med, brukes av veldig mange her på forumet forøvrig.
Dokumentasjonen som følger med er noe sparsom, men siden Sestos er en klone av en proff PID fra Auber systems så blir en litt klokere av å lese dokumentasjonen fra en slik https://forum.norbrygg.no/threads/programering-pid.27472/#post-280756
Sestos kommer i flere utgaver, både med rele utgang og SSR utgang, kjøp med PT100 probe.
Kan hende du ønsker å bytte ut proben som følger med til en bedre egnet for ditt behov, PT100 proben får du i alle varianter og kvaliteter.

Finnes ferdige kit på ebay f.eks http://www.ebay.com/itm/Digital-PID...506?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43d1e55902

Hadde jeg begynt å brygge større volum enn jeg kan løfte på så ville jeg gått for et trekjelers bryggeri jeg også :)
Lykke til, moro med bygging!
 
Sist redigert:
Ang silbunn m Ø2.4mm perforert plate.
Mener jeg fikk svar på tilsvarende spørsmål at Ø3mm går helt greit til silbunn.
-Laget slisser i vvb bunn så har ikke forsøkt perforert plate selv.
 
Tilbake
Topp