Tid i tvangskarbonering. -Sliter med å finne antall dager. Help please! :)

Hei,

Jeg har et 20 liters fat med IPA som skal karboneres.
Gjæringstemp var 19 grader, og temp i fater under karbonering er 10 grader.
Jeg har ikke i noen bryggekalkulatorer funnet ut hvor lenge det skal stå.

Jeg har 1,2 bars trykk satt på, og det har stått i to dager i 10 grader.

Kan noen hjelpe meg med trykk og antall dager når karboneringsrommet mitt er 10 grader?
(Jeg har funnet alle mulige kalkulatorer, men ingen gir meg antall dager det skal stå)

Mvh,
Logroad Brew
 
  • Like
Reaksjoner: Sim
(Jeg har funnet alle mulige kalkulatorer, men ingen gir meg antall dager det skal stå)
Det er fordi svaret er at det skal stå til det er ferdig. Jeg lar fatet stå en ukes tid før jeg tester om jeg er fornøyd med karboneringen. Ofte kan det gå en uke til før jeg synes at karboneringen har "satt seg".
Alternativt kan du prøve hurtigkarbonering med høyere trykk og agitasjon av fatet. Det finnes noen tråder om det her på forumet.
 
Regn med opptil to uker når du bruker trykk gitt fra tabell eller kalkulatorer. 1.2 bar vil gi 2.5 volumer CO2. Linker til denne fra annen tråd. Har også lagret bildet nå med tanke på hvor mange like spørsmål som går igjen, men ser ikke ut som jeg får lastet det opp fra denne nettleseren. Viktig å redusere trykket når karbonering er ferdig.


fb_img_1572407563082-jpg.42074
 

Vedlegg

  • FB_IMG_1572407563082 (2).jpg
    FB_IMG_1572407563082 (2).jpg
    84,5 KB · Sett: 55
  • FB_IMG_1572407563082 (2).jpg
    FB_IMG_1572407563082 (2).jpg
    84,5 KB · Sett: 40
  • FB_IMG_1572407563082 (2).jpg
    FB_IMG_1572407563082 (2).jpg
    84,5 KB · Sett: 44
Jeg fikk tydeligvis lastet opp bildet også, men ingen tilbakemelding på det. :)
Må inn på "flere valg" for å se de.
 
Jeg satte et 9 liters fat med Tripel på 2 bar i går
reduserer til 1,5 i dag
eller bør jeg vente litt, sikter på 3 vol
 
Har egentlig ingen erfaring, men tror jeg ville latt den stå i 36 timer hvis det bildet der er korrekt (33 timer på 2bar tilsvarer 1 bar i to uker for 12l fat, men du skal jo ha litt mer CO2 i ølet)
 
Kan noen hjelpe meg med trykk og antall dager når karboneringsrommet mitt er 10 grader?
(Jeg har funnet alle mulige kalkulatorer, men ingen gir meg antall dager det skal stå)

Mvh,
Logroad Brew

Karboneringen er ferdig når ikke mer karbondioksyd kan løses opp i ølet under det gasstrykket som står på. Den enkleste måten å sjekke dette på, er å riste på fatet mens gassen er tilkoblet. Hvis du ser at manometernålen (på ut-siden av regulatoren) synker, er karboneringen ikke ferdig. Da vil du ofte også høre at mer gass siger inn i fatet.
Hvis manometernålen ikke beveger seg, og du ikke kan høre gass komme inn i fatet når du har ristet det, er karboneringen ferdig, og du har fått det CO2-volumet som trykk og temperatur skulle tilsi.

Normalt tar dette ca. 7 dager, men kan ta lengre tid.
 
Med trykket innstilt på ønsket likevektstrykk vil jeg anta at det vil ta litt tid (1-2 uker). Min erfaring er at man trygt kan kjøre på med en del høyere trykk i starten (noen dager). Hvis du har lite headspace og stenger for gassen vil trykket i fatet falle og vise det oppnådde likevektstrykket og gir en indikasjon på hvor langt du er kommet. Dette funker ikke hvis du har mye headspace for da tar det lengre tid før ølet absorberer gassen.
 
Hva skulle forklaringen på at mer headspace gir lengre tid før CO₂-en absorberes være? Om noe så ville jeg trodd det var motsatt: Absorbasjon er i utgangspunktet avhengig av partielltrykket fra CO₂ på hver side og hvor stor flate det virker over. Flaten er den samme, og om du har mer headspace så gjør det at trykket i headspace synker saktere enn om du har lite headspace (siden hvert CO₂-molekyl som tas opp i ølet utgjør en mindre andel av CO₂-en som er tilgjengelig, som igjen leder til mindre trykkfall). .
 
Nettopp, derfor burde det ikke spille noen rolle
jeg mener hvis overflaten og trykket ovenfra er konstant, så burde jo ikke volumet over øllet spille noen rolle
 
Hei,
Jeg skrev vel at det gjelder om du stenger for gassen. Trykket vil da synke dersom trykket i headspace (som er det du måler) er høyere enn likevektstrykket. I headspace er det et antall molekyler og jo større volum headspace er jo flere molekyler må tas opp før trykket synker. Har du et lite headspace i forhold til øl så endres ikke CO2 innholdet i ølet så mye siden molekylene fordeler i et stort volum øl. Dermed kan du enklere observere at trykket faller til det gjeldende likevektstrykket. Har du en stor headspace vil trykket også falle etterhvert som ølet tar opp mer CO2, men siden du har mange molekyler til rådighet så vil også likevektstrykket øke.

Sålenge gassen er åpen så har ikke headspace noe å si for da blir fatet fylt på med CO2 etterhvert som det tas opp i ølet. Beklager misforståelsen.
 
Tilbake
Topp