Tidsbruk med magnetrører

Gahr

Norbrygg-medlem
Det er straks tid for brygging igjen, og min "nye" magnetrører skal snart debutere. Derfor spør jeg: Hvor lenge bør jeg la starteren snurre før jeg kjøler den? Går tingene raskere eller senere enn når man bare rister starteren hyppig?
 
Jeg lar den kjøre til gjæringen avtar (dvs ikke noe skum på toppen), da tar jeg og setter den kaldt. Da må armene brettes opp og man må brygge innen rimelig tid. Jeg pleier og kjøre karusell med gjærcellene i 2-3 dager.
 
Så hvis jeg skal brygge til mandag, bør jeg lage starteren en av de nærmeste dagene, med andre ord.
 
Jepp.
Vanligvis lager jeg starter på onsdag om jeg skal brygge til lørdagen, er den litt treg med å starte kan jeg utsette bryggedagen fra lørdag til søndag. Det hele avhenger av hvor aktiv gjæren er, en blodfersk gjær gjør selvsagt jobben raskere. Du har tilgang til fersk gjær fra Maltbua?
 
Ja. Rune var innom og leverte på døra i går. :ilike: Gjæren jeg skal bruke nå er ikke blodfersk, men den har blitt oppbevart fint, så det går nok bra. Først ut er en kölsch, så blir det en saison mot slutten av neste uke.
 
Og en ting til: Er det greit å koke magneten sammen med starter-vørteren, eller bør den rengjøres på annet vis?
 
Ja det går det, men det skummer en del når den koker med har jeg hørt. Jeg legger bung og magnetpinne i en starsan-oppløsning, så koker jeg med alufolie på toppen av kolben. Når den er ferdigkokt og kjølt  tar jeg bare delene opp fra starsan-oppløsningen.

Det er fint å bruke ren oksygen (du har jo det) på vørteren før du tilsetter gjær og setter den på røreren.
 
Men er det noe poeng i å bruke oksygen, da? Denne diskusjonen har vel vært oppe før... Jeg gjærer starteren med aluminiumsfolie over toppen, og bruker ikke gjærlås. Skummingen bør ikke være noe problem, siden jeg bruker foam control fra 3B.
 
Jeg har lest om en test som var gjort med å tilføre og ikke å tilføre oksygen/luft til en starter i magnetrører og det var visst ikke stor forskjell. Skal se om jeg finner det tilbake..
 
Det var visst ikke noe artikkel som omhandlet det direkte, men det er nok en fet tråd som går inn i materiet. http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=743.0;all
 
Hvis du har O2 skader det jo ikke cellene å gi dem litt ekstra i starten. Gjæren spiser opp oksygen på ett blunk, så det er svært besparende å bruke magnetrører. Jeg liker dog å fylle på litt O2 innimellom for å sikre real metning :) mener det tar 2 - 3 minutter før all O2 i væsken er spist. Ifølge noen labrotter jeg snakka med i Køben.

Edit: Ja.. det skummer no innmari både når man koker og når man rører. En liten dråpe olivenolje funker som ren magi. Evnt. kan man ha oppi litt fesk humle når man koker startern. Da får man også den nødvendige oljen for å bryte overflatespenningen.
 
Men gir det noe mer gjær hvis tilsetter O2 ved starten når man bruker rører? Hvis ikke, er det jo totalt poengløst å bruke det. Jeg vil helst slippe å rengjøre oksygenutstyret hvis det likevel ikke er tjenlig.
 
Det eneste det vil gjøre er jo at prosent O2 inne i kolben blir høyere, og dermed i en periode høyere konsentrasjon O2 inn i væsken. Du trenger jo ikke å bruke bruse stein heller, siden rørepinnen din bruser for deg. Under optimale forrhold vil gjæren uansett ikke dele seg fortere en hvert 20 minutt. Jeg overlater regnestykket til de mer matematisk begavede for å finne ut av potensielt hvor mange celle du kan dyrke på en viss tid.
Jeg dyrka opp bittelitt gjær fra en flaske til 50ml på to dager med rører, O2 i ny og ne, og litt gjærnæring.
 
Jeg har på følelsen at Riis'en har bestilt og lest en del hjemmebryggerbøker fra Amazon.com for han vet så mye idag ;D.

:ilike: Og det er bra også! Er enig med Riis'en at man ikke trenger å bruse det inn.
 
Det er vel ingen vits i å prøve å lære Gahr noe særlig om gjær, han kan vel mer enn de fleste  ;D

Selv har jeg lært at man bør lage starter, og at temperatur under gjæring er viktig. Har skaffet meg et gusjegrønt flott Gatorade-kjøleskap som jeg tenkte å gjære ale i, syntes smaken blir vesentlig renere om man gjærer kaldt enn om man gjærer på 20 grader. Gjæringen utvikler sinnsyk varme, hele 24 grader når rommet har 19 grader  :eek: Tenkte å sette temperaturen i kjøleskapet på 16 grader, og så øke den mot slutten av gjæringen til 18-20 grader.
 
Hvis du har en ekstern termostat med en egen føler, bør du feste denne til gjæringskaret og isolere litt rundt føleren. Dermed får du styrt kjøleskapet etter hvilken temperatur det er i selve ølet, ikke i luften rundt gjæringsdunken. Jeg har gjort det med en del batcher nå, og det fungerer glimrende. På den måten kan du regulere temperaturen i ølet svært nøyaktig.
 
Tilbake
Topp