Skal tilsette cbc-1 på noen 0,33 flasker som bare ikke vil. Ølet er søtt, så her er gjæren død. Tenkte å løse opp en pakke gjær i 1 dl vann. Hvor mange dråper/ml bør jeg tilsette pr flaske?
Oi, ikke mer nei...? [emoji44]0,1 g tørrgjær per liter
11,5 g på 100 ml ~1 ml/L
1 dråpe 0,05 ml
Nei, det er ikke mye som skal til, så jeg ville nok ikke rehydrert hele posen.Oi, ikke mer nei...? [emoji44]
Sikker på at det er nok til å få bra med kullsyre, altså? Har ikke greie på dette jeg... Vil ha bra med kullsyre, men ikke flaskebomber.Nei, det er ikke mye som skal til, så jeg ville nok ikke rehydrert hele posen.
Mengden kullsyre styres av mengden sukker, ikke gjær.Sikker på at det er nok til å få bra med kullsyre, altså? Har ikke greie på dette jeg... Vil ha bra med kullsyre, men ikke flaskebomber.
Mengden kullsyre styres av mengden sukker, ikke gjær.
Cbc-1 skal ikke spise annet enn bordsukker, så det bør være rimelig trygt.Det sikre her mot flaskebomber er nok å helle flaskene tilbake til et gjæringskar, få i gang gjæringen igjen ned til antall FG, og så flaskekarbonere på vanlig måte.
Cbc-1 skal ikke spise annet enn bordsukker, så det bør være rimelig trygt.
Cbc-1 skal (ihvertfall i prinsippet) slå ihjel den originale gjæra. Jeg skal ikke garantere noe som helst, men den gjærstammen er utvalgt spesielt fordi den funker bra som karboneringsgjær.Ja, men hvis det originale gjæren våkner til live og SG er høy...
CBC-1 er vel en såkalt "killer" gjær. Den utsondrer et ensym som dreper andre gjær.Ja, men hvis det originale gjæren våkner til live og SG er høy...
Den andre gjæra er stein dau. Tilsatte sukkerbit ved flasking, stått i romtemp etc i 3 uker. Stein dødt og søtt øl.Ja, men hvis det originale gjæren våkner til live og SG er høy...
Den andre gjæra er stein dau. Tilsatte sukkerbit ved flasking, stått i romtemp etc i 3 uker. Stein dødt og søtt øl.
Men 1 dråpe CBC-1 med dråpeteller i hver flaske blir jo ikke det som tipper over til "for mye gjær"CBC gar gitt passe kulsyre for meg på øl som ellers ikke vil, mem jeg har fått noen usmaker som jeg vil beskrive som syrlig /gjærpreget
Prøvde i dag med et par korn i et par flasker Jule Quad. som ikke ser ut til å bli ferdig denne jula
men det er en høyst unøyaktig metode, for mye gjær i flaskene er heller ikke gøy
Men 1 dråpe CBC-1 med dråpeteller i hver flaske blir jo ikke det som tipper over til "for mye gjær"
Med det mener jeg at jeg følger anvisningen på pakken og rehydrerer som anvist, og da er det i flytende form og kan håndteres med en dråpeteller.Hva mener du med en dråpe tørrgjær ?