Tilsette krydder i ekstrakt

Kelia

 
Jeg skal brygge ett juleøl, men brygger med ekstrakt. Driver å leser om å tilsette smaker i ølet, tenker på appelsin og lakrisrot. Jeg ser at disse egentlig skal tilsettes under kok, men siden jeg bruker ekstrakt koker jeg ikke noe. Noen tips om når og hvordan jeg kan tilsette dette? (det er en oaked rum ale jeg brygger fra ekstrakt)
 
Jeg skal brygge ett juleøl, men brygger med ekstrakt. Driver å leser om å tilsette smaker i ølet, tenker på appelsin og lakrisrot. Jeg ser at disse egentlig skal tilsettes under kok, men siden jeg bruker ekstrakt koker jeg ikke noe. Noen tips om når og hvordan jeg kan tilsette dette? (det er en oaked rum ale jeg brygger fra ekstrakt)
Selv med ekstrakt må du vel koke 3 liter vann? Der kan du kaste oppi appelsinskallet de siste 5 minuttene. Har aldri brukt lakrisrot, men ser ut som det er 2 vanlige metoder, det ene er å la det trekke i litt sprit i en lukket boks den første uken av fermentering for så å tilsette karet eller å koke 5-10 minutter, skal dette være et juleøl du planlegger å drikke i år tror jeg det kan være greit å være forsiktig med mengden lakrisrot :)
 
Hvis det er settet som bl.a. selges på Vestbredden skal du vel også koke inn humle?

Det viktige er at alt du tilsetter må være desinfisert på et eller annet vis. I praksis kokt i min 5-10 minutter eller lagt i sprit. (Alle ting som berører ølet etter at det er kokt må være desinfisert med starsan el. tilsvarende)

I et sett kan det medfølge ferdig desinfiserte ting. Da ligger det pakket i helt tette pakker, men som regel tengs det vel kok på det meste.

Hvis det ikke står noe om det i oppskriften ville jeg kokt lakrisroten de siste 10 minuttene av humlekokingen.

Hvis du ikke skal koke humle fordi du har humle ekstrakt ville jeg kokt lakrisroten en 10 minutter og slått vannet opp i brygget som en del av den totale vannmengden.

NB: når du bruker kokende vann er det viktig at du har dette oppi før gjæren og passer på at temperatur er under 30 grader før du tilsetter gjær. Gjær dør av varme.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp