TILT - noen erfaringer ?

Hei Rune,
Hvis du skal ha to bøtter oppå hverandre, må du kanskje gjøre noe med vannlåsen også?
Jeg har mange gjæringskar alle med kran, men jeg har ikke hatt problemer med at bunnfallet står inn i, eller over krana.
Senteret på krana står ca. 30 mm over bunnen.
Når jeg tapper fra krana er det ikke slik at det som ligger i bunnen kommer ut først, det står mye øl over krana som også vil ut så det går bra.
Hos meg blir alltid bunnslammet og gjæren liggende igjen i bøtta, helt på slutten vinkler jeg litt på bøtta (mot krana) for å få med mest mulig øl.
SKÅL
 
Hei Rune,
Hvis du skal ha to bøtter oppå hverandre, må du kanskje gjøre noe med vannlåsen også?
Neida, hullet til vannlåsene er langt ut mot kanten på lokket. Legger 2 lekter over lokket på nederste bøtta, og stabler neste bøtte oppå lektene - litt offset fra bøtta under så nederste gjærlås står fritt.

..... men nå er vi ganske off-topic her i TILT tråden
 
Ja du har helt rett, jeg glemte at denne tråden dreier seg om Tilt ,sorry
Skal avslutte med at hvis den ene lista (du legger under bøtta) er litt tykkere enn den andre så oppnår man at bunnfallet siger vekk fra krana.
Sorry about the off-topic
 
Jeg fikk min første Tilt i jula og har hittils kjørt den på en «moderne» lager og nå «Svartediket» allgrain-settet.

«Moderne» Lager
Gjæringsbøtta stod i kjøleskap med STC-1000 og frostsikringskabel rundt. Et lite avvik på OG, men det kanskyldes slurvet avlesning på hydrometeret av meg. Hadde avvik av temp mellom Tilt og STC-1000 viser i starten. Ved temp-økningen stemte det bedre. Hadde også et eksternt termometer liggendes inni kjøleskapet som viste det samme STC-1000. Jeg overpitchet gjæret, så det var god aktivitet til tross for lav temp. Mulig den høye aktiviteten påvirket tempen ekstra?

Svartediket
Samsvar av OG og temp mellom hydrometer og Tilt ved pitching. Her står bøtta inne på bod med stabil temp. Leser av etter 24 timer at prossessen er i gang og at tempen er et par grader over av hva som er ønsket. Setter derfor bøtta i et kar med vann og hiver oppi et fryseelement. Senere kan jeg avlese at tempen i bøtta har sunket et par grader og er nå «innafor».

Var litt gjerrig på skyllevannet på bryggedagen og ender opp med for høy OG. Uten å ha sjekket hvor mye vann som trengs for å gå fra 1.075 til 1.068, så heller jeg oppi vann og sjekker hva Tilt'en sladrer om. Etter to liter vann er OG nede på 1.068.

Vurdering
En utrolig liten kjekk sak for meg som har slitt med til tider for dårlig utgjæring. Har etterhvert funnet ut hva som har forårsaket akkurat dette, men Tilt'en gir meg ekstra trygghet ved å kunne følge tettere på. Spesielt med lageren var det supert å styre tempen etter hva SG var ihht gjæringsforløpet fremfor å stole blindt på (sitat)«…etter 4-6 dager hev temperaturen til XXX.» I dette tilfellet gikk det lengre tid enn hva som «boka» sa.

Argumentet mot er at den er unødvendig. Men jeg synes det er flott å enkelt kunne med mobilen lese av SG og temp til enhvert tid. I jula måtte jeg helle ut en Milk Stout siden det meste gikk galt under gjæringen. Kortversjonen er at det gikk villgjær i den og det smakte og lukta til slutt bare pyton. Prøvde å flaskelagre den, men smakte bare pyton. Jeg er sikker på at med tilt´en hadde jeg tidlig kunne konstatere at noe var galt og justert deretter.

2wbynie.jpg


2uyqgrm.jpg

––
Et lite hjertesukk til slutt; Norbrygg-forumet hadde blitt bedre med litt hardere moderering. Det er flott at folk engasjerer seg, men det er i overkant mange tråder her inne som blir svekket av for mange avsporinger.
 
Sist redigert:
Har to stk tilt hydrometer, slapp de nedi karet og de viste 1.060 noe som var helt identisk med hydrometer avlesing når jeg tappet i gjæringskaret.

Kjekt å kunne følge med på temperatur og utgjæring.

Men, noe skjedde når jeg tørrhumlet, har en punk IPA med forholdsvis mye tørrhumle (460 gram) og OG hopper fra 1.012-13 ned til 1.007, for så å stige til 1.021 etter ett døgn. Mistenker at all humlen som ligger å flyter på toppen kødder med tilt'en og gjør slik at den blir feil... den andre viser derimot korrekt
 
Update: flytta litt på karet for å få tappet av en prøve, prøven viste 1.012 og når jeg sjekket appen viste denne også 1.012. Tydelig at det var flytende humle som var problemet og en ørliten bevegelse var nok til at det ordnet seg :)
 
Update: flytta litt på karet for å få tappet av en prøve, prøven viste 1.012 og når jeg sjekket appen viste denne også 1.012. Tydelig at det var flytende humle som var problemet og en ørliten bevegelse var nok til at det ordnet seg :)
Må kanskje gi karet et lite rapp med knoken døgnet etter tørrhumling? :)
 
Jeg tester min Tilt i kveld før den skal til pers for pilsbrygging i morgen.

Det tok litt tid før mobilen min fikk kontakt med den, men nå fungerer den. Riktignok viser den at rent vann på 17 grader holder SG 1,003 og 18,9 grader.

Hva er dere andres erfaring - vil dette gå seg til etter hvert, eller bør jeg kalibrere både SG- og temperatur-målingen?
 
Kalibrer med en gang. 1.000 med springvann, og bland opp ei god sukkerlake på 1.070-ish.

Om du skal logge til en nettapplikasjon for å få ut grafer og slikt må du la mobilen din ligge innenfor blåtann-range (10-12 meter) av TILT'en hele tiden. Beste er vel å skaffe en billig tablet som har blåtann, som kan ligge i nærheten med laderen tilkoblet under hele gjæringa.
 
Gutta som utvikler TILT har nå testet noen forskjellige tablets og telefoner, og har så langt konkludert med at Samsung Galaxy E Lite 7" er den beste til dette bruket.

Har sjøl prøvd i noen uker nå med en tilsvarende liten (og billig) Lenovo tablet, og ser at den fungerer svært dårlig. Den mister blåtann-forbindelsen stadig vekk, og kan være helt borte i dager og uker, som er utrolig frustrerende.
Fant omsider en Samsung Galaxy E Lite på ebay, og den er nå på veg ;)

http://www.ebay.com/itm/162388961713
 
Funker fint med min Samsung Galaxy S7, men prøvde før i dag med et Lenovo-nettbrett og det klarte ikke å etablere noen Bluetooth-forbindelse overhodet, selv om nettbrettet følger Bluetooth 4-standarden.
 
Sist redigert:
Bruker en gammel iPhone, og den funker supert[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor gammel (modell), og med/uten SIM kort?

Blir jo fort til at man må "ofre" en sånn enhet som man legger i nærheten av gjæringskarene/gjæringsskapet - alle fall når stuebordet er utenfor rekkevidde. :rolleyes:
 
har testet på gammel mobiltelefon + samsung nettbrett. Mottok signal på mobiltelefonen men klarte ikke å holde nettverket (mulig overbelastet?). Nettbrettet var for gammelt for Tilt.

veldig gøy liten sak, og kjenner jeg er iferd med å bli avhengig av daglige oppdateringer på grafen hehe. og som nevnt her i forumet må man av og til dunke litt i karet for å få korrekt graf.. -har opplevt at gravityen var 1.021 før dunket og 1.038 etter.. ganske stor forskjell.

også gøy å se temperaturen.. har alltid tenkt at badet er 'greit nok'.. men endelig kan man få bekreftet dette :) (noen som har prøvd å gjære på forskjellige temperaturer? tenker da på smaksforskjeller.. f.eks en batch delt i 2, med 3-4 grader forskjellig gjæringstemp?
 
Vekker liv i denne tråden igjen etter å ha kjøpt meg 2 slike nå.
Førsteinntrykk: 3000.- som jeg kunne brukt på noe annet....

Mulig jeg ikke gjør ting rett, men får rare målinger. Droppa en av de opp i en Jungle Juice fra Cervisam som jeg har stående i garasjen. Der fluktuerer målingene på mellom 1.002 og 1.014 nå i løpet av en 4-5 timers periode. (Skal sies at dette er sånn ca halvveis i gjæringsforløpet.)

Jeg forsøkte å sette opp en mer kontrollert test: Laget sukkerlake på 1.027 og droppa en annen Tilt oppi. Målte konsistent i ca 30 min. Pitschet så litt tørrgjær i laken for å sjekke om dette kom til å fungere (gjære et par dager). Innledningsvis ok, men nå etter et par timer er SG kommet opp i 1.036 og det virker som om den påvirkes veldig av skum på overflaten og andre ting i vørten. Spent på å se hva som skjer etterhvert.

Mulig det er jeg som er litt for rask å trekke konklusjoner, men ble litt skuffa nå etter å ha hatt litt forhåpninger til mer stabile målinger. Mulig Plaato er veien å gå.
 
Sist redigert:
Erfaringen min er at tilten kun er veiledende. Påvirkes av trub, skum etc som setter seg fast og gir unøyaktige målinger. Jeg pleier å kontrollere med hydrometer en gang eller to underveis for deretter å kalibrere. Logger med Rasberry pi
 
Tilbake
Topp