Jeg fikk min første Tilt i jula og har hittils kjørt den på en «moderne» lager og nå «Svartediket» allgrain-settet.
«Moderne» Lager
Gjæringsbøtta stod i kjøleskap med STC-1000 og frostsikringskabel rundt. Et lite avvik på OG, men det kanskyldes slurvet avlesning på hydrometeret av meg. Hadde avvik av temp mellom Tilt og STC-1000 viser i starten. Ved temp-økningen stemte det bedre. Hadde også et eksternt termometer liggendes inni kjøleskapet som viste det samme STC-1000. Jeg overpitchet gjæret, så det var god aktivitet til tross for lav temp. Mulig den høye aktiviteten påvirket tempen ekstra?
Svartediket
Samsvar av OG og temp mellom hydrometer og Tilt ved pitching. Her står bøtta inne på bod med stabil temp. Leser av etter 24 timer at prossessen er i gang og at tempen er et par grader over av hva som er ønsket. Setter derfor bøtta i et kar med vann og hiver oppi et fryseelement. Senere kan jeg avlese at tempen i bøtta har sunket et par grader og er nå «innafor».
Var litt gjerrig på skyllevannet på bryggedagen og ender opp med for høy OG. Uten å ha sjekket hvor mye vann som trengs for å gå fra 1.075 til 1.068, så heller jeg oppi vann og sjekker hva Tilt'en sladrer om. Etter to liter vann er OG nede på 1.068.
Vurdering
En utrolig liten kjekk sak for meg som har slitt med til tider for dårlig utgjæring. Har etterhvert funnet ut hva som har forårsaket akkurat dette, men Tilt'en gir meg ekstra trygghet ved å kunne følge tettere på. Spesielt med lageren var det supert å styre tempen etter hva SG var ihht gjæringsforløpet fremfor å stole blindt på (sitat)«…etter 4-6 dager hev temperaturen til XXX.» I dette tilfellet gikk det lengre tid enn hva som «boka» sa.
Argumentet
mot er at den er unødvendig. Men jeg synes det er flott å enkelt kunne med mobilen lese av SG og temp til enhvert tid. I jula måtte jeg helle ut en Milk Stout siden det meste gikk galt under gjæringen. Kortversjonen er at det gikk villgjær i den og det smakte og lukta til slutt bare pyton. Prøvde å flaskelagre den, men smakte bare pyton. Jeg er sikker på at med tilt´en hadde jeg tidlig kunne konstatere at noe var galt og justert deretter.
––
Et lite hjertesukk til slutt; Norbrygg-forumet hadde blitt bedre med litt hardere moderering. Det er flott at folk engasjerer seg, men det er i overkant mange tråder her inne som blir svekket av for mange avsporinger.