Ting og tang jeg lurer på angående fat-tapping

Coop

 
Er i ferd med å miste hinna på fat-fronten og har noen spørsmål mens jeg venter på å få sakene i hus.
Er det noen komplikasjoner med å bytte fra pin-lock til ball-lock? Jeg har tilgang på 3 stk pin-lock fat til en rimelig penge men har kjøpt inn så flotte og fine stainless steel ball-lock connectors til de 3 fatene jeg allerede har. Er det bare å skru av CC-pluggene og bytte de mot NC plugger?
Lurer og på hvor det lønner seg å kjøpe utstyr rent økonomisk sett. Er på utkikk etter en perlick 425ss, shank og diverse småplukk og lurer på om det lønner seg å bestille sånt fra f.eks tyskland. Hvis noen vet om noen skjulte perler av noen nettsted hadde jeg satt stor pris på det
Hvis jeg skal montere en shank i døra på kjøleskapet mitt, hvordan fungerer koblingen mellom øl-linja og denne. Har enda ikke helt forstått hvordan disse shankene fungerer.
På forhånd takk :)
 
Hei og velkommen hit!

Når det gjelder pin lock/ ball lock vet jeg ikke, men vil tro de går å bytte.. Les denne: http://www.homebrewtalk.com/f35/convert-pin-lock-kegs-ball-lock-78350/

Med dagens kronekurs så er det greit å bestille fra USA. http://morebeer.com/ Har vel det du trenger.

En shank er egentlig bare ei gjennomføring. Du trenger den for å komme gjennom veggen i kjøleskapet, eller hvor du har tenkt å montere den. Du velger lengde ut fra hvor tykk veggen er. Du trenger en slangenippel på innsiden for å koble øl til. På noen shanker (morebeer sine i alle fall) følger den med/ er fast i shanken.

MVH
Børge
 
heisann, jeg har handlet litt hos braumann59 på ebay. fine priser, rask levering og stort utvalg i perlick-kraner.
 
Flott med så mye god og konstruktiv tilbakemelding. Sitter å glor på faucets nå og har vanskelig for å bestemme meg. Bruker to veldig standard Perlick mye på jobb og hadde i utgangspunktet 425ss i kikkerten. Er det store forskjeller på tappekraner og er Perlick å foretrekke?
 
Coop skrev:
Flott med så mye god og konstruktiv tilbakemelding. Sitter å glor på faucets nå og har vanskelig for å bestemme meg. Bruker to veldig standard Perlick mye på jobb og hadde i utgangspunktet 425ss i kikkerten. Er det store forskjeller på tappekraner og er Perlick å foretrekke?

Jeg for min del har to Perlick 575SS på øleskapet mitt og er veldig godt fornøyd med disse. Fordelen er bl.a. at de er mer hygieniske enn de kranene som har en annen stengeløsning - ølet skal visstnok ikke utsettes for luft. 5-serien avviker vel fra 4-serien ved at at de sistnevnte har løse "tuter", de første ikke. -75 i motsetning til -25 går vel på med/uten mulighet til ekstra skum. Jeg kjøpte mine hos overnevnte braumann59, han hadde gode priser (og pakken ble sendt til slektning i USA, så frakten ble ikke stort, og moms/ågergebyrer for tollbehandling lik null). Skal du bestille noe fra utlandet sendt direkte til Norge så unngå for all del DHL Express, verre djevler til å ta tollgebyrer har jeg aldri vært utsatt for.
 
Jet carrier er grei, kanskje spesielt til større ting.
Jeg bruker for det meste More Beer. Der kan du velge vanlig postpakke og det er nesten 1/3 av prisen i forhold til de to andre fraktalternativene. Pakkene tar ca 2 uker, men det har gått ned mot en uke. Og det er oftere at pakkene havner rett i postkassa uten moms herfra enn når jeg handler andre steder. Hos Northern Brewer er det ikke mulig å velge vanlig post og frakten er derfor fra 100$ og opp. 
 
5 dager etter betaling og 3 stk Corny kegs blir levert på min dør fra Tyskland. De var litt manky og jeg har såvidt startet med vaskingen. Så her kommer flere flotte spørsmål :)
Jeg har skrudd av inn/ut ventilene for å titte på poppet valves og generelt på ståa. I instruksene jeg har funnet på nettet påståes det at man må passe opp så ikke poppetsene faller ut når man skrur av ventilene, men i mitt tilfelle har jeg problemer med å få ut pv'ene. Har noen forslag til hvordan jeg får dem ut? Fatene er av typen SIPP SAFER og er lagd i eller av Valmadrera i Italia.
Noen forslag til hvordan jeg gjør fatene pene på utsiden? Har noen skuresvamper jeg tenkte å bruke men lurte på å finishe dem av med Autosol rubbing paste. Er dette en god ide?
 
De blir kjempefine med autosol, :yes:  men jeg har også brukt MrMuscle stålrent. Inni er det helt klart best å bruke PBW fra Starsan, la de stå natten over med varmt vann.
 
Coop skrev:
Jeg har skrudd av inn/ut ventilene for å titte på poppet valves og generelt på ståa. I instruksene jeg har funnet på nettet påståes det at man må passe opp så ikke poppetsene faller ut når man skrur av ventilene, men i mitt tilfelle har jeg problemer med å få ut pv'ene. Har noen forslag til hvordan jeg får dem ut?

Det finnes flere varianter av poppets og utforming av innsiden på ventilhuset. Se om de 3 klørne til pv sitter i et spor. Da må du lirke disse ut av sporet. Hvis ikke skal de være nok å presse ned toppen av ventilen med et passende verktøy. Vær nøye å ikke bland ventilhus/pv mellom fatene. Vi har nok vært litt slurvete med dette, og har nå minst ett fat der kragen på stigerøret bøyes ned på 3 punkter av de 3 klørne på pv (har rettet dette opp, men det skjer hver gang ventilen monteres).

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp