Tip til å få klart øl

Er det på flasker eller fat (eller begge deler) du opplever å få uklart øl?
 
Er det kjøletåke du opplever? Altså at ølet er klart i romtemperatur og så blir kaldt når det kjøles? Og flaskene får selvsagt ståi ro en tid før servering?
 
Er det kjøletåke du opplever? Altså at ølet er klart i romtemperatur og så blir kaldt når det kjøles? Og flaskene får selvsagt ståi ro en tid før servering?
Har en Kolsch som hadde litt kjøletåke for 4 brygg siden. Da hadde jeg kun 2 dråper clarity ferm i. 3 brygg siden på en walkendorff som ble super klar så brukte jeg 8 dråper clarity ferm.

De 2 siste bryggene 7 tank og saison så står de nå til karbonering i flaske på 22 grader. Begge er uklare som ligner kjøletåke, men de er jo 22 grader.

Walkendorffen ble tørrhumlet med 80 g amarillo. 7 tank ble også tørrhumletmed amorillo. Jeg smakte på både walkendorfen og saisonen. God i smalen og uten tegn til infeksjon.
 
Hvis mørke øl blir klare og lyse øl uklare så tipper jeg pH i vørteren kan være en faktor...

på den ipaen fikk jeg stuckmash, førte til litt kosing med malten for å få noe bevegelse og jevnere temp før den fikk stå seg, utover det kan jeg bare tenke meg humla skyldes resten. i alle de andre var dette med mye mer røring i malta under mesking forskjellen, alle fikk 5,2 ph stabilisator :)

sleit også med skyllingen, ble to separate på ipaen pga maltmengden.. aldri igjen skal det brukes 8kg + malt på min lille 36 liters biab kjel :p
 
Prøv gelatin. Kjøl ned ølet så mye du klarer. løs opp 1 teskje gelatinpulver i 1 Dl 70°C vann. Dette holder til 20L øl. Hell oppi gjæringskarret og la det stå i en uke.
 
Prøv gelatin. Kjøl ned ølet så mye du klarer. løs opp 1 teskje gelatinpulver i 1 Dl 70°C vann. Dette holder til 20L øl. Hell oppi gjæringskarret og la det stå i en uke.
Går naturlig karbonering greit etter dette, eller egner det seg best for kunstig karbonering? Regner med det vanligvis vil bli kullsyre til slutt, men man vil jo helst ikke la ølet stå i romtemp lenger enn nødvendig. :)
 
Går naturlig karbonering greit etter dette, eller egner det seg best for kunstig karbonering? Regner med det vanligvis vil bli kullsyre til slutt, men man vil jo helst ikke la ølet stå i romtemp lenger enn nødvendig. :)
Det har jeg faktisk ikke tenkt over, da jeg putter alt på fat med kunstig karbonering.
 
Ettersom du brygger på Speidel, har jeg en teori om at grumset blir liggende i bunn av maltrøret under mesking og sirkulasjon med pumpa som pumper det opp fra undersiden. Men når du starter skylling, skyller du fra toppen og da følger kanskje noe av grumset med ned i vørteren igjen.
Har du forsøkt under utmesk å sirkulere manuelt ved å tappe ut av krana og tømme på toppen av maltrøret, mens du har stoppet pumpa?
Hold på til du ser at vørteren er klar og fin. Og ser du evt forskjell på hvor klar vørteren er når du starter og etter å ha sirkulert i 5-10 min?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Annet spørsmål, men litt i samme gata
Hvis du har i utgangspunktet et klart øl, men som har blitt uklart på flaska
Hva er beste måte for å få det klart igjen før konsumering
 
Ettersom du brygger på Speidel, har jeg en teori om at grumset blir liggende i bunn av maltrøret under mesking og sirkulasjon med pumpa som pumper det opp fra undersiden. Men når du starter skylling, skyller du fra toppen og da følger kanskje noe av grumset med ned i vørteren igjen.
Har du forsøkt under utmesk å sirkulere manuelt ved å tappe ut av krana og tømme på toppen av maltrøret, mens du har stoppet pumpa?
Hold på til du ser at vørteren er klar og fin. Og ser du evt forskjell på hvor klar vørteren er når du starter og etter å ha sirkulert i 5-10 min?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Har gjort dette, men ikke så mye som 10 min. Verd å prøve neste gang. Klar vørter før koking er jo kjent for å være en issue med Speidelen, men skal forbedre skylle rutinene mine.
Men klar vørter/uklar vørter er jo ikke det samme som uklart øl ved flasking/etter karbonering. Har wirlpool, laget manuelt da, protafloc eller whirlfloc, samt at jeg lar ferdigkokt vørter stå i ro i speidelen en time før jeg tapper på gjæringskar.

Muligens jeg er litt for grådig. Får med meg for mye vørter fra speidelen over i gjæringskaret, tipper den fremover for å få med meg noe av det under kranen. Og ved omstikk fra gjæringskar til kar for tapping tar jeg med meg litt for mye. Så altfor mye gjær blir virvlet opp og dermed lager uklar øl.

Så til neste brygg skal jeg prøve:
Skaffe ph strips/ph måler og justere vannet til 5,2 ph.
Sirkulere manuelt i 10 min for å se om jeg får vørter helt klar.
Prøve gelatin ved cold crash. Hvis noen kan bekrefte at det funker sammen med naturlig karbonering.
Være mer forsiktig når jeg tapper over til gjæringskar.
Være mer forsiktig når jeg stikker om.
 
Mulig jeg er både gnien og lat. Med en gang jeg er ferdig å kjøle har jeg all vørteren i gjæringskaret, humlegrøt og alt sammen. Og øla blir krystallklar hver gang. Jeg tilsetter Protafloc på 15 min, kjøler vørteren raskt ned (15-18 min) og cold crash før jeg flasker. 1 uke karbonering på 25 grader og 1 uke på 2 grader. Så jeg ser ikke poenget med å styre sånn meg klar vørter...
 
Mulig jeg er både gnien og lat. Med en gang jeg er ferdig å kjøle har jeg all vørteren i gjæringskaret, humlegrøt og alt sammen. Og øla blir krystallklar hver gang. Jeg tilsetter Protafloc på 15 min, kjøler vørteren raskt ned (15-18 min) og cold crash før jeg flasker. 1 uke karbonering på 25 grader og 1 uke på 2 grader. Så jeg ser ikke poenget med å styre sånn meg klar vørter...

Gjør mye det samme også, og får av og til klar vørter. Men kan ikke forklare hvorfor noe blir klart og andre ikke blir klart. Det er det irriterende.
 
Mulig jeg er både gnien og lat. Med en gang jeg er ferdig å kjøle har jeg all vørteren i gjæringskaret, humlegrøt og alt sammen. Og øla blir krystallklar hver gang. Jeg tilsetter Protafloc på 15 min, kjøler vørteren raskt ned (15-18 min) og cold crash før jeg flasker. 1 uke karbonering på 25 grader og 1 uke på 2 grader. Så jeg ser ikke poenget med å styre sånn meg klar vørter...
Er det egentlig noe poeng å bruke protafloc når du uansett tar med alt grumset i gjæringskaret?
 
Med en gang jeg er ferdig å kjøle har jeg all vørteren i gjæringskaret, humlegrøt og alt sammen.

Gjør det samme selv og bruker ikke no annet i øllet en humle, malt, vann og gjær (forruten om de få gangene jeg har hatt i krydder eller kaffe)
Likevel får jeg stort sett klart øl
 
Er det egentlig noe poeng å bruke protafloc når du uansett tar med alt grumset i gjæringskaret?
Om ikke proteingrumset løser seg opp igjen under gjæringen (og det tror jeg ikke det gjør), bør det ikke ha noe å si. Men om du skal bruke gjæren om igjen, vil den selvsagt inneholde mer urenheter.
 
Tilbake
Topp