Ettersom du brygger på Speidel, har jeg en teori om at grumset blir liggende i bunn av maltrøret under mesking og sirkulasjon med pumpa som pumper det opp fra undersiden. Men når du starter skylling, skyller du fra toppen og da følger kanskje noe av grumset med ned i vørteren igjen.
Har du forsøkt under utmesk å sirkulere manuelt ved å tappe ut av krana og tømme på toppen av maltrøret, mens du har stoppet pumpa?
Hold på til du ser at vørteren er klar og fin. Og ser du evt forskjell på hvor klar vørteren er når du starter og etter å ha sirkulert i 5-10 min?
Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Har gjort dette, men ikke så mye som 10 min. Verd å prøve neste gang. Klar vørter før koking er jo kjent for å være en issue med Speidelen, men skal forbedre skylle rutinene mine.
Men klar vørter/uklar vørter er jo ikke det samme som uklart øl ved flasking/etter karbonering. Har wirlpool, laget manuelt da, protafloc eller whirlfloc, samt at jeg lar ferdigkokt vørter stå i ro i speidelen en time før jeg tapper på gjæringskar.
Muligens jeg er litt for grådig. Får med meg for mye vørter fra speidelen over i gjæringskaret, tipper den fremover for å få med meg noe av det under kranen. Og ved omstikk fra gjæringskar til kar for tapping tar jeg med meg litt for mye. Så altfor mye gjær blir virvlet opp og dermed lager uklar øl.
Så til neste brygg skal jeg prøve:
Skaffe ph strips/ph måler og justere vannet til 5,2 ph.
Sirkulere manuelt i 10 min for å se om jeg får vørter helt klar.
Prøve gelatin ved cold crash. Hvis noen kan bekrefte at det funker sammen med naturlig karbonering.
Være mer forsiktig når jeg tapper over til gjæringskar.
Være mer forsiktig når jeg stikker om.