Tip til å få klart øl

Er det egentlig noe poeng å bruke protafloc når du uansett tar med alt grumset i gjæringskaret?

Tja, jeg vil tro at du alikevel vil få felt ut endel proteiner og dritt som da vil legge seg i bunnen av karet under gjæring. Gjæren vil jo legge seg som et lokk på toppen av trubbet igjen. Jeg pleier selv å bruke en stor sil som jeg siler vørteren gjennom på veien til gjæringskaret slik at jeg får silt ut det verste trubbet. Hvorvidt det å hive hele trubbet oppi gjæringskaret vil kunne gi usmaker aner jeg ikke, men jeg kan ikke se at det gjør verken noe fornuftig eller vil gi noen godsmaker til ølet uansett.

Skal du vaske gjæren vil det være lite fornuftig å hive oppi hele sulamitten med trubbet.

Hvorvidt du drar med trub over i gjæringskaret har ikke nødvendigvis noen positiv effekt på klarheten til ølet til slutt.
Fra http://brulosophy.com/2014/06/02/the-great-trub-exbeeriment-results-are-in/

"For those who tend to prefer clearer and crisper beers with potentially sharper bitterness, consider not worrying too much about the amount of kettle trub you transfer to the carboy. Alternately, those who enjoy slightly smoother bitterness and don’t mind a bit more haze in their beer may want to continue investing a little more effort in transferring only the clearest wort to their fermentor."

Tilbake
Topp