Tips til Berliner weisse.

Jeg har gjort et forsøk på BW, men jeg er ikke fornøyd med resultatet. Min ble alt for sur, og jeg skriver forøvrig under på tilbakemeldingen fra min kompis. "Den smaker halsbrann."

Hvis dere har en vellykket oppskrift og fremgangsmåte, så setter jeg pris på det. Helst vil jeg unngå surdeigskulturer o.l.

Du kan jo begynne med å fortelle hva du har gjort. Jeg har gjort to batcher, forholdsvis fornøyd men ønsker meg at de hadde vært surere, så spent på hvordan du tippet den andre veien.

"Smaker halsbrann" minner meg på et favoritt-Simpsons-sitat: "it tastes like burning" :)

Jeg rasket sammen noe malt jeg hadde liggende. Ca 50/50 Pils og Torrified Hvete. Dette mesket jeg i et enkelt steg på 66 grader i 90 minutter. Temp sank nok en del under meskingen da jeg ikke gjorde annet enn å røre. Jeg justerte hverken meske eller skyllevann. Jeg har heller ikke apparat for å måle PH. Jeg vet at springvannet er litt over 7PH.

Før oppkok kastet jeg i en neve gammel magnum. Varmet opp til oppkok og kjølte ned til rundt 30 grader. OG 1.042
Pitchet en wyeast lacto brevis-kultur som sto i tre døgn før jeg pitchet en pakke Lallemand Nottingham tørrgjær.
Etter en uke på primær, stakk jeg det hele om og det sto på sekundær i 4 mnd.
Det hele ble fatet og kunstig karbonert... Og har smakt jævlig siden. FG 1.004 tror jeg.

Hehe. Vel, dette er ikke veldig ulikt min fremgangsmåte, så jeg har ikke så mye å stille opp med. Men hvis problemet var for mye syre så kan du jo vurdere å smake i 12 timersintervaller, og hive i gjæren når du nærmer deg ønsket syrlighet.

Du har forholdsvis høy OG for stilen, uten at jeg tror det skulle påvirke smaken i så stor grad.

Klarer du å kvalifisere hva som gjør at det ikke smaker godt? Kanskje Nottingham-gjæren har jobbet for varmt? Jeg splitta en batch med blonde i sommer for å teste litt gjær. Traff en hetebølge, og kjøleskapet var fullt. Nottingham-gjæren produserte den kjipeste ølen jeg har hatt i hus noensinne.

Jeg skal gjøre et nytt forsøk, og da skal jeg nok pitche gjær noe tidligere ja. Jeg har brukt nottingham før, og fått ok resultater med den. Jeg tviler på at det er tørrgjæren som er synderen her.
Ergelig at noe man bruker så mye tid på blir udrikkelig.

Når du sier det smaker halsbrann tenker eg edikk...

Ka type beholder stod det på i 4 mnd sekundær?

Jeg skal gjøre et nytt forsøk, og da skal jeg nok pitche gjær noe tidligere ja. Jeg har brukt nottingham før, og fått ok resultater med den. Jeg tviler på at det er tørrgjæren som er synderen her.
Ergelig at noe man bruker så mye tid på blir udrikkelig.
Jeg mente ikke nødvendigvis at tørrgjær er problematisk, bare at jeg har veldig dårlig erfaring med Nottingham på høy og ujevn temperatur. Jeg har gjæret mine berliner weisse med us-05 uten temperaturkontroll med godt resultat.

Da prøver jeg med 05 @cjohansen. Justerte du forøvrig PH i mesken?

@SvErD Eddik kan jo være årsaken. Det sto på en vanlig plastdunk med lokk som man klemmer på plass. Ingen pakning, så jeg antar at oksygen kan finne veien inn.
Hvilke gjæringskarr er å anbefale?

Tilbake
Topp