En engelsk Golden Ale er et veldig snilt øl med mye god smak. Du kan eventuelt skru ned bitterhumla litt, men denne veit jeg av erfaring går hjem hos folk med litt reservert holdning til alt som ligger for langt unna norsk pils:
OG 1.049, FG 1.013, ABV 4,7%, IBU 36, meske på 65 i en time, og så en halvtime på 72.
Malt til 24 liter ferdig øl
5,3 kg Maris Otter
0,3 kg syremalt
Humle
25 gr Target 11,5% @ 60
10 gr Fuggles 4% @ 10
10 gr EKG 5% @ 10
10 gr Fuggles 4% @ WP (10 minutter på 90 grader)
10 gr EKG 5% @ WP (10 minutter på 90 grader)
Gjær
Wyeast 1318 og/eller WLP013.
Må du bruke tørrgjær, så velg Nottingham - men jeg ville ikke gått for noe annet enn en god engelsk fersk gjær. Start på 17 grader, og la den stige over et par dager til 20.
Du kan bruke noe annet som bitterhumle, men det er en grunn til at blandinga av EKG og Fuggles er en klassiker
. Å bruke dem i WP gir fin humlesmak.
Jeg justerer pH med syremalt og salter. Saltene er med for å balansere smaken og for å gi kalsium, også. Bruker 3/4 ts sulfat og 1/4 ts klorid i både mesk og kok. Har du vanlig norsk vann, trenger du kanskje litt mindre syremalt, du ka sikkert gå ned til 200 gr - vannet mitt er litt hardere enn normalt.
Jeg hadde pH nede på 5,1 da jeg satte den til gjæring - hvis du driver og måler sånt. Det er viktig at pH ikke ligger for høyt.