Tips til tweaking\retninger for eksperimentering mht APA?

Hei!

Er vel nå på mitt 27 brygg siden jeg startet i slutten av februar, så entusiasmen er i allefall på plass.
Men, har til nå prøvd meg mye på oppskrifter jeg har funnet på nettet, enkle varianter i de fleste tilfeller. De siste bryggene har vært kloner, også her er det jo relativt enkelt, bare følge oppskriften.

Startet på en SMaSH serie, som har lært meg en del. F.eks fått smakt på chinook, citra, simcoe, Cascade, nelson sauvin o.l. Denne serien går fortsatt, men ikke lenger som SMaSH.
Har nå prøvd meg frem med Pale Malt som base, og små mengder crystal, hvete, munich og cara-pils (ikke alle samlet). Og mener selv at mye av ølen jeg nå lager smaker godt, kanskje ikke bedre enn smash, men på linje med smashen men med andre smaker pga tilsetningene.

Spørsmålet mitt er enkelt, hvordan går DU frem for å eksperimentere deg nærmere ett over gjennomsnittet godt øl?
Er det noen hovedregler du følger, eller ser du bare for deg hva som kan fungere godt sammen i ølet og prøver dette på forskjellige måter. Da tenker jeg på mesketemp, meskelengde, humlekombinasjoner o.l?
 
Bare av nyskjerrighet. Hvor store batcher brygger du da? 27 ganger er imponerende. Jeg har brygget 9 siden nyttår, og jeg syntes jeg var ivrig. :p
 
Fikk vel litt blod på tann :)

I starten brygget jeg 20L, nå varier det mye mht hva jeg brygger. Mistet litt effektivitet under 15L så går ikke under det, normalen er vel 25L de siste batchene :)
 
AlexanderD skrev:
Spørsmålet mitt er enkelt, hvordan går DU frem for å eksperimentere deg nærmere ett over gjennomsnittet godt øl?
Er det noen hovedregler du følger, eller ser du bare for deg hva som kan fungere godt sammen i ølet og prøver dette på forskjellige måter. Da tenker jeg på mesketemp, meskelengde, humlekombinasjoner o.l?

Kanskje ikke noe hovedregel, men bruker i hvert fall å gjøre det slik:
Har veldig mye humle liggende 30+ forskjellige. Av basemalt så har jeg sekker stående med: Marris otter, Hvete, Pale, pilsner, Rug og Havre.
Av spesialmalt så har det blitt en god samling.

Så når jeg skal prøve meg frem så begynner jeg rett å slett med å finne ut hva slags type øl jeg vil brygge. og deretter så går jeg ned å lukter litt for å finne ut hvilken humle jeg har lyst på.
Etter det så sitter jeg noen timer med BeerSmith og leker meg frem og tilbake med div mengder av alt mulig. Når jeg trur jeg har funnet noe som ser balansert og greit ut, så skriver jeg ut oppskriften og setter i gang.

Når jeg brygger test batcher så brygger jeg 12,5 liter. Bruker BB30 og har funnet ut at 12,5 liter er det minste jeg kan brygge av gangen som blir bra. Prøvd meg på mindre batcher også, men det ble ikke like bra.
 
Har ganske greit lager selv, kjøper som regel noen poser med humle etc hver gang jeg er innom. Ryddet i humleskuffen akkurat og fant ut jeg har 500gr simcoe. Ganske bra gjort når man kjøper 1 og 1 pose!

Jeg burde kanskje bli flinkere til å lukte og se for meg kombinasjoner, og prøve de ut litt etter litt. Ser for meg at 1+1 ikke alltid blir 2 i bryggets verden.
Sitter også mye og leker i beersmith, men som oftest roter jeg meg bort da jeg føler det er for mange alternativer. Da som regel ift hvilke humler og humleschedule.

Får bare bli flinkere til å prøve og feile tror jeg, i steden for å hele tiden lete etter ting folk har prøvd og sier at fungerer (komplett oppskrift, tenker jeg da på).
 
Da satt jeg opp denne selv ;

Ble en veldig lett AIPA, men det lar man gå!

Recipe: Crow's before hoes.
Brewer: Alexander Dagestad
Asst Brewer:
Style: American IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 29,54 l
Post Boil Volume: 27,04 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l  
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,060 SG
Estimated FG: 1,009 SG
Estimated ABV: 6,6%
Estimated Color: 14,3 EBC
Estimated IBU: 47,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 72,8 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
6,50 kg               Pale Malt (2 Row) UK (7,5 EBC)           Grain         1        91,4 %        
0,40 kg               Caramel/Crystal Malt - 20L (30,0 EBC)    Grain         2        5,6 %        
0,21 kg               Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                Grain         3        3,0 %        
10,00 g               Amarillo [9,20 %] - First Wort 90,0 min  Hop           4        10,3 IBUs    
10,00 g               Simcoe [13,20 %] - First Wort 90,0 min   Hop           5        14,8 IBUs    
1,32 Items            Whirlfloc Tablet (Boil 15,0 mins)        Fining        6        -            
10,00 g               Amarillo [9,20 %] - Boil 15,0 min        Hop           7        4,3 IBUs      
10,00 g               Simcoe [13,20 %] - Boil 15,0 min         Hop           8        6,2 IBUs      
10,00 g               Amarillo [9,20 %] - Boil 10,0 min        Hop           9        3,2 IBUs      
10,00 g               Simcoe [13,20 %] - Boil 10,0 min         Hop           10       4,6 IBUs      
10,00 g               Amarillo [9,20 %] - Boil 5,0 min         Hop           11       1,7 IBUs      
10,00 g               Simcoe [13,20 %] - Boil 5,0 min          Hop           12       2,5 IBUs      
0,33 tsp              Irish Moss (Boil 1,0 mins)               Fining        13       -            
10,00 g               Amarillo [9,20 %] - Boil 0,0 min         Hop           14       0,0 IBUs      
10,00 g               Simcoe [13,00 %] - Boil 0,0 min          Hop           15       0,0 IBUs      
2,0 pkg               Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast         16       -            
50,00 g               Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 7,0 Days     Hop           17       0,0 IBUs      
50,00 g               Simcoe [13,00 %] - Dry Hop 7,0 Days      Hop           18       0,0 IBUs      


Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 7,11 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Saccharification  Add 20,54 l of water at 69,5 C          64,0 C        60 min        
Mash Out          Add -0,00 l of water and heat to 77,0 C 77,0 C        10 min        

Sparge: Batch sparge with 2 steps (Drain mash tun , 18,12l) of 75,6 C water


Her dekker jeg vel egentlig bare alle baser, med unntak av 60 min tillsetting.
Leste at 30% av humle burde vært tilsatt som FWH dersom man benytter seg av det, men fant ikke helt ut hvordan jeg skulle gjøre det uten at det ble alt for mye. Derfor puttet jeg også inn en del i sene tilsetninger 5 og 0 min.
Blir spennende.

Noen tilbakemeldinger på dette? :)

Edit : Når jeg tenker over det selv, burde jeg kanskje senke ABV noe? Kanskje øke FG noe?
 
Hei.

Etter det jeg har lest så er anbefalt at 30% av de SENE tillsettningene skal brukes i FWH. Så når jeg skal bruke det, så setter jeg opp oppskriften uten det først. Altså komponerer humletilsettningene, med bitter (60 min) og aroma(20-0), utover koketiden og så tar jeg 30% av de sene tillsettningene og flytter frem til FWH.

Hva er ABV og FG (ser ikke det i oppskriften)? Jeg personlig liker (I)PA med lav FG, de har ikke så mye restsødme og gir, synes jeg, en "crispere" finish.

Jeg er selv fersk i gamet, så en god klype salt er anbefalt under lesning av innlegget.
 
/mtv skrev:
Hei.

Etter det jeg har lest så er anbefalt at 30% av de SENE tillsettningene skal brukes i FWH. Så når jeg skal bruke det, så setter jeg opp oppskriften uten det først. Altså komponerer humletilsettningene, med bitter (60 min) og aroma(20-0), utover koketiden og så tar jeg 30% av de sene tillsettningene og flytter frem til FWH.

Hva er ABV og FG (ser ikke det i oppskriften)? Jeg personlig liker (I)PA med lav FG, de har ikke så mye restsødme og gir, synes jeg, en "crispere" finish.

Jeg er selv fersk i gamet, så en god klype salt er anbefalt under lesning av innlegget.

Heisann, takker for svar!

Slik jeg har forstått det er det 30% av totalbeløpet, "Only low alpha finishing hops should be used for FWH, and the amount should be no less than 30% of the total amount of hops used in the boil. This FWH addition therefore should be taken from the hops intended for finishing additions." fra "How to Brew". Men med det sagt så er jeg helt sikker på at det er flere syn på dette, og at det ikke er noen riktig, eller feil måte å gjøre det på :) Han skriver jo at man bare skal bruke lav AA% humle, noe jeg jo ikke gjør :)

Ser at jeg ikke er helt venner med beersmith layouten min, skal redigere oppskriften.

Men FG er beregnet til 1.009 og ABV til 6.6%. Jeg liker også en tørr finish på (I)PA, men er redd for at dette blir litt ubalansert? :)
 
protto skrev:
Generelt er mitt tips til tweaking at det er lurt å forandre kun ein ting om gangen.

Er enig i dette, ikke alltid jeg følger mine egne råd dog :)
I denne oppskriften er det eneste som er nytt for meg egentlig hop schedule, det er kanskje litt endring mengden malt ift noen av de forrige oppskriftene, men selve sammensetningen er kjent for meg :)
 
AlexanderD skrev:
/mtv skrev:
Hei.

Etter det jeg har lest så er anbefalt at 30% av de SENE tillsettningene skal brukes i FWH. Så når jeg skal bruke det, så setter jeg opp oppskriften uten det først. Altså komponerer humletilsettningene, med bitter (60 min) og aroma(20-0), utover koketiden og så tar jeg 30% av de sene tillsettningene og flytter frem til FWH.

Hva er ABV og FG (ser ikke det i oppskriften)? Jeg personlig liker (I)PA med lav FG, de har ikke så mye restsødme og gir, synes jeg, en "crispere" finish.

Jeg er selv fersk i gamet, så en god klype salt er anbefalt under lesning av innlegget.

Heisann, takker for svar!

Slik jeg har forstått det er det 30% av totalbeløpet, "Only low alpha finishing hops should be used for FWH, and the amount should be no less than 30% of the total amount of hops used in the boil. This FWH addition therefore should be taken from the hops intended for finishing additions." fra "How to Brew". Men med det sagt så er jeg helt sikker på at det er flere syn på dette, og at det ikke er noen riktig, eller feil måte å gjøre det på :) Han skriver jo at man bare skal bruke lav AA% humle, noe jeg jo ikke gjør :)

Ser at jeg ikke er helt venner med Beersmith layouten min, skal redigere oppskriften.

Men FG er beregnet til 1.009 og ABV til 6.6%. Jeg liker også en tørr finish på (I)PA, men er redd for at dette blir litt ubalansert? :)

Angående FWH så anbefaler jeg denne tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18867.0.html
 
Takker for svar,

Jeg har valgt å kjøre FWH i stedenfor bitterhumle, har også valgt og kjøre aroma og smakstilsetninger. Dette burde da tilsi at jeg får en øl med "smoothere" bitterhet, som også da har plenty med aroma og smak? Eller har jeg missforstått tråden?


Edit ; Slik jeg forstår det :
FWH gir deg økt bitterhet, men den oppleves annerledes og noe smoothere.
Det med at du får mer aroma etc av FWH er en myte(?), og dersom man lager en velhumlet øl, som i dette tilfelle burde man derfor beholde smaks/aromahumle i kok for å oppnå ønsket effekt?
 
Jens Kristian skrev:
Ja, jeg tolker og praktiserer akkurat som deg.

Flott, da er jeg ikke helt på jordet i allefall :D

Blir sjeldent helt feil med mer smak/aroma i APA og IPA, i allefall fra mitt ståsted :)
 
AlexanderD skrev:
Slik jeg har forstått det er det 30% av totalbeløpet, "Only low alpha finishing hops should be used for FWH, and the amount should be no less than 30% of the total amount of hops used in the boil. This FWH addition therefore should be taken from the hops intended for finishing additions." fra "How to Brew". Men med det sagt så er jeg helt sikker på at det er flere syn på dette, og at det ikke er noen riktig, eller feil måte å gjøre det på :) Han skriver jo at man bare skal bruke lav AA% humle, noe jeg jo ikke gjør :)

Se der.. Da fikk jeg avklaring på det også. Så bra! Jeg hadde planer om å bruke det i helgen, så nå må jeg endre litt på oppskriften min. Jeg har brukt det flere ganger, og vært fornøyd alle gangene.
 
/mtv skrev:
AlexanderD skrev:
Slik jeg har forstått det er det 30% av totalbeløpet, "Only low alpha finishing hops should be used for FWH, and the amount should be no less than 30% of the total amount of hops used in the boil. This FWH addition therefore should be taken from the hops intended for finishing additions." fra "How to Brew". Men med det sagt så er jeg helt sikker på at det er flere syn på dette, og at det ikke er noen riktig, eller feil måte å gjøre det på :) Han skriver jo at man bare skal bruke lav AA% humle, noe jeg jo ikke gjør :)

Se der.. Da fikk jeg avklaring på det også. Så bra! Jeg hadde planer om å bruke det i helgen, så nå må jeg endre litt på oppskriften min. Jeg har brukt det flere ganger, og vært fornøyd alle gangene.

Kan være lurt å lese tråden Jens Kristian linker til lenger oppe, jeg har valgt og legge bittering hops til FWH og beholde senere tilsetninger :)
Finnes nok flere veier til rom her, så gjør det du synes fungerer :)
 
Tilbake
Topp