To KEG or not to KEG?

fat vs flaske er en evig diskusjon. Det ene har sine fordeler/ulemper og det har det andre også. Mitt tips de som skal begynne med enten det ene eller andre er kiss, keep it simple. Før bryggebutikkene poppet opp som regninger i en nyetablert students omgivelser, benyttet jeg popflasker fra flensburg pilsner. Når jeg skulle prøve med tapcooler og diverse nå i nyere tid var det feil på utstyr og alt ble styr, det skjedde aldri med flensburgflasker.

Samme med fat. Kjøp AEB og John guest og ikke kopier fra australia, kina etc. Mitt eldste fat er fra 2010 og det har verken sett nye pakninger eller pakningsgrease(selv om det ambefales). En sodastream og picnickran duger, mer trengs ikke.

Man kan ikke ha 4forskjellige øl(jo, men det er blending) på et fat som man kan med en ladning flasker så det kan være greit å kunne flaske de 2-3 siste literne slik at fatet kan fylles på nytt. En kombo er vel det mest praktiske.

Kjøp skikkelig,enkelt og ikke alt det butikkene anbefaler, deres interresse er inntjening, intet annet. Keep it simple, stupid

Ja, du får øl ut, men det er sølete og litt klønete. Hvis man ikke skal ha kraner så vil jeg anbefale en sånn for tapping av ølet.

Hvor var denne informasjonen da jeg bestilte fire picnic-kraner på tirsdag? :D

Ja, du får øl ut, men det er sølete og litt klønete. Hvis man ikke skal ha kraner så vil jeg anbefale en sånn for tapping av ølet.

Jeg synes picnic funker bra, ikke noe søl. Hvorfor er denne bedre?

Du kan drikke ferdig øl imorra kveld, hvis posten vil.
Ja, men det involverer vel risting og rulling og greier?

Nå ser det ikke ut til at posten vil allikevel, pakken som var estimert levert i går har nå ingen estimert dato. Jeg antar det ikke endrer seg på en lørdag. Fortsatt mulig å få i seg dette ølet neste helg da :D

For ordens skyld har jeg ikke noe problem med å hente til ting er skikkelig ferdig, altså. Men det virker forlokkende å slippe en ny runde gjæring og potensiale for problemer. For noen uker siden flasket jeg en belgisk blonde, som var helt clean etter primærgjæring, men som plukka opp svovel under flaskekarbonering. Litt research forteller meg at WLP400 kan lage svovel på lave-ish temperaturer, så muligens har jeg flaskekarbonert i et for kjølig rom. Ikke vet jeg, men dette er problemer og usikkerhet jeg lever greit uten.

Ja, men det involverer vel risting og rulling og greier?
Ja, da må du rulle litt. Det tar seg kanskje fem minutter, hvis ølet er kaldt. Hvis det ikke allerede er kaldt må du vel kjøle det først, tror jeg. Jeg har ihvertfall bare rista inn co2 i kaldt øl.

Det er ikke vanskelig, ihvertfall. Men det er enda enklere å bare koble det til gass og vente en ukes tid.

Vi styrer mye med å unngå kontakt med luft. Men:

Hvis vi tapper forsiktig!!! over i fatet fra gjæringskaret med en slange ned i bunnen av fatet, hvor lang tid tar det å fylle det, og hvor mye oksygen tas egentlig opp? Og hvor farlig er det?

Dette skjer ved romtemperatur - eller kanskje ned mot null i noen tilfeller. Da vil - i følge George Fix i Principles of Brewing Science, som jeg må ha sitert 20-30 ganger på dette:) - oksygenet i lang tid forbli en inert gass, dvs. den vil ikke reagere med andre stoffer. Og dersom vi ikke har kvitta oss med den aktive gjæren i ølet, vil ikke den da rekke å ta opp dette oksygenet før det får gjort skade?

Misforstå meg rett: Jeg mener ikke at det ikke har noe for seg å begrense oksygeningress i ølet mest mulig - og jeg skjønner det jo om noen synes det er rart at jeg antyder at vi kanskje kan gi litt F, all den stund jeg har vært opptatt av hvor mye oksygen vi kan få inn gjennom silikonslanger og gjennom vannet i våte flasker. Men jeg synes det er interessant å stille spørsmålet.

Jeg husker en video som Espen Westum - kjent for bl.a. å ha påstått at det er umulig ikke ødelegge en NEIPA umiddelbart om du flasker den - la ut (for flere år sida) for å vise hvordan man skal gjøre det. Han flusha fatet med CO2, og det var det - og det veit vi at har fint lite for seg. Du skal flushe veldig mange ganger før du begynner å nærme deg å ha drevet ut alt av oksygen.

Men ølet hans skal jo være godt, så da funker det vel, da? Jeg trur du like gjerne kan droppe den enkle flushinga - og da er vi ved det jeg begynte med her: Kan vi llike gjerne gjøre det helt enkelt?

Ja, hvis du gjør som når du flasker. Breddfullt. Og kanskje en liten sukkertilsetning for å ta seg av det av luft som kunne ha påvirka.
Er det problematisk å fylle fatet breddfullt?

Jeg vil antakelig fortsette med naturlig karbonering - med speise - om jeg tar i bruk fat. Det skulle kanskje også hjelpe. Men det er masse aktiv gjær i ølet uansett, så jeg veit ikke hvor viktig det er.

Jeg vil antakelig fortsette med naturlig karbonering - med speise - om jeg tar i bruk fat. Det skulle kanskje også hjelpe. Men det er masse aktiv gjær i ølet uansett, så jeg veit ikke hvor viktig det er.
Ja, virkelig fullstendig fullt er vanskelig. Jeg gjør det med vann før jeg tømmer fatet med co2, men da gjør jeg det i dusjen, og det blir mye søl. Hele lokket må nedi også, og det ville jeg nok ikke gjort med øl

Jeg trodde gjæren primært konsumerte oksygen under vekstfasen? Jeg leser deg som at så lenge det er levende gjær så tar de unna oksygen?

Ja, virkelig fullstendig fullt er vanskelig. Jeg gjør det med vann før jeg tømmer fatet med co2, men da gjør jeg det i dusjen, og det blir mye søl. Hele lokket må nedi også, og det ville jeg nok ikke gjort med øl
Hvordan vet du når det er fullt nok under lukket overføring? Holder det å overføre til det stopper av seg selv, eller må jeg til med vekt og greier?

Jeg bruker blowoff teknikk ved fylling av fat. Kobler ølslange fra Fremzilla/gjæringskar til øl ut på fatet.

De gangene jeg bruker hevertprinsippet kobler jeg slange mellom co2 ballockene på gjæringsfat og ølfat etter å ha gitt litt og likt trykk i begge. Trekker litt i sikkerhetsventilen på fatet og ølet renner pent over. Blir det heelt fullt trekker ølet ut av co2 ventilen og stiger opp i slangen til gjæringsfatet der det stopper ved likevekt. Kobler fra og bruker litt co2 til å trykke ølet i co2ballocken tilbake i fatet.

Uten hevertprinsippet kobler jeg en slange fra co2 på fatet til ei pumpeflaske med ballocks og en spundgeventil. Blir det fullt fylles pumpeflaska uten at det blir søl.

Tror kanskje jeg må komme på fatkurs og vise. Dette som er så lett og enkelt ble rotete forklart. :cool:

Jeg har fem gass koblinger på en daisy chain fra ei stor gassflaske. Hvis det er mer trykk i ølfatet enn ut fra regulator, og ølet står over gass røret, så kommer det opp i ballock og slange. Man trenger og en overflate for å karbonere ølet med gass, evt en CO2 karboneringsstein da.

Hele lokket må nedi også, og det ville jeg nok ikke gjort med øl
Lokket er montert i fatet, og ølet fylles via ølkoblingen til det renner ut sikkerhetsventilen. Da er det så fullt som det kan bli.

Hvordan vet du når det er fullt nok under lukket overføring
Vekt. 1 liter øl ≈ 1 kg

Jeg trodde gjæren primært konsumerte oksygen under vekstfasen? Jeg leser deg som at så lenge det er levende gjær så tar de unna oksygen?
Jepp, gjæren er en hund etter oksygen, og hiver seg over det om det er tilgjengelig. Ikke dermed sagt at det ikke er grenser for hvor mye den kan ta unna. Det er det helt åpenbart.

Hvis du tenker på det oksygenet vi tilfører i vørteren før vi tilsetter gjæren, så tas det opp veldig fort - kanskje i løpet av bare en halvtime, leste jeg nylig. Det brukes til å syntetisere steroler og lipider, stoffer gjæren trenger for å bygge opp og vedlikeholde cellemembranen. Dette gjør den unna i starten av lagfasen, altså før vekstfasen begynner. Den bruker det altså ikke under vekstfasen - hvis du med vekstfase mener formeringsfasen. (Gjæren går gjennom en fase der cellene vokser i størrelse under lagfasen, før den begynner å formere seg - men det var vel ikke det du tenkte på?)

Gjær kan respiere, dvs. bruke oksygen til å produsere energi på samme måten som vi gjør. Får den tilgang til oksygen under vekstfasen, vil den likevel stort sett ikke bruke det til å produsere energi pga. den såkalte crabtree-effekten, som sier at så lenge sukkerinnholdet er over ei viss grense, vl gjære fermentere i stedet for å respirere. Jeg mener den likevel til en viss grad også vil respirere - noe som bekreftes her.

I det sukkernivået synker under et visst nivå, vil gjæren begynne å respirere. Respirasjon utnytter nemlig energien i sukkeret veldig mye mer effektivt enn fermentering, så det gir mening å respirere når det er tynt med mat. Dette blir utnytta i en spsiell type starter, der vi ikke bruker en sterkere vørter enn 1.013 (noen mener du bør ned på 1.008). Den skal visstnok gi en bedre, mer attenuativ, gjær - men krever at vi tilfører rimelig store mengder nitrogen (FAN).

Det var dagens lillle foredrag som ingen hadde bedt om:).

Sist redigert:
Jeg har fem gass koblinger på en daisy chain fra ei stor gassflaske. Hvis det er mer trykk i ølfatet enn ut fra regulator, og ølet står over gass røret, så kommer det opp i ballock og slange. Man trenger og en overflate for å karbonere ølet med gass, evt en CO2 karboneringsstein da.

Lokket er montert i fatet, og ølet fylles via ølkoblingen til det renner ut sikkerhetsventilen. Da er det så fullt som det kan bli.

Vekt. 1 liter øl ≈ 1 kg
Hvilken funksjon har vekta hvis du uansett fyller til det renner ut sikkerhetsventilen?

Hvilken funksjon har vekta hvis du uansett fyller til det renner ut sikkerhetsventilen?
Jeg fyller ikke helt opp. Men det kan gjøres hvis man fyller til fat med åpent lokk eller som ikke er tømt for luft og man skal trykkarbonere. Luft i headspace er ikke gunstig. Jeg har den vekta fra ølbrygging som tar 40 kg. Setter tomt fat med koblinger oppå, trykker tare, og sier "fullt" når det er 200-300 gram fra kapasiteten. 19 liter øl med FG 1.010 veier da 19,190 kg så er det ikke øl opp til gass røret.

Tilbake
Topp