To KEG or not to KEG?

Tidsbruk ved fating er for meg det samme som klesvask. Tiden fra start til slutt er kanskje den samme, men når vaskemaskinen er satt på, lar jeg den gjøre jobben helt alene.

Det fine med lukket sløyfe og tyngdekraft er at jeg kan sette fatet til fylling uten oppsyn. Når øl treffer co2 ut (mini) stigerøret, stopper det av seg selv. Garantert ingen søling. Dersom det er øl til to fat, kan jeg koble om når det passer meg uavhengig av tid.
Vi har vel alle opplevd at ‘vi skal bare’, og så renner/koker det over akkurat når vi har vendt ryggen til.

Det fine med lukket sløyfe og tyngdekraft er at jeg kan sette fatet til fylling uten oppsyn. Når øl treffer co2 ut (mini) stigerøret, stopper det av seg selv. Garantert ingen søling. Dersom det er øl til to fat, kan jeg koble om når det passer meg uavhengig av tid.
Vi har vel alle opplevd at ‘vi skal bare’, og så renner/koker det over akkurat når vi har vendt ryggen til.
Nettopp, det var det jeg mistenkte. Høres veldig hands off og behagelig ut. Jeg har et CO2-manifold med tilbakeslagsventiler i også. I verste fall kan man vel bare tappe av en desiliter etter at det har stoppa, så er det til og med litt klaring til CO2-røret?

IMG_1488.jpeg
Lurer på om jeg har oppdaget første mangel i innkjøpet. Den slangen går ikke på den nippelen eller? Feil slange, eller mangler jeg overgang? Eller skal jeg forsøke å tvinge den på?

Jeg tror rimelig sikkert:
Hydrometer måler egenvekt.
Vann ved 20 grader har egenvekt (SG) på 1.000 og 1 liter veier 1 kilo ved 1 bars trykk.
1 liter øl med SG på 1.010 veier 1.010 kg ved 20 grader og 1 bars trykk.

Stemmer ikke det, dere fysikere?

Lettøl er ikke øl.
Sjølsagt!! At jeg ikke tenkte på det, da:(.

Da er det bare når du brygger sånne vederstyggeligheter som saison du risikerer å få et øl som er lettere enn vann. Det burde jo være en god grunn til å ligge unna sasion;).

Sjølsagt!! At jeg ikke tenkte på det, da:(.

Da er det bare når du brygger sånne vederstyggeligheter som saison du risikerer å få et øl som er lettere enn vann. Det burde jo være en god grunn til å ligge unna sasion;).
For noe sludder, Saison er noe av det bedre livet har å by på. Enda så forfriskende tørt det er har jeg til gode å lande en Saison som er lettere enn vann. Holder til "fucking close to water", 1.001-1.005 :D

Hvordan vet du når det er fullt nok under lukket overføring? Holder det å overføre til det stopper av seg selv, eller må jeg til med vekt og greier
Med denne kan man vel få det rimelig fullt

Jeg tror rimelig sikkert:
Hydrometer måler egenvekt.
Vann ved 20 grader har egenvekt (SG) på 1.000 og 1 liter veier 1 kilo ved 1 bars trykk.
1 liter øl med SG på 1.010 veier 1.010 kg ved 20 grader og 1 bars trykk.

Stemmer ikke det, dere fysikere?

Lettøl er ikke øl.
Ok.
I stand corrected. Øl er tyngre enn vann.
(Og blod er tykkere....)

Tilbake
Topp