Stemmer det og det var slik jeg fant ut at tilbakeslagsventiler er smartom du fyller et fat 100% med øl må du huske at gass inn er under nivået på øl. On du kobler til gass og trykket i fatet er høyere enn regulatoren får du øl inn i co2 systemet.
Det er det jeg praktiserer - men noen ganger lurer jegDet er mange måter å redusere O2 på. Bruk dem du finner effektive. Summen av ‘ubetydelige’ tiltak hjelper i det store.
… de skader forhåpentligvis ikkeDet er det jeg praktiserer - men noen ganger lurer jeg.
Nettopp, det var det jeg mistenkte. Høres veldig hands off og behagelig ut. Jeg har et CO2-manifold med tilbakeslagsventiler i også. I verste fall kan man vel bare tappe av en desiliter etter at det har stoppa, så er det til og med litt klaring til CO2-røret?Det fine med lukket sløyfe og tyngdekraft er at jeg kan sette fatet til fylling uten oppsyn. Når øl treffer co2 ut (mini) stigerøret, stopper det av seg selv. Garantert ingen søling. Dersom det er øl til to fat, kan jeg koble om når det passer meg uavhengig av tid.
Vi har vel alle opplevd at ‘vi skal bare’, og så renner/koker det over akkurat når vi har vendt ryggen til.
Øl er litt lettere enn vann. Beregn ekstra frirom.Vekt. 1 liter øl ≈ 1 kg
Er det det? Det inneholder jo en del ugjærbart sukker. Saison, kanskje, for der er jo også dekstrinene spist opp.Øl er litt lettere enn vann. Beregn ekstra frirom.
Varm slangen i varmt vann så går den på.Vis vedlegget 74896
Lurer på om jeg har oppdaget første mangel i innkjøpet. Den slangen går ikke på den nippelen eller? Feil slange, eller mangler jeg overgang? Eller skal jeg forsøke å tvinge den på?
Så har du lettøl....Er det det? Det inneholder jo en del ugjærbart sukker. Saison, kanskje, for der er jo også dekstrinene spist opp.
Men øl er jo mye lettere å drikke enn vann, så du har nok rett.
Sjølsagt!! At jeg ikke tenkte på det, daJeg tror rimelig sikkert:
Hydrometer måler egenvekt.
Vann ved 20 grader har egenvekt (SG) på 1.000 og 1 liter veier 1 kilo ved 1 bars trykk.
1 liter øl med SG på 1.010 veier 1.010 kg ved 20 grader og 1 bars trykk.
Stemmer ikke det, dere fysikere?
Lettøl er ikke øl.
Sikkerhetsventilen stikker ca en cm ned fra toppen. Da blir det ikke helt fullt.Lokket er montert i fatet, og ølet fylles via ølkoblingen til det renner ut sikkerhetsventilen. Da er det så fullt som det kan bli.
For noe sludder, Saison er noe av det bedre livet har å by på. Enda så forfriskende tørt det er har jeg til gode å lande en Saison som er lettere enn vann. Holder til "fucking close to water", 1.001-1.005Sjølsagt!! At jeg ikke tenkte på det, da.
Da er det bare når du brygger sånne vederstyggeligheter som saison du risikerer å få et øl som er lettere enn vann. Det burde jo være en god grunn til å ligge unna sasion.
Med denne kan man vel få det rimelig fulltHvordan vet du når det er fullt nok under lukket overføring? Holder det å overføre til det stopper av seg selv, eller må jeg til med vekt og greier
Én av koblingene dine bør være en som denne. Bruk den på alle nye fatVis vedlegget 74896
Lurer på om jeg har oppdaget første mangel i innkjøpet. Den slangen går ikke på den nippelen eller? Feil slange, eller mangler jeg overgang? Eller skal jeg forsøke å tvinge den på?
Jeg gikk heller for de med lav profil du anbefalte. Det er tilbakeslagsventil i manifoldet, er ikke det bra nok?Én av koblingene dine bør være en som denne. Bruk den på alle nye fat
Ball lock for CO2 med tilbakeslagsventil med MFL gjenger - Ølbrygging AS
Unngå med denne at øl kan slå tilbake til regulatoren ved trykkfall.www.olbrygging.no
Ok.Jeg tror rimelig sikkert:
Hydrometer måler egenvekt.
Vann ved 20 grader har egenvekt (SG) på 1.000 og 1 liter veier 1 kilo ved 1 bars trykk.
1 liter øl med SG på 1.010 veier 1.010 kg ved 20 grader og 1 bars trykk.
Stemmer ikke det, dere fysikere?
Lettøl er ikke øl.