To nye etiketter... :)

Etter to batcher med utforsking av hvordan svart hvitløk funker i en porter, tenker jeg å prøve en litt sterkere versjon, forhåpentligvis snart. Det opprinnelige navnet Black Crack kom fra navnet på produktet jeg brukte den gang. Men skal prøve honningfermentert hvitløk denne gangen, etter noen måneder blir det ganske svart, og smaken ligner. Anbefales å prøve til matlaging uansett.
545dccc1cac4930fca42f38b686ce2c9.jpg
d288d8f71b2cf39556bda61816203ae1.jpg
579c014a66a85980054ab282f6c7d1ff.jpg
Hvordan ble det? Og hvordan lager du black garlic? Høy temp og lang tid?

Sent fra Tapatalk
 
Hvordan ble det? Og hvordan lager du black garlic? Høy temp og lang tid?

Sent fra Tapatalk

Har ikke laget denne siste enda. Den første fikk 0.5g/l svart hvitløk i kok, og 1g/l i sekundær. Lite smak, men aroma som var litt for kraftig. Den andre batchen hadde kun tilsetning i kok, og det ble knapt merkbart, kun litt umami. Det var også meningen, kun litt støttesmak til resten.

Svart hvitløk laget jeg vet å sette tre grillbrett i aliminium fulle av hele hvitløk med skall, inni en kjele, med frostvakt under. Kontrollert til 60 grader i to måneder, utendørs selvsagt. Isoporbiter inni for stabilisering. Brukte de store spanske i løsvekt istedenfor de små kinesiske som kommer i et nett med flere sammne.
 
Hva er galt med 1664? er jo en grunn til at det ølet har en god og lang tråd her inne. en kloner ikke det "off the bat".
 
Hva er galt med 1664? er jo en grunn til at det ølet har en god og lang tråd her inne. en kloner ikke det "off the bat".
Alt. Personlig et av de aller dårligste "ølene" jeg har smakt noen gang. Klarte ikke å drikke opp de 2 gangene jeg har prøvd. Noen digger stangselleri og gamalost også.
 
Hva er galt med 1664? er jo en grunn til at det ølet har en god og lang tråd her inne. en kloner ikke det "off the bat".
Jeg kjøpte det i Gøteborg på en utekafe en gang. Utvalget var magert, så det var den eller Carlsberg. Carlsberg var 100 ganger bedre. Jeg ga min til 1664 til kona, men hun orket ikke å drikke den, hun heller. Det var ikke bismak eller usmak. Det var avsmak.

Gi meg stangselleri med en god dip i nøden, men 1664 egner seg ikke til noe.
 
Tilbake til Tråden.
Ølet ble gjæret med 2 Belgiske og en Tysk gjær.
Det ble fruktig og godt, men 3711 fortsatte spisegildet etter at det kom på flaske. Så jeg måtte lette på korken et par-tre gangerfor å få ned trykket.
2m1b.png
 
Ca 2kr dyrere PR etikett, å vanskeligere å få tak i.. men også mye enklere å jobbe med.
De 2kr spiller ikke så stor rolle, siden 95% av ølet mitt forblir på fat
 
Tilbake
Topp