Første gang jeg brukte en starter på moss maltekstrakt til ca 40 kr.
Dekanterte og det gikk så det suste . Ingen usmak.
Nå sist så kjøpte jeg det billigste ølsettet på Europris, kastet gjæra og målte opp to trinns starter med OG 1.040. Gjæra virket veldig fornøyd og det ble en god slump med gjær å pitce etter dekantering.
Brukte gjærernæring i tillegg.
Pilsen som jeg satte putret fornøyd på 9C med 3 plopp i sekundet.
Tror dette har med forgjærbarheten å gjøre; De sier Moss Maltekstrakt kan gi noe søtt øl hvis man bruker det til brygging. På startere er det imidlertid helt greit.
Mesketemperaturen kan være forskjellig fra det du ønsker for øl og tørkeprosessen kan ha oksidert vørteren, men ellers er det helt greit. Jeg brukte ganske mya av den "nye" Moss tidlig i min bryggekarriere og det ble jo øl av det også...
Tenkte eg skulle forsøke å brygge startervørter og oppbevare den på 5liters bag in box. Er litt spent på holdbarheit men det burde gå bra om den blir tappa varmt vil eg tru.
Mest fordi då slepp eg å huske å kjøpe DME. Berre tappe ein skvett på kolben og gi den eit oppkok.
Moss maltekstrakt er utmerket til startere. men ikke fullt så god å sette øl på. Hovedgrunnen er at de nå bruker opptil 20% (tror jeg) kornekstrakt. Denne korn ekstrakten har vist ikke gjæra særlig sans for. Rart at de enda anbefaler Moss til småbarn med vondt i magen :attevar:
P.s
Myra bryggalag skal forsøke oss på å lage startere selv. Vi bruker forholdsvis mye starterkultur, gjerne over 10 liter. Da blir det fort dyrt uavhengig av om man bruker DME eller Moss. Vi planlegger å lage en vørter på pilsmalt til rundt 1060. Denne fryser vi i melkekartonger. Tiner, og vanner ut til 1040. Og koker i 15 minutter med gjærnæring.
Tror nok på sikt at det blir den billigste måten å lage mye startere på.
det spiller jo såklart ingen rolle om du kun setter 1 liters starter 3 ganger i året >
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.