Øystein
Norbrygg-medlem
Som nybegynner har jeg bare satt en batch hittil noe som har vært mest lærerikt (resultatet venter å se). Jeg har da drevet med vin ei stund. Men nå som det nærmer seg jul er det på tide å sette det tradisjonsrike tomtebrygget!!! Men ettersom utstyret og kunnskapen om øl er noe bedre i år enn tidligere så tenkte jeg på å ta kvaliteten opp noen hakk. Som kjent bruker jo de fleste (inkluder meg) vanlig sukker og bakergjær.
Dette gir jo de kjente resultatene med gjær som lett virvler opp pga kullsyre så snart man åpner flasken ettersom bakergjær har en usedvanlig dårlig sedimenteringsevne. Brygget er også veldig lite holdbart og blir fort ekslosivt ettersom man tapper det etter bare én dag.
Jeg er fortsatt interesert i å beholde den klassiske tomtebryggsmaken (men uten gjær og eksplosiviteten). Altså ikke bytte ut noe med maltekstrakt ettersom det da ville smake mer som vanlig øl.
Planen for året er:
-å bytte ut bakergjær med ølgjær
-muligens også varmebehandle den når passe mengde kullsyre er oppnådd for å stoppe videre gjæring(og CO2 produksjon), samt å beholde mye restsukker så det blir den klassiske smaken.
Er det noen som har noen erfaringer med dette? eventuellt noen gode innspill?
Dette gir jo de kjente resultatene med gjær som lett virvler opp pga kullsyre så snart man åpner flasken ettersom bakergjær har en usedvanlig dårlig sedimenteringsevne. Brygget er også veldig lite holdbart og blir fort ekslosivt ettersom man tapper det etter bare én dag.
Jeg er fortsatt interesert i å beholde den klassiske tomtebryggsmaken (men uten gjær og eksplosiviteten). Altså ikke bytte ut noe med maltekstrakt ettersom det da ville smake mer som vanlig øl.
Planen for året er:
-å bytte ut bakergjær med ølgjær
-muligens også varmebehandle den når passe mengde kullsyre er oppnådd for å stoppe videre gjæring(og CO2 produksjon), samt å beholde mye restsukker så det blir den klassiske smaken.
Er det noen som har noen erfaringer med dette? eventuellt noen gode innspill?