Tørrgjær

Hei, jeg har brukt fermentis og veldig fornøyd med dem. Nå har jeg sett litt på gjæren fra brewferm, og lurer på om de er noe tess? Noen som har noe erfaring med bruke av dem?
Ellers ser jeg at tørrgjær selges i større forpakninger (100 g, 500 g). Må man bruke alt på en gang eller kan de oppbevares etter åpning? F.eks. i frysen?

Skål,
Geir S.
 
glemm det og start å bruke flytende gjær  :skitbra:

du vil ende opp med en mye bedre øl.

Jeg mener: bruk tørrgjær mens du plannlegger å gå over til fersk etterhvert (snart)  :)
 
Det er ikke noe galt med å bruke tørrgjær. Kvaliteten er det ikke lenger noe å si på. Det er riktignok en del øltyper som det ikke finnes egnede tørrgjærstammer for, deriblant trappistøl, saison og tysk hveteøl. Om man skal lage en ren lagerøl (f.eks. pils eller schwartzbier) eller en ren ale (f.eks. engelsk pale ale eller india pale ale) finnes det mange tørrgjærstammer å velge mellom.

Jeg har ikke brukt noen tørrgjær fra Brewferm, så jeg kan ikke si noe om dem. Fermentis derimot har jeg gode erfaringer med. Utfordringen med store pakker er å holde den steril etter at man har åpnet pakken, noe jeg vanskelig kan se for meg er lett å gjøre.
 
Grove, jeg er kanskje enig med deg hvis jeg hadde like mye greie på dette enn du. Det er for meg en følelsemessig sak; treblåslyd fra en synthesiser  >:D juletre i plast  >:D Swissklokke fra Kina  ;D spise fisk fra fryseren  >:D osv

Klart at en kan brygge deilig øl med bruk av tørrgjær.  :biersmile:

Men en gang foretrekker du bruk av fersk og da kan du like godt starte med dette nå (synes jeg)  :)
 
...har brukt både wyeast og white labs, men synes tørrgjærene fra både fermentis og Lallemand er såpass gode og ikke minst praktiske  at jeg har sluttet med flytende gjær. Ser ikke helt poenget med dem
så lenge man lager vanlige ale og lager-typer.
 
Jeg ville styrt unna Brewferm-gjæren. Har ennå ikke smakt et øl brygget med denne som jeg har likt...
 
Gahr skrev:
Jeg ville styrt unna Brewferm-gjæren. Har ennå ikke smakt et øl brygget med denne som jeg har likt...

ok, altså ingen grunn til å bruke den. Jeg er meget fornøyd med fermentis s-03 og us-05, og har generelt god erfaring med danstar nottingham. Har saflager ligende i kjøleskapet, så det blir vel en lager etterhvert tenker jeg. Kan tipse om at maz-brew (ebay) i irland selger billig tørrgjør (http://myworld.ebay.com/maz-brew).
 
Jeg gjør motsatt av det Huub foreslår  ::) Går over til tørrgjær der det er mulig... Jeg har magnetrører, Erlemdmeyer kolbe og det hele - men syns det er like bra og MYE enklere å bruke tørrgjær hvis det passer til øl-stilen. Jeg skjønner ikke hvorfor tørrgjær blir sett på som dårligere...
Den eneste grunnen jeg ser til å bruke flytende gjær er at utvalget er større...

Til lagerøl har jeg brukt både SafLager W-34/70 og Saflager S-23 og syns W-34/70 er klart best.
 
Jeg har gått litt frem og tilbake med bruk av tørrgjær. Har kommet frem til at flytende er klart best, men tørrgjær kan være brukbar og nyttig ved siden.
Største forskjell er at medflytende gjær får man en ren monokultur, som gir tydeligere profiler i smak og aroma enn tørrgjær, som er en blandingskultur.
I enkelte øl blir smaken av tørrgjær tydelig, men i andre kan den maskeres med feks humlearoma i en APA.
Selv var jeg ikke klar over tørrgjærsmaken før en lang mer erfaren brygger klarte å vise frem smakene i paralell smaking.

MEN, tørrgjær er et godt andrevalg og man kan lage gode øl med det. Tørrgjær kan man ha tilgjengelig hele tiden.
 
vitruvius skrev:
Største forskjell er at medflytende gjær får man en ren monokultur, som gir tydeligere profiler i smak og aroma enn tørrgjær, som er en blandingskultur.

Nesten alle tørrgjærene som er å få kjøpt inneholder kun en gjærstamme, så dette er feil.
 
Tilbake
Topp