Tørrhumling under naturlig karbonering

Tenkte jeg skulle slå to fluer i en smekk og karbonere fatet naturlig samtidig som jeg ville tørrhumle litt ekstra (allerede tørrhumla før karbonering). Men så leser jeg noe om at man ikke bør tørrhumle lenger enn 10 dager pga gress-smak. Noen tips? Bruker amarillo som tørrhumle, ligget 10 dager snart nå. Hvordan kan jeg evt. gå fram for å plukke ut humla? Bare å åpne fatet, plukke ut humla, sette på ønsket trykk igjen, koble fra og la fatet fortsette prosessen? Eller er det noen ekstra hensyn jeg må ta ved en slik "avbrutt" naturlig karbonering? Eller kanskje det går bra å vente de 3 ukene det tar, noen erfaringer?
 
Det er ikke noe problem med å tørrhumle i mer enn 10 dager. Mange tørrhumler på fat så lenge det er øl på det.
 
Men trodde det var forskjell på å tørrhumle kjølig på fat kontra å tørrhumle i romtemperatur? At mindre ubehagelige smaksstoffer blei trukket ut under kjøligere temperaturer? Hvor mange uker burde jeg egentlig karbonere fatet før jeg setter det kjølig? Med flasker har jeg alltid bare latt de stå i romtemperatur og kjølt ned før konsum. Første gang jeg karbonerer naturlig, har ikke så lyst til å bruke mer tid enn jeg må pga tørrhumlinga. Lite gjennomtenkt operasjon dette her :p
 
Har ett spørsmål når det gjelder tørrhumling, skal prøve det på neste brygg i gjærkaret. Er det best og bruke humlepung og hvordan steriliserer man evt humlepungen før tørrhumling
 
janvad skrev:
Har ett spørsmål når det gjelder tørrhumling, skal prøve det på neste brygg i gjærkaret. Er det best og bruke humlepung og hvordan steriliserer man evt humlepungen før tørrhumling

Du kan enten koke humleposen eller la den ligge litt i starsan...
 
Har bare prøvd i fat og da vil jeg absolutt bruke pung ;) . Har en tendens til å bli (bittert) støv i bunnen av fatet/første ølskvetten.

I gjærkaret derimot kan det jo være fristende å kjøre humla rett i, så fjerner du en forurensningskilde. Gi gjerne tilbakemelding om erfaring.
 
Tilbake
Topp