Tråden for dumme spørsmål.

Satte en starter med WLP002 på tirsdag, skrudde av magnetrørereb i går kveld. Oppdaget i dag tidlig at det var endel skum på starteren (ikke krausen skum). Ristet lett på kolben og så at det var dannet kullsyre i starteren! Noen som har vært borti dette før og om det evt har noen negativ effekt? Hadde alufolie liggende løst oppå, sånn at CO2 skulle komme seg ut.
 
Oppdaget lekkasje mellom regulatorutgang og nippel på slange til fat som vist på bildet.
Problemet er at det ikke lar seg gjøre å stramme noe mer på slangenippelen.
Har noen vært borti lignende problem?
Er det riktig at det ikke skal ligge noen form for pakning inni nippelen? Evt kan det være utgangen på regulatoren som er defekt?
(utstyret er helt nytt)

Vis vedlegget
 
Oppdaget lekkasje mellom regulatorutgang og nippel på slange til fat som vist på bildet.
Problemet er at det ikke lar seg gjøre å stramme noe mer på slangenippelen.
Har noen vært borti lignende problem?
Er det riktig at det ikke skal ligge noen form for pakning inni nippelen? Evt kan det være utgangen på regulatoren som er defekt?
(utstyret er helt nytt)

Vis vedlegget 34861
Det er nok limt så da skal det gå ann å stramme/skru opp og tette bedre.
 
Det er nok limt så da skal det gå ann å stramme/skru opp og tette bedre.
Ingenting som er limt. Er jeg selv som har skrudd nippelen fast til utgangen på regulatoren, men til tross for at den er strammet så hardt som det er mulig så bobler det fortsatt mellom nippel og regulatorutgang når jeg sprayer på starsan.
Kan man bruke gjengetape på gjengene til regulatoren eller er dette fyfy?
 
Ingenting som er limt. Er jeg selv som har skrudd nippelen fast til utgangen på regulatoren, men til tross for at den er strammet så hardt som det er mulig så bobler det fortsatt mellom nippel og regulatorutgang når jeg sprayer på starsan.
Kan man bruke gjengetape på gjengene til regulatoren eller er dette fyfy?
Gjengeteip for gass er aller best til dette formålet, f.eks. gul type fra Biltema
http://www.biltema.no/no/Bygg/Teip/Maskerings--og-Monteringsteip/Gjengeteip-2000035476/
 
Satte en starter med WLP002 på tirsdag, skrudde av magnetrørereb i går kveld. Oppdaget i dag tidlig at det var endel skum på starteren (ikke krausen skum). Ristet lett på kolben og så at det var dannet kullsyre i starteren! Noen som har vært borti dette før og om det evt har noen negativ effekt? Hadde alufolie liggende løst oppå, sånn at CO2 skulle komme seg ut.
Gjør det ikke alltid det? Gjæring danner co2, og hvis du skrur av karusellen før det er ferdig vil det bli litt kullsyre i starteren. Her forleden hadde min spinner kasta magneten ganske tidlig i prosessen. Da jeg oppdaga det satte jeg den igang på nytt. Du har sett sånn mentos i cola? :D
 
Alltid latt den stå et par dager før jeg har skrudd av, så var helt nytt for meg sånns sett :p Men takk for oppklaringen, da kan jeg sove godt i natt! Mentos i Cola er forresten en spennende reaksjon ;)
 
Oppdaget lekkasje mellom regulatorutgang og nippel på slange til fat som vist på bildet.
Problemet er at det ikke lar seg gjøre å stramme noe mer på slangenippelen.
Har noen vært borti lignende problem?
Er det riktig at det ikke skal ligge noen form for pakning inni nippelen? Evt kan det være utgangen på regulatoren som er defekt?
(utstyret er helt nytt)

Vis vedlegget 34861
Skal ikke den ha en konisk «plast» pakning da? Som skal ligge inni mutteren? Disse https://shop.petit-agentur.no/search_result?search_in_description=1&keywords=7171&x=0&y=0
 
@Ekornskurken og @Miguel : Usikker på definisjonene, men det er dette settet fra bryggselv:
WEB_Image%20CO2-slange%20komplett%20720617151.Jpeg
 
Hvis tuppen på regulatoren er konisk, så mener jeg det trengs en pakning som den som Ekornskurken linket til. Det er pakningen som forsegler, ikke gjengene.
 
Den koblingen der heter egentlig 7/16"-20 JIC (går også under navnet -4 AN i fly og bil sammenhenger, men da stort sett koblinger i aluminium). Tetter på 37 graders kon og skal IKKE bruke pakning. Må du bruke pakning så er tetningsflaten på kon skadet
 
Den koblingen der heter egentlig 7/16"-20 JIC (går også under navnet -4 AN i fly og bil sammenhenger, men da stort sett koblinger i aluminium). Tetter på 37 graders kon og skal IKKE bruke pakning. Må du bruke pakning så er tetningsflaten på kon skadet

Ok, så da er det sannsynligvis utgangen på regulatoren som er skadet? Gjengeteip eller bytte regulator?
 
Ok, så da er det sannsynligvis utgangen på regulatoren som er skadet? Gjengeteip eller bytte regulator?
Vanligvis sitter det en plastdetalj ytterst på han-delen av disse 7/16" koblingene (som på en helt vanlig ballock med gjenger) – og den fungerer som en pakning. Men ikke på regulatorer, tror jeg. Du kan vel umulig gjøre noe galt ved å prøve litt gjengetape.
 
Satte en starter med WLP002 på tirsdag, skrudde av magnetrørereb i går kveld. Oppdaget i dag tidlig at det var endel skum på starteren (ikke krausen skum). Ristet lett på kolben og så at det var dannet kullsyre i starteren! Noen som har vært borti dette før og om det evt har noen negativ effekt? Hadde alufolie liggende løst oppå, sånn at CO2 skulle komme seg ut.
Aldri opplevd, for kort tid på starteren?
 
Tilbake
Topp